Sidtips för grundläggande elektronik och el-lära

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
egh01

Sidtips för grundläggande elektronik och el-lära

Inlägg av egh01 »

Jag har försökt hitta tips i tidigare trådar men har inte riktigt lyckats hitta det jag söker. Jag vet att en del personer i det här forumet avskyr frågor som rör grunderna inom el och elektronik (jag förstår inte varför) men jag tänkte i alla fall fråga om någon har några tips på bra svenska sidor på internet som går igenom grundläggande elektronik och el-lära? Ohms-lag och vad transistorer har för funktion m.m.
hebbe

Inlägg av hebbe »

http://www.larsonforlag.se/bokhtm/eldel1.htm

Jag tycker också det är svårt att hitta bra infomation om ämnet på nätet numera, alla vill sälja något. Jag fastnade för bokserien "Elektronik för alla" för många år sedan, jag tror bökerna fortfarande finns på biblioteken.

Faktum är nog att man lär mycket mera från böcker. Internet är mest till för att diskutera och möta likasinnade.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Måste bara säga att det finns ingen så bra lärare som nederlaget :). Gör experiment och se vad som händer och försök dra slutsatser. Fungerar det inte så försök ta reda på varför osv. Kan bli dyrt beroende på vad man väljer att experimentera med dock :D.
egh01

Inlägg av egh01 »

Hebbe: Tack för det tipset, jag får gå och låna dom böckerna. Hur är det med grundläggande elkunskap, om man vill få Ohms lag m.m förklarat för sig, ska man låna någon annan bok då?

PaNiC: Ja, praktiska tester ger alltid mest, fast lite kött på benen kanske man ska ha :)
hebbe

Inlägg av hebbe »

Nej, man behöver inte andra böcker än EFA för att lära Ohm's lag, ungefär 10 sidor omhandlar det ämnet :-)

Alla
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, Elfa-katalogen innehåller en hel del kunskap, fast den är ju inte direkt riktad till nybörjare.
Kika in i närmsta Elfa-affär (kan vara långt) och tigg till dig en katalog, detta är enklast i samband med någon form av inköp :wink:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

$tiff: hebbe menade nog "elektronik för alla" EFA. Inte ELFA ;) Men jag ELFA har den del bra information när man ska använda en komponent man inte hållit på med så mycket. Men man bör ändå ha lite grundläggande kunskaper från en riktig bok

Kolla på bibblan efter nån bok som kan passa för dina kunskaper. Jag funderade förut på att skriva en sida med grundläggande fakta. Men jag orkade inte. Får se om jag får lust i framtiden
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

På min hemsida har jag ju ett par nybörjar-grejjer om Ohms lag och resistorer. Men man blir nog ingen fullfjädrad ellektroniker av de direkt.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

EFA-böckerna är jättebra. Hemsidor har nackdelen att det ibland står helt felaktiga fakta (vem som helst kan ju göra en hemsida).

Förutom EFA finns "digitalteknik från a -ö" och Elektronik i praktiken (flera böcker).

samtliga mycket bra
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ska man ha fack börckar kan det nog löna sig att knata in på en studentbokhandel. Där finns det ett bra utval till vättiga priser.
Tricky

Inlägg av Tricky »

$tiff skrev:Jepp, Elfa-katalogen innehåller en hel del kunskap, fast den är ju inte direkt riktad till nybörjare.
Kika in i närmsta Elfa-affär (kan vara långt) och tigg till dig en katalog, detta är enklast i samband med någon form av inköp :wink:
ELFAs faktasidor finns på webben oxå:

http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Fast det är ju inte precis någon grundkurs... :?
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Synd att du måste ha Svenska sidor, annars finns massor att tillgå, tex.
http://users.pandora.be/educypedia/elec ... pening.htm
Digger

Inlägg av Digger »

Det här är en riktigt liten guldgruva (dock inte helt färdigskriven):
http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/

Annars finns det som danei påpekar en mängd litteratur att tillskanska sig på närmaste studentbokhandel om det är möjligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hittade en sida som beskriver el grunderna.
http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a ... DV00/html/
Skriv svar