Magnet motor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Z3lk1n

Magnet motor

Inlägg av Z3lk1n »

Har haft en idé som jag har tänkt på länge nu, vilket är att skapa en slags magnet motor vilket använder sig av magneternas förmåga att studsa ifrån varandra när man t.ex. trycker två magneters positiva sida mot varandra. Jag har då tänkt att detta ska se ut lite som cylindrarna på en bensinmotor, men att man har en elektromagnetisk magnet i toppen och en till på pinnen som går ner till axeln. Dessa skall då studsa ifrån varandra när dom kommer i närheten av varandra vilket leder till att axeln snurrar.

Länk till en bild som illustrerar hur de kan se ut:
Magnet-motorn

Eftersom jag inte vet mer än att två magneter studsar ifrån varandra om man trycker den positiva sidan mot varandra, så undrar jag då om detta kommer att kunna fungera?
Jag hade tänkt att dessa motorer skall kunna användas i bilar och jag undrar då om det finns så pass starka magneter så att dom kan mäta sig med dagens bilars kraft, och hur mycket el dessa skulle dra?

---
Inlägget återskapat
/admin
---
Senast redigerad av Z3lk1n 28 april 2010, 11:39:33, redigerad totalt 1 gång.
victor_passe

Re: Magnet motor

Inlägg av victor_passe »

Du vet att det redan finns el-motorer right?
Jag är ganska säker på att din konstruktion kommer att vara väldigt ineffektiv.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förstår inte riktigt konceptet men eftersom ett batteri är involvetat är det väl då en elektromagnetet som verkar vara det som tillför kraften på den ena magneten i så fall så är det ju då bättre att använda elektromagneten direkt, finns ingen anledning att ha med magneterna.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Ja är det en roterande rörelse man är ute efter så kan jag aldrig tänka mig att en kolvmotor skulle bli ens lika effektivt som en roterande motor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

inom EL-modellflyget har man motorer med 97% verkningsgrad med drivdom inräknat - skall man ha ännu bättre verkningsgrad så börja det bli väldigt dyrt med flytande helium för supraledande etc....

en elmotor och framförallt när den arbetar som generator med kortsluten lindning eller i strömgräns (vanligaste sättet att reglera spänningen på generatorer till motorcyklar och andra PM-generatorer) så har man i högsta grad repellerande krafter ( dvs. nordpol mot nordpol etc.) som gör att rotorpolen sas. fjädrar förbi statorpolen med vridmotstånd när den går in i polen och får extra knuff ut igen när rotorn har gått förbi centrum på statorpolen med mer eller mindre (mindre = generatorn är lastad) perfekt elastisk studs.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Jag förutspår att det kommer talas en del om att trådskaparen raderat sitt inlägg... 8)
Jag kan börja, riktigt störande med forum Jeopardy.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte första gången men jag har för mig det lagras så det kan tas fram ändå om det skulle behövas, men onekligen emot reglerna inget snack om det.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Undrar om TS tyckte det blev pinsamt med kritiken eller om han inte ville förknippas med utvecklingfientliga människor och tog sin idé till något forum som är mer öppet för nya idéer. Kanske göra en prototyp och lägga up videon på youtube.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja välkommen till EF Z3lk1n. :humm: :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Innehållet i trådens första inlägg är på plats igen. :)

Tack mrFrenzy för grävandet i backup'en.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Delarna, i och för sig, finns ju redan, så... Hade det funkat, så hade det funnits, var så säker på det.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Finns rätt många "kolvmotorer" drivna av elektromagneter på youtube, små modeller som i vissa fall är riktigt snitsiga. Effektivt är det kanske inte men kul som idé.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja, principen funkar, men det finns så många bättre sätt, så varför krongla till det. :vissla:

Såg en "kolvmotor" på TV för nåt år sen som var tryckluftsdriven.
Troligtvis samma där. Kul att göra, men effektivt, vete faan. :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tryckluftsdrivna kolvmotorer används väl såvitt jag förstått i t.ex. torpeder?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nerre: inte längre, de väsnas för mycket och bubblorna visar var den kommer ifrån.
Skriv svar