En lite mer seriös väckarklocka

Berätta om dina pågående projekt.
ragnar89

En lite mer seriös väckarklocka

Inlägg av ragnar89 »

Morgontröt som man är så vart det en aning trötsamt att försova sig allt för ofta. Efter lite funderande kom jag fram till att mobilen som väckarklocka är överskatad liksom de klockor teknikmagasinet hadde att erbjuda så jag bestämde mig för att gå den hårda vägen.

Då bilderna för tillfället är större än tillåtet så länkas dom bara och jag ska se om jag kan minska ner dom.

Av Kalle Anka inspiration så har jag införskaffat en 24Volt likströmsmotor i syfte att göra sängen en aning mindre mysig för mig.

Bild på motorn: http://dl.dropbox.com/u/111183/bed/IMAG0012.jpg

Överblick: http://dl.dropbox.com/u/111183/bed/IMAG0011.jpg

Nu drog jag bara i snöret för att ta en bild på täcket: http://dl.dropbox.com/u/111183/bed/IMAG0013.jpg

Jag blev dock immun ganska snabbt så jag fick komplettera med en bordfläkt från rusta samt en lampa: http://dl.dropbox.com/u/111183/bed/IMAG0014.jpg

Av feghet så införskaffade jag en tellstick att styra allt med då 240Volt AC kändes en aning riskabelt att koppla relä till.

Min crontab:

Kod: Markera allt

0 6 * * * mpc play
10 6 * * * mpc pause && sh $HOME/ekot.sh && mpc play
30 6 * * * tdtool --on motor && sh $HOME/lampa.sh & sleep 75 && tdtool --on fan & sleep 150 && tdtool --off motor
Jag antar att folk kommer fråga om scripten så här är dom:
ekot.sh

#!/bin/bash
function grabba {
wget -q -O- http://sverigesradio.se/rssfeed/rssfeed.aspx?Poddfeed=3795| awk 'BEGIN{RS="<description>"}
{
gsub(/.*<guid>|<\/guid>.*/,"")
print
}' | grep mp3 -m 1
}
mplayer `grabba`
lampa.sh

#!/bin/bash
         COUNTER=0
         while [  $COUNTER -lt 255 ]; do
             let COUNTER+=10
tdtool --dimlevel $COUNTER --dim 1
                sleep 1
         done
tdtool --dimlevel 255 --dim 1
Jag funderar nu på om jag kanske skulle kunna ordna någon sorts sensor som ser om jag fortfarande är kvar i sängen för eventuellt ytterligare störningsmoment.

Förslag mottagas tacksamt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: En lite mer seriös väckarklocka

Inlägg av sm2wmv »

Haha, asroligt! Jag skulle vilja ha tips på hur man kan ta bort snooze-funktionen på mobilen ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är skadligt att se på julaftons Kalle Anka uppväckningsuppfinning.. :badgrin:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

:tumupp: :tumupp:

Vi bara måste få se en film på skapelsen! Vore skoj att få se vad som händer när det är dags att gå upp! :D :D

/Oskar
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har du en ändlägesbrytare som bryter så att motorn inte drar sönder täcket :(

Annars så kan du om motorn snurrar tillräckligt fort sätta på en obalanserad vikt och bulta fast motorn i sängen så att hela sängen börjar att åka omkring :) :)
ragnar89

Inlägg av ragnar89 »

Jag har tagit tid med mobilen för att se hur mycket tid den behöver och timeat därefter.

Jag ska se om jag kan fixa en video och ladda up på youtube. Det känns dock som att jag borde städa lite först. :-p
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

satans vilken tortyr... jag hatar att gå upp på morgonen..

men du blir säkert immun mot detta också, så du får väl skaffa lite BDSM-prylar.... piska som viner, en motor som drar upp en kedja som sitter fast i dina handleder... frågan är bara hur du ska ta dig loss när du hänger där... du får ha en sak som kapar kedjan efter ett par minuter... :mrgreen:

själv låter jag min mobil spela sambamusik på högsta volym i rummet intill... jag måste alltså gå en bit innan jag kan gå tillbaks till sängen igen... det brukar vara så effektivt att jag oftast inte går tillbaks .
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag har haft trippla väckarklockor vid sängkanten som jag ändå stängt av. Det effektivaste sättet är som föregående skrivare säger: ha väckarklockan långt bort. Vaknar man inte på vägen dit så är det kört ändå.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Intressant... Men den smiskar dig inte på fötterna med täcket. ;)

Appropå tortyr så har vi ju den här gamla klassikern:
Eller den här: :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nu blev jag ju sugen på att modda en egen väckarklocka med relä utgång o liknande! :D o CD spelare o grejer.
ragnar89

Inlägg av ragnar89 »

Kul respons. :-)

Bra ide om den där BDSM-metoden jag ska se om jag kan hitta en elbilsmotor och se om det räcker. :-p

Skämt åsido. Som påbyggnadside så tänkte jag se om jag kan fixa någon typ av sensor kopplad till serielporten som gör att datorn kan avgöra om jag kortfarande ligger kvar efter 5 minuter; Gör jag det så ska den trevliga musiken avbrytas och en datoröst börjar räkna ner från tio för att sedan (må det aldrig ske!) spela upp någon jobbig schlagerlåt typ "Jag vill om du vågar".

Förslag på sensor mottages tacksamt! :-)

Ang mobil som väckarklocka så funkade det ganska bra ett tag med att köra ringsingalen som väckning ett bra tag. Ganska chokerade för en nyvaken hjärna när ingen röst kommer genom luren.

Edit: Glömde säga hur kul det är med att denna tråd har inspirerat RIffa.
Hoppas det finns fler! :-D
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Gustaf Dalén lär ha kopplat klockan till en mekanism som välte sängen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt!
Har sett flera under åren som haft liknande idéer, men det här är nog första gången någon verkligen bygger det. :) :tumupp:

Chock-väckning fungerar inte på mig. Enda effekten det får är att jag blir irriterad och vill lägga mig igen för att kunna vakna "på riktigt", dvs lugnt.
Personligen föredrar jag vanlig väckarklocka och rätt motivation.
T.ex "ah, det är fint väder ute. Men då går jag upp nu och äter frukost ute."
Eller "shit, bussen går om två minuter!" (då är jag visserligen uppe på en mikrosekund, men självvalt, så då går det bra.)
Sambon och jag har samma väckarklocka (med två olika ring-tider men samma signal). Fungerar utmärkt.
Vet jag att hon ska upp före mig så hör jag inte ens när den ringer "till henne".
En katt är annars absolut bästa väckarklockan. En av snooze-funktionerna heter "peta på husse med klorna". :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

I ett av avsnitten i "Prototype this" så byggde dem någon sådan där "supersäng" som väckte, reste upp sömntutan i vertikalläge, duschade osv.

Själv skulle jag garanterat trassla in mig i snörena till täcket, sedan blir jag väl strypt när det motorn går i gång.... :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nördig som jag är, så ska jag försöka använda min PLC som väckarklocka. den har nämligen tidrelä och liknande :) och hips vips kan man koppla in en massa sensorer och ha olika reläutgångar och liknande! :D tror att det kan bli kul. sen ska den ha CD spelare och annat kul med. hahahaha :mrgreen:
Skriv svar