Syntbyggen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Syntbyggen?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan flera år bygger jag MFOS Soundlab, vilken också andra har gett sig på. Helt nyligen ramlade jag över beskrivning till Practical Electronics Minisonic, ett synth jag var på väg att bygga för kanske 25 år sedan. Jag har en Theremin färdigbyggd men har problem med olymen. Det ligger en sekvenser och en random-sequencer i röret med och jag har skickat iväg en förfrågan på en toppoktavgenerator från Mostek .... alltså mycket synt och ljudgrejsimojs.

Min fråga till forumet är vilka mer som håller på med syntetisk ljudgenerering och har byggt, ska bygga eller bygger någon typ av synthesizer e dyl?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Syntbyggen?

Inlägg av JimmyAndersson »

Gjorde en liten lista ur minnet:

Pehr
Foona
Fritzell
Dar303
Soundbrigade
Jag själv
Psynoise
Cosmox
Stekern
Chille
Illuwatar

Är inte helt säker på att alla dessa ljudtomtar har gjort en synth, men det är en stor majoritet iallafall.

Har jag glömt någon? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det vore kul om dessa "elektronikljudar" gav sig till känna och berättade vad de byggt.

Och liksaå är jag smått intresserad om någon/några av dessa är med på SAS. Jag tycker mig ibalnd känna igen en del därifrån.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dar303 är jag rätt säker på att han Har skrivit om sas
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag har byggt en del synthar, började med formant runt 95 och sen har det blivit en hel del byggande, lagande och moddande av div analogsynthar. på senare år har det det blivit lite mindre synth eftersom jag har fått barn, börjat med lasershower och arrangerar en musikfestival men jag försöker hålla igång och försöker ha en synthbyggträff en gång i veckan med likasinnade modularmänniskor.
Jag har liksom testat eller ägt (nästan) allt i synthväg och nu är det i stort sett uteslutande Serge & Buchla som gäller, reparation, kloning och bygge av egna moduler i samma stil så att säga!
Jag har även turen att få syssla med detta på arbetstid numera, arbetar på en musikstudio som har stora modulsystem.

Jag har varit med på SAS i över tio år men jag har på senare tid börjat glida lite mer över mot electro-music & muffwiggler (webforum), enklare med översikten och sen så har många av de tongivande på t.ex SDIY dragit dit.

Det finns ett par SAS-are till här tror jag, GBG-falangen! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

GBG-falangen ... SAS(r) kanske??!!

jag knappade på en Rolandsynth (??) i början av 70-talet och kunde nästan lagt en termins studielån på den men jag skulle ju leva också. Vet inte varför jag blev så förtjust i dessa instrument, jag kan ju inte spela.

Soundlabben, jämte Minisonicen är ju enkla instrument (att bygga) och jag tror att de kan vara nästan lika "komplexa" som den gamla Rolandsynthen jag pillade på (eller en Minimoog också för den delen).
En modularsynt hade varit cool men det är ett stort och komplext projekt. Fördelen är ju att man kan lägga till knäppa moduler senare.

Mer realistiskt är väl att jag bygger klart kbd-controllern från MFOS och sedan Soudnlabben och sekvensern (32-stegs). I ett senare skede vill jag ha ihop en Minisonic och sedan labba med något polyfoniskt; letar efter en toppoktavgenerator just nu ...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Modulsynthar behver inte vara så stora projekt, man skaffar ett rack och bygger en nätdel och börjar sedan med modulerna en i taget.
Etta problem är ofta att man vill uppgradera allt och ständigt höja kvaliteten på komponenterna och konstruktionen vartefter man bygger och lär sig mer, de första modulerna man byggde ser ut som skit och måste fixas! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Modulsynthar behver inte vara så stora projekt
Det hade jag kunnat inse själv om jag bara kopplat in hjärnan ... Tittar man på MFOS Soundlab innehåkller den ortroligt få komponenter och allt monterat på ett mönsterkort i Europaformat ungefär. Minisonicen är betydligt större (i yta) och är betydligt mer analog med massa mer OPAMPar (741).

Finns det fler "småsyntar" än de ovan nämnda? PAiA hade ju en del smått och gott en gång i tiden (70-tal). Och varför inte bygga moduler med PICar? Speciellt oscillatorer borde väl kunna byggas med sådana.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Allt detta finns, kolla in electro-music.com.
Det finns säkert 2000 olika moduler (på nätet) som man kan bygga som DIY-are, från superenkelt till sanslöst avancerat!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Syntetiskt genererade toner har jag länge tyckt varit intressant
(verkar inte vara helt ensam) och nog vore det kul att bygga något
mer avancerat än en 2-tons generator baserad på 2st. 555.
Jag försökte ett tag få tag i ett Yamaha chip som sitter i min
Atari ST men har inte lyckats. Den ic:n vore kul att labba med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man runt hittar man specialkretsar som skulle vara roliga att prova. På 70- och 80-talet kom en del programmerbara saker men de är idag näst intill omöjliga att få tag i.

Roligast är du enklare kretsar med 8-bits databredd och lite CS, R/W, CE-ingångar för att skriva i lite register.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Funderingar kring synthbygge har man haft många genom åren, dock har jag aldrig lyckas komma till skott, utan det har mest blivit andra studio prylar som man varit i behov av som mixerbord och enkla filter.

För många år sedan kollade jag länge på PIAAs Fatman men det blev en begangad VA-synth istället. Närmast i tankarna nu ligger någon SID-emulator utan SID-kretsen då jag vill ha flera röster. Har för mig att det finns ett väldokumenterat Open Source projekt som skulle låta ganska nära SID-orginal. Snart är det sommar och då får vi se om det blir något synthbygge kanske.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Går det att mjukvarumässigt framställa samma ljud som dessa 70- och 80-talskretsar producerar samt analogsynthar?

Eller finns det för stora hinder?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Finns i huvudsak två sätt att efterlikna analogsynthar, via samplade (inspelade) ljud eller genom att man bygger upp en synth likt en analog fast med digital signalbehanling.

En klassisk synth med samplade analoga synthljud är EMU - Vintage Keys.

http://www.vintagesynth.com/emu/vintkeys.php

VA-synthar (virtual analog) med digital signalbehandling kom först på 90-talat. En av klassikerna är svenska Clavia - Nord Lead.

http://www.vintagesynth.com/clavia/nord.php

Sedan kan man diskutera hur länge som helst vilken typ som är bäst, VA eller rent analog.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här var en riktig godisbutik för äldre synthchip...
http://www.saratronics.com/
Skriv svar