ir omvandling , länk kul (IR till synligt ljus direkt)
Re: ir omvandling , länk kul (IR till synligt ljus direkt)
Otroligt!
Vadå, så mitt i natten sitter man och kör bil, som om det vore dagtid? Eller ska det "lysa" grönt i hela bilen då eller?
Glasögon och mobilkamera kan jag köpa.. men vindrutan?Vid sidan av att bygga glasögon med den nya tekniken ska den kunna användas för att appliceras på vindrutan i en bil eller i en mobilkamera.
Sådana applikationer ska kunna finnas på marknaden om ungefär 18 månader.
Vadå, så mitt i natten sitter man och kör bil, som om det vore dagtid? Eller ska det "lysa" grönt i hela bilen då eller?

- Schnegelwerfer
Mobilkameror kan väl redan "se" infrarött ljus? Dessutom krävs det ju IR-belysning för att kunna se något...
Paralellen med militärens bildförstärkare haltar också, de förstärker ju befintligt ljus och förlitar sig inte på en aktiv IR-källa... dålig faktakoll där Ny Teknik!
Paralellen med militärens bildförstärkare haltar också, de förstärker ju befintligt ljus och förlitar sig inte på en aktiv IR-källa... dålig faktakoll där Ny Teknik!
Mobiltelefoner (och webkameror etc..) kan nog se IR. Men det är mest korta IR våglängder.
Fast om denna uppfinning kräver separat IR-ljus försvinner mycket av användningen..
Fast om denna uppfinning kräver separat IR-ljus försvinner mycket av användningen..
Äsch då, se möjligheterna!
Det är väl bara att slänga upp IR dioder i träden runt om i världen där man ska ha krig, då blir det ljust och fint på nätterna med glasögonen!
Det är väl bara att slänga upp IR dioder i träden runt om i världen där man ska ha krig, då blir det ljust och fint på nätterna med glasögonen!

Så ena sidan är "sensor" och andra sidan är "display".
Kan ju bli en rätt intressant optik att ha på motorhuven.
Vill man ha en 50 x 100cm stor display så måste man således ha optik som kan hantera en 50 x 100cm sensor.Vid sidan av att bygga glasögon med den nya tekniken ska den kunna användas för att appliceras på vindrutan i en bil eller i en mobilkamera.
Kan ju bli en rätt intressant optik att ha på motorhuven.

Jag fattar inte detta. Varför koncentrerar de sig inte på att bara göra en sensor, och läsa av sensorn med befintlig CMOS eller CCD-teknik? Det står ju i artikeln att det finns ett elektriskt mellansteg ändå.
Eller menar de att vinkeln på infallande ljus skulle påverka vinkeln på utgående ljus? Om man tänker sätta det på vindrutan lär ju det behövas. Det känns lite som att den som har skrivit detta inte har förstått hur det fungerar.
Eller menar de att vinkeln på infallande ljus skulle påverka vinkeln på utgående ljus? Om man tänker sätta det på vindrutan lär ju det behövas. Det känns lite som att den som har skrivit detta inte har förstått hur det fungerar.