Styra LEDs, på energisnålt sätt för MCU

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Styra LEDs, på energisnålt sätt för MCU

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Nu behöver jag fräscha upp mina kunskaper och har försökt få fram på vilket sätt jag ska koppla för att
kunna styra en LED via en MCU pinne, utan att låta MCUn pumpa ut all mA till lysdioden.

Stämmer min nedanstående koppling?
Bild

Om den stämmer, hur mycket "drar" då transistorn från MCU pinnen?
Blir det här sedan ett dyrt alternativ, om man tänker mängden komponenter..?

På ett ungefär kommer jag ha en 15-18 lysdioder styrda från lika många MCU pinnar.
Det är bara på eller av som behövs, kanske jag ska använda mig av någon annan lösning? Kan ni tipsa om något?
Kanske köra en ULN2803 lösning, fast som kanske inte behöver kunna driva lika mycket och sen "koda" ut till det
chippet hur de anslutna dioderna ska lysa.. Kanske blir lite overkill..?

Annan alternativ lösning om jag skulle vilja driva ännu fler lysdioder, kanske dubbla mängden? Blir det charlieplex då eller
något annat? Jag har 35 knappar som, kanske inte alla behöver varsinn lysdiod men kanske fler än 18..

Berätta gärna vad ni tänker och ge gärna tips :)
Mindmapper

Re: Styra LEDs, på energisnålt sätt för MCU

Inlägg av Mindmapper »

Varför ska bara utgångarna ha det energisnålt?
Dina LED får så lite ström så det ska väl inte vara något problem att driva med utgångarna. Ska alla lysdioder ligga till samtidigt? Långa stunder? En del frågetecken finns. Vilken MCU används?
Klart du ska charlieplexa både mindre energi och mindre antal utgångar resulterar det i.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Om den stämmer, hur mycket "drar" då transistorn från MCU pinnen?

Ohmslag. 5V från MCU'n minus BE övergången (0.7V) delat med bas-motståndet.
"Några mA" i ditt fall. Ännu mindre blir det med en liten switch-mosfet istället.

UNL-kretsarna är inte helt bra om du enbart ska ha 5V som drivning.
Darlington-stegen i dom har lite stort spänningsfall.

Om du inte har extrema krav på uppdateringsfrekvens (ska de bara
"tändas" och "släckas" eller ska du även pwm-styra dom ?) så kan
men sätta ett antal serie-shift register i, just, "serie"...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om Du använder 18 pinnar så kan Du hantera 36 dioder samt 36 knappar på ett drägligt enkelt sätt. Två 6x6 matriser, en för dioder och en för knappar.

Använd 6 pinnar för att scanna såväl dioder som knappar. Buffra dessa med emitterföljare för att driva dioderna, men koppla knapparna direkt för att undvika spänningsfall.

6 andra pinnar kan driva dioderna direkt, det blir bara 60mA totalt med 10mA per diod och det bör inte vara något problem för en normal mikrokontroller. Sätt diodernas förkopplingsmotstånd i dessa anslutningar.

Den sista gruppen om 6 pinnar förses med pull-up/down för att användas som ingångar till knapparna. Sätt en 4148 i serie med varje knapp så händer det inga konstigheter om flera trycks ned samtidigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det behövs väl inte charlieplexing, det räcker väl med vanlig multiplexing/matris?

Charlieplexing är ju lite extra krångligt.
Skriv svar