Sekventiell styrenhet för vanlig bilväxellåda.
Sekventiell styrenhet för vanlig bilväxellåda.
Halloj,
Jag har dragit igång en ny tanketråd i hjärnan som snurrar kring idén att ta fram en kontrollenhet (mekanik och elektronik) för att styra växellådan i min trackdaybil på elektronisk väg.
Det mjukvarumässiga och elektroniken har jag ganska bra koll på, och jag är inte helt tappad bakom en vagn vid en fräs eller svarv heller. Vad jag inte ha någon koll på är vad jag skall använda för att aktivera kopplingen och växelreglage på växellådan. Jag har googlat mig blodig på linjära aktuatorer utan att hitta någonting som möter de kraven jag har, antingen har dom rätt storlek men är alldeles för långsamma eller så har dom rätt hastighet men är då alldeles för stora. Det är då elektriska enheter jag kolla på, hydrauliska har jag inte ens funderat på eftersom där är min kompetens i princip lika med 0.0. Jag har också försökt hitta något mer traditionellt servo (typ rc servo) fast med lite bättre prestanda, men inte heller där har jag hittat någonting.
Jag behöver med andra ord lite hjälp här. För att ni ska få en uppfattning om vad jag är ute efter så har jag lite siffror att gå på. Om vi startar på lite högre nivå så är tanken att hela växlingsproceduren skall ta mellan 0.1 - 0.2 sekunder. Det vore förstås roligt om man kunde experimentera med snabbare växlingstider men initialt så räcker detta.
Initialt hade jag tänkte mig två stycken linjära aktuatorer att styra växelreglagen och en vridande aktuator till att styra kopplingen med. Om man då delar upp tiden jämt för de olika stegen för en växling borde det bli ungefär så här. 0.03 sekunder för att trycka in kopplingen, 0.04 sekunder för att lägga om växelförarna samt ytterligare 0.03 sekunder för att släppa kopplingen. Kopplingen skall vridas ungefär 35 grader för att fullt ut släppa kopplingen och växelförarna behöver ha en slaglängd på ca: 25-35 mm av vad jag har kunnat se på växellådan.
Idéer på mekaniska lösningar, tips, produkter etc. mottages tacksamt.
/Pontus
Jag har dragit igång en ny tanketråd i hjärnan som snurrar kring idén att ta fram en kontrollenhet (mekanik och elektronik) för att styra växellådan i min trackdaybil på elektronisk väg.
Det mjukvarumässiga och elektroniken har jag ganska bra koll på, och jag är inte helt tappad bakom en vagn vid en fräs eller svarv heller. Vad jag inte ha någon koll på är vad jag skall använda för att aktivera kopplingen och växelreglage på växellådan. Jag har googlat mig blodig på linjära aktuatorer utan att hitta någonting som möter de kraven jag har, antingen har dom rätt storlek men är alldeles för långsamma eller så har dom rätt hastighet men är då alldeles för stora. Det är då elektriska enheter jag kolla på, hydrauliska har jag inte ens funderat på eftersom där är min kompetens i princip lika med 0.0. Jag har också försökt hitta något mer traditionellt servo (typ rc servo) fast med lite bättre prestanda, men inte heller där har jag hittat någonting.
Jag behöver med andra ord lite hjälp här. För att ni ska få en uppfattning om vad jag är ute efter så har jag lite siffror att gå på. Om vi startar på lite högre nivå så är tanken att hela växlingsproceduren skall ta mellan 0.1 - 0.2 sekunder. Det vore förstås roligt om man kunde experimentera med snabbare växlingstider men initialt så räcker detta.
Initialt hade jag tänkte mig två stycken linjära aktuatorer att styra växelreglagen och en vridande aktuator till att styra kopplingen med. Om man då delar upp tiden jämt för de olika stegen för en växling borde det bli ungefär så här. 0.03 sekunder för att trycka in kopplingen, 0.04 sekunder för att lägga om växelförarna samt ytterligare 0.03 sekunder för att släppa kopplingen. Kopplingen skall vridas ungefär 35 grader för att fullt ut släppa kopplingen och växelförarna behöver ha en slaglängd på ca: 25-35 mm av vad jag har kunnat se på växellådan.
Idéer på mekaniska lösningar, tips, produkter etc. mottages tacksamt.
/Pontus
Re: Sekventiell styrenhet för vanlig bilväxellåda.
det finns ingen vettig låda som har detta från början du kan byta till då ? typ en tillräckligt stabil dubbelkopplingslåda ? ..sen kan man ju bygga egen styrning till den ocm den befintliga är för integrerad med donatorbilen i övrigt ?
Jodå, det gör det.
Men då försvinner ju DIY momentet
. Man måste ju ha nått och göra när bilen står på pallbockar i garaget under vintern.
Men då försvinner ju DIY momentet

