Tidsmaskin! (ljud/ljus-effekter)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Tidsmaskin! (ljud/ljus-effekter)

Inlägg av Nerre »

Vi hade hajk med scouterna i helgen och hade ett inslag där de reste med tidsmaskin till 1200-talet och jag tyckte att vi borde haft häftigare ljud/ljus-effekter (vi skulle ha haft ett strob men det blev kvar hemma, men det borde varit ännu häftigare!:-).

Den idé jag fick är att ha en roterande laser som pulsas (så man alltså får "ekrar" av laserljus ut i 8 eller kanske 16 vinklar).
Pulserna skall vara synkade till rotationen så att "ekrarna" inte rör sig utan hela tiden lyser mot samma punkt (får variera lite).
Blinkandet skall börja lite slumpmässigt som ett begynnande regn (d.v.s börjar från helt släckt, och sen blinkar enskilda ekrar till korta pulser och högre och högre frekvens).

MEN, sen ska det också sitta 8 eller 16 trådlösa högtalare i skogen, placerade i varje laser-ekers riktning. Så när en eker blinkar till så hörs också ett pling från den riktningen. Jag vet inte om det skall vara fast frekvens på plingen eller om man så att säga skall spela upp 8 eller 16 kanaler ljud.

Så både ljus och ljud börjar alltså lite försiktigt blinkande och plingande till/från slumpässiga håll för att gå fortare och fortare till nån slags crescendo, och sen kanske man kan avsluta med några strob-blixtar. Kombinerat med lite rök borde det bli en rätt häftig effekt?

En laser (eller spegel) monterad på en motoraxel är ju inte så svårt, en läsgaffel låter en uC läsa av varvtalet och synka blinkningen med rotationen.
Om högtalarna har en fast frekvens på plinget så behöver de bara triggas trådlöst, det borde ju gå att lösa med utgångspunkt från t.ex. fjärrströmbrytare/trådlös dörrklocka eller liknande? (Att trigga på ljuset är inget bra idé eftersom om högtalarna monteras i träd så kanske man inte kan placera dem exakt.)

Eventuellt kan man komplettera med en till laser som initialt lyser rakt upp och sen vinklas ut så man får en lysande tratt.

Frågan är om man kan hålla kostnaden inom rimliga gränser?:-)

Kan ju också säga att en av tankarna bakom en sån här grej är att den skall fungera som bra distraktion, så att det går att göra lite förändringar i omgivningen under själva tidsresan utan att scouterna märker det. Att be dem sätta på sig ögonbindel eller blunda under själva tidsresan är ju dömt att misslyckas:-)

Tillägg: Lasern som gör ekrarna skall självklart vara en grön:-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tidsmaskin! (ljud/ljus-effekter)

Inlägg av Meduza »

Nerre: Gått Vargarnas Äventyrskurs möjligtvis?
(om inte, gör det)

Hur mycket ström har du tillgängligt där du gör det hela? är det inomhus så fungerar ju strob och rökmaskin, i skogen är det svårare... :)
dakire

Inlägg av dakire »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, jag har inte gått Äventyrskursen (eftersom jag är döv blir kurser lite bökigare än normalt), men har ledarkollegor som har gått den och vi har rätt bra tradition av äventyrshajker i kåren.

Tanken är ju att det skall vara nåt man kan köra i skogen så batteridrift ska det ju helst vara (även om vi nu hade elverk med oss den här gången, fast det användes aldrig).

De där 8 eller 16 högtalarna måste ju också gå på batteri (enklast när de ska sättas upp och enklare att göra dolt om man ser till att kamouflera dem), man borde väl klara sig på 2xR6 där? Det ska ju inte vara nåt högt ljudtryck och batterierna behöver ju inte räcka flera timmar direkt.

Rök utan rökmaskin har vi pyro-galningar som fixar:-) Helgens tidsportal var en eld med kalciumkarbid som de samlades runt (och så var det nån ljudeffekt).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej just röken brukar ju sällan vara ett problem om man har lite pyrokunnigt folk runt sig :)

Det jag tänkte på var just att en strobb drar rätt duktigt med kräm (även om den går att ersätta med ett par eltända blixtljusladdningar) :)

Dessa förstärkare borde väl räcka?
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=101

frågan är ju dock hur man får ut ljudet trådlöst till en rimlig kostnad...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det går ju kanske att bygga ett strob av en kamerablixt. Min blixt till systemkameran har strob-funktion, fast det blir inte så starka blixtar om man kör den. Men om man kör lite större kondensatorbank borde det väl gå att lösa (gör ju inget mo det gar 5 minuter att ladda upp kondingarna:-).

Vi har kört med eltända blixt- och rökladdningar en gång faktiskt (de levererades i filmburk, vi missade att man borde ta av locket på dem innan man tänder så det smällde rejält! :-).

För ljudet tänkte jag nåt mycket simplare. Om man kör en fast frekvens på varje högtalare borde man kunna köra en 555:a eller nån annan simpel astabil vippa och driva högtalaren "klass C" direkt med en transistor. Triggningen får då helt enkelt switcha mellan oscillator och "slutsteg".
Skriv svar