Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Adis »

Sitter och finkammar nätet efter bra GPS-moduler. Har hittat Garmin GPS-35 (NEMA) och nu hittade jag Trimble Lassen iQ
Low Power, Micro Sized 12 Channel GPS Receiver.

Jag behöver en som klarar >18000m. De flesta klarar inte det, vet ej varför. De flesta GPS'er är baserade på sirf star iii och den klarar inte mer än 18000m.

Garmins modul, GPS-35 skall tydligen inte ha denna begränsning och därför funderar jag på att skaffa en sådan.

Någon som gör mig lite fundersam är Trimble's modul då det står:
Altitude <18,000m or velocity <515 m/sec
Either limit may be exceeded but not both.

Ok, kan denna modul klara 30000m om den rör sig mindre än 515m/s? Sen är frågan, hur fort kan ett föremål rör sig på al 30000m om ingen energi tillsätts?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Meduza »

Moduler baserade på µ-Blox 5?

http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9436

Vad jag förstår av U-blox sida så ska operational limits på den vara <50.000m altitude och 500m/s speed

http://www.u-blox.com
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Adis »

Det där låter nästan för bra! Hittat inte någon om det i databladet. Lite dyr modul men får väl bita ihop. Fanns en del protokoll i den, bla NEMA, smidigt.

Men vad är det egentligen som sätter begränsningen? Kan det vara med antalet satelliter som de får in på en viss altitud. Hög altitud, färre satelliter syns och gör det svårt för triangulering?

µ-Blox 5 klarar 50 kanaler. Visserligen så kommer man inte ens kunna ta emot 10 kanalen på den där höjden skulle jag tro men räcker långt för att triangulering.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Meduza »

Om du tittar i databladen för dom lösa GPS Chipset för µ-Blox 5 så står det på sidan 2

http://www.u-blox.com/images/downloads/ ... 042%29.pdf
Operational limits
Velocity: 500 m/s (972 knots)
Altitude: 50,000 m
Nu vet jag inte exakt vilken modell som sitter på Sparkfuns modul, men det är ju µ-Blox 5 i alla fall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24605
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Henry »

Inget jag kan hjälpa till med med när behöver man en GPS som klarar 500m/s rörelse eller en höjd på 18000m? Det är ju normalt rätt sällan man åker i nästan dubbla ljudhastigheten och det är än mer sällan man är uppe på nästan 2 mils höjd, såvida man kanske inte skall sända upp det hela i en väderballong eller dylikt förstås.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Adis »

Där sa du något, en ballong ;)
ToPNoTCH
Inlägg: 5146
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av ToPNoTCH »

Okay ?..

En ballong som smyger runt i 1854 Km/h.

Kanske bara är jag som tycker det känns konstigt 8)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Adis »

haha hastigheten, den bryr jag mig inte om för den kommer inte ens komma i närheten av den 1800km/h. Det jag var mest ute efter var just altituden. I Termosfären kommer du lätt upp i den hastigheten med lite tillsatt energi men då har man inte till mycket av en ballong :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Andy »

Sen Concorde kärrorna blev tagna ur drift så är det ingen risk för en kombination av höjden och hastigheten. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7463
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av Marta »

Begränsningarna i höjd och fart är avsiktligt skapade, systemet medger att dessa parametrar når de nivåer som en missil kräver och säkert mycket mer när en militär mottagare utan begränsningar används.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Fungeringar kring Trimble Lassen iQ GPS

Inlägg av 007sweden »

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System
The U.S. Government controls the export of some civilian receivers. All GPS receivers capable of functioning above 18 km (60,000 ft) altitude and 515 m/s (1,000 knots) are classified as munitions (weapons) for which U.S. State Department export licenses are required. These parameters are clearly chosen to prevent use of a receiver in a ballistic missile.
Källa: http://www.armscontrol.org/documents/mtcr
ITEM 11 - CATEGORY II

Avionics equipment, "technology" and components as follows; designed or modified for use in the systems in Item 1, and specially designed software therefor: (a) Radar and laser radar systems, including altimeters; (b) Passive sensors for determining bearings to specific electromagnetic sources (direction finding equipment) or terrain characteristics; (c) Global Positioning System (GPS) or similar satellite receivers; (1) Capable of providing navigation information under the following operational conditions; (i) At speeds in excess of 515 m/sec (1,000 nautical miles/hour); and (ii) At altitudes in excess of 18 km (60,000 feet); or (2) Designed or modified for use with unmanned air vehicles covered by Item 1. (d) Electronic assemblies and components specially designed for military use and operation at temperatures in excess of 125 degrees C. (e) Design technology for protection of avionics and electrical subsystems against electromagnetic pulse (EMP) and electromagnetic interference (EMI) hazards from external sources, as follows: (1) Design technology for shielding systems;
Skriv svar