Behöver lite hjälp med ett push-pull steg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fricke

Behöver lite hjälp med ett push-pull steg

Inlägg av Fricke »

Sitter i tankar att ge mig på att bygga en förstärkare. Planerna är inte så långt gångna än men jag har stött på lite problem. Jag lyckas inte plocka ut tillräckligt med ström att driva lasten som jag vill. Transistorerna ska klara 10 A enligt elfa. När jag kör en last på 40 ohm så orkar steget driva det men när jag hakar på min 4 ohms last så klipper den på ~1,3 A. Om nån kunde hjälp mig med det här då jag själv inte är helt 100 på vad jag ska ta mig till, så vore jag tacksam. Simuleringarna är spänningen över och strömmen genom lasten vid 40 och 4 ohm.

Bild
Bild
Bild
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det här är inte mitt område alls egentligen, men jag tycker det ser ut som att det är mindre än 4V över 470ohms motståndet när den klipper, vilket skulle ge max c:a 8 mA basström. Det kan inte gärna räcka så långt, utan extremt bra strömförstärkning på transistorerna...
Fricke

Inlägg av Fricke »

Ah, hur kunde jag missa det. Du hade rätt cyr. Jag tog steget ur en bok och räknade inte ens på basströmmen. Sänkte Motstånden till 50 ohm och nu funkar det fint. Fast nu har jag en effektförlust på ~5W i varje motstånd. Det är ju inte alls bra. Tack iaf.
Skriv svar