IR+parallellporten??
- Jine
- Kontakt:
IR+parallellporten??
Serie och parallellporten ÄR ju olika (digital/analog?) men går att att koppla in en IR mottagare på parallellporten ist för Serieporten??
Vill bara ha ett svar, Ja/Nej.. resten grejjar jag själv..
Mvh Jim
Vill bara ha ett svar, Ja/Nej.. resten grejjar jag själv..
Mvh Jim
-
- Kontakt:
Kort svar: Nej, inte rakt av.
Långt svar: Ja, om du hackar till ett program som fungerar och kopplar in ir-mottagaren direkt på porten utan den nivåjusterare som finns när man kopplar in den på serieporten.
Extra svar: Båda portarna är digitala. Men serieportern har +12 volt för en 'nolla' och -12 volt för en 'etta'. Paralellporten kör med 0 volt för en 'nolla¨' och +5 volt för en 'etta.'
Långt svar: Ja, om du hackar till ett program som fungerar och kopplar in ir-mottagaren direkt på porten utan den nivåjusterare som finns när man kopplar in den på serieporten.
Extra svar: Båda portarna är digitala. Men serieportern har +12 volt för en 'nolla' och -12 volt för en 'etta'. Paralellporten kör med 0 volt för en 'nolla¨' och +5 volt för en 'etta.'
Senast redigerad av matseng 5 mars 2005, 21:48:57, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har inte testat själv men det finns ett exempel på Lirc's hemsida:http://lirc.org/parallel.html.
Jepp, på det sätt kan man koppla en IR till paralellporten. Man kan förvisso inte kommunicera någon form av data som jag antar att det var frågan om här, den länken pekar på en IR-avkännare som kan ge en interrupt som följd av att man (inte)bryter strålen och jag uppfattade att det var behov av t.ex. skicka en kommando med en fjärris.