Pneumatiska muskler är mycket smidiga att jobba med, men då behöver man antingen en liten tank/tub med regulator eller en kompressor förstås.
Är Voicecoil Actuators något du har tittat på?
http://www.motioncontrolproducts.com/mo ... .php?cat=1
http://www.motioncontrolproducts.com/mo ... .php?cat=1
Satt faktiskt och tittade på aktuatorer från Bosch som ser smidiga ut. Ska kolla lite mer på det, tackar.
Meduza -> Jag kollade på dem för ett par dagar sedan men la dem åt sidan pga den höga spänningen som rekommenderas.
Såg också att Elfa har ett ganska hyfsat sortiment av pneumatiska element så jag tänker i alla fall prova att köpa lite delar och se om det är en möjlig väg att gå för mig.
Såg också att Elfa har ett ganska hyfsat sortiment av pneumatiska element så jag tänker i alla fall prova att köpa lite delar och se om det är en möjlig väg att gå för mig.
Tänkte mest på farten du ville ha, då kändes dom som rätt sak... högre spänning går ju alltid ordna 

På t.ex roadracing motorcyklar så används inte kopplingen utan motorn stängs helt enkelt av en kort stund vid växlingen, detta gör att motorn släpper efter tillräckligt mycket för att du ska kunna växla. Detta borde funka bra på en bil med om växlingen bara sker tillräckligt snabbt!
Anledningen till att de funkar på en motorcykel beror på att de är rakskurna drev, allt vad synkringar och drev lär gå åt skogen ganska omgående i en bil om de inte är en låda med rakskurna drev.
En vanlig bilväxellåda kan ju växlas hyffsat mjukt om man anpassar motorvarvet i förhållande till hastigheten. Slitaget är väl enormt mycket högre men de brukar inte knorra i alla fall. Det kanske går att använda elektronisk synkning 

Det funkar bra att växla en bil genom att släppa på gasen istället för att koppla om man tränar lite, jag tror inte alls det är någon fara med synkringarna. Det där med elektronisk synkning är inte helt fel..... Absolut något att spinna vidare på!
Hade samma idéer till min SAAB 96'a (som numera är skrotad) och själva växlingen var relativ enkel, kopplingsdelen var mer knepig men jag kom fram till att en torkarmotor med en förspänd fjäder skulle klara biffen ganska enkelt.
Om man vill ha en snabb växling blir det lite knepigare, jag räknade med att det skulle vara i "normal" hastighet och då skulle det duga helt fint.
Om man vill ha en snabb växling blir det lite knepigare, jag räknade med att det skulle vara i "normal" hastighet och då skulle det duga helt fint.
På gammla SAAB'ar rörde man ju bara kopplingen vid start och stopp. 

När jag jobbade på Televerket för sisådär 20 år sen så lärde jag mig att de bilarna gick utmärkt att växla utan att använda kopplingen. Det var nån Opel-modell vi körde.
Om man har ett system som läser av varvtalen på dreven så är det ju enkelt att trycka i växeln just i det ögonblick de snurrar lika fort.
Om man har ett system som läser av varvtalen på dreven så är det ju enkelt att trycka i växeln just i det ögonblick de snurrar lika fort.