Elektrolyt, Tantal och Keramiska kondensatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Elektrolyt, Tantal och Keramiska kondensatorer

Inlägg av toffie »

En kort fråga, jag har alltid sett Elektrolyt, Tantal och Keramiska som helt olika typer av kondensatorer.
Men idag hittade jag information, någonstans som jag inte kommer ihåg nu, där det stod att man lika gärna kan använda
Tantal istället för Elektrolyt eftersom de är på något sätt "likadana" bara att det är olika kapslingar.

Stämmer det?
Sen har jag även läst, exempelvis här på EF, att det är lite beroende på applikation. Ibland måste man ha tantal, ibland elyt.
Men i övrigt, fungerar de på samma sätt? De har ju båda plus och minus poler och är ju då helt olika från de keramiska.

Så ska jag ändra min bild och se det som att det bara finns två olika kondensatorer av de tre?
Elektrolyt/Tantal och Keramiska? Sen finns det ju plast och så, men utav de tre bara.

Elektrolyt håller ju i ca. 10-20 år, medan tantal håller längre då eller?

Jag har jobbat med utbytesservice tidigare, utan utbildning, så jag har bara blivit tillsagd att byta komponenter och
har då tagit exakt likadana och satt på plats. Så därför jag är lite okunnig här ;)

Edit..
Anledningen till att jag frågar är för att det verkar vara svårt att få tag på ytmonterade Elektrolyt om man inte åker
in till ELFA och handlar. Vilket inte blir så ofta ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Elektrolyt, Tantal och Keramiska kondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror tantalektrolyter beter sig lite annorlunda från vanliga elektrolyter varför man undviker dem i ljudkretsar. Finns dock vissa typer som anses vara mycket bra dock.

Keramiska kondingar lider av piezoelektrisk effekt och svänger med signalen som skickas igenom. Detta ger fuldistortion till signalen varför keramiska kondingar aldrig ska användas att skicka signaler igenom heller.

Sedan har du ju olika våta och torra elektrolyter som beter sig annorlunda, speciellt över tiden, men sådant kan säkert andra bättre.
sodjan
EF Sponsor

Re: Elektrolyt, Tantal och Keramiska kondensatorer

Inlägg av sodjan »

> Sen har jag även läst, exempelvis här på EF, att det är lite beroende på applikation.

Exakt så är det.
Vilken genomgång som helst av olika kondensatortyper (t.ex den som finns på ELFA :
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf)
har alla detaljer du behöver. Sidan 1749-1752.
Skriv svar