Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Inlägg av Terho »

Hej på er :)

Fick tag på en Morbidelli Universal 15 på blocket till ett riktigt bra pris! 35000 ink moms och det var det helt klart värt :mrgreen:
Ska börja lyft in den i snickarboa om ca två veckor och då kan jag äntligen börja Mach3 konvertera den då styrsystemet som sitter i är ingen höjdare....
Så jag hoppas få snurr i den inom en snar framtid och hoppas ni kan hjälpa till så gott de går med mina frågor så det går framåt hela tiden :wink:

Lite Info om maskinen:

Morbidelli Universal 15 från 1987 har sprängskisser på hela maskinen och alla manualer och el scheman osv.

380V/15KW/38Amp drar hela kalaset

Y och Z har servo motorer på 5,5nm Vmax 176V/35,5A 2000RPM och X på 7,7nm 175V/53A 2000RPM.

Allt på Z axeln ska rivas bort och sen byggas nytt och blir troligen en ny spindel motor då den gamla verkar vara lite för gammal för ändamålet. Jag hoppas att det går att använda servo motorerna om det inte blir allt för dyrt annars blir det 20nm/30nm stegmotorer.

Lägger upp lite bilder jag tagit i dag :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det vart lite bilder :mrgreen:

Så till första frågan! Finns det någon möjlighet jag kan använda servona och drivstegen till Mach3?

Mvh Terho.
H.O

Re: Projekt: Morbidelli Universal 15

Inlägg av H.O »

Om dom har analog ingång (+/-10V) och det sitter eller du kan montera en enkoder på motorerna så går det att lösa. Kolla på KMotion+KAnanlog från Dynomotion, det är de prylarna Tecno sätter in i sin Combimill. Den finns DSPMC från Vital systems och sedan lite andra, billigare sätt, att göra det på. Du kan titta här för lite olika alternativ.
Terho

Inlägg av Terho »

Encodrar sitter det på motorerna men vad för encodrar vet jag inte.... Bild 5 visar bild på den står inget om pulser på den men ska kolla i manualen om jag hittar något mer info.
Vart tar jag reda på om det är +/-10V ?

Är YAPSC: 10V billigaste lösningen?

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 26 april 2010, 14:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det verkar vara tachometer + ev encoder men om den är incrementell vete fasen.

Ta lite mera detaljerade bilder på skåpets innehåll, vad finns det för dokumentation?
Terho

Inlägg av Terho »

Hittat lite mer info nu :)

Inputs

Speed reference = +/- 10V (Impedence = 10K0ms)

Techo signal = Suitable for each value.

Hittar en massa om drivstegens signaler, techo signaler, motor signaler men inge om encoder....

Finns det något annat namn för encoder?

Ska bläddra lite mer, är en del sidor :doh:

Mer bilder kommer snart :)

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 26 april 2010, 12:25:46, redigerad totalt 2 gånger.
Terho

Inlägg av Terho »

tecno skrev:Det verkar vara tachometer + ev encoder men om den är incrementell vete fasen.

Ta lite mera detaljerade bilder på skåpets innehåll, vad finns det för dokumentation?
Jag har all dokumentation och spräng skisser, el scheman vad varje ingång/utgång är osv osv :)

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

±10V = då är du på banan. Kflop/Kanalog från Dynomotion är ju ett bra alternativ.

Encoder 'bör' ju gå att montera om sådan ej finns eller byta ut om det är av fel sort.
Terho

Inlägg av Terho »

Nice nice :)

Speed regulator hittade jag något om som är inkopplad på "ref" kan det vara det?
Terho

Inlägg av Terho »

tecno skrev:±10V = då är du på banan. Kflop/Kanalog från Dynomotion är ju ett bra alternativ.

Encoder 'bör' ju gå att montera om sådan ej finns eller byta ut om det är av fel sort.
(KFLOP 8-axis Motion Control Board w/Software included + Kanalog 1.0 Analog I/O Expander for KFLOP) Är det dom som är Kanalog + KFlop?

Mvh Terho.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Terho skrev:Nice nice :)

Speed regulator hittade jag något om som är inkopplad på "ref" kan det vara det?
Troligtvis är det tachogeneratorn som är inkopplad till "ref". Tachon ger en spänning beroende på hastigheten och är den enda återkoppling som finns vad jag kan gissa mig till. Ta bilder på ändlagringen på servomotorerna så ser man om det finns möjlighet att koppla in encoder där.
Terho

Inlägg av Terho »

Fräsen: Kolla på bild 5, en sådan sitter bak på varje servo motor. Är det en encoder? men iaf bör det vara lätt och ta bort den och koppla på en encoder isf.

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 27 april 2010, 08:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Kollar på http://www.max-mod-shop.com/ men hittar inget om vart man kan köpa YAPSC:10V. Måste man skriva till han eller för att få reda på pris osv eller finns det en shop någonstans?

Mvh Terho.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror du får maila honom. Det är ju ett "öppet projekt" och alla filer finns för nedladdning så att "vem som helst" kan bygga ihop dom. Maila och kolla vad han har "på lager".

Notera att YAPSC:10V fortfarande använder steg- och riktning, antingen direkt från LPT-porten eller från en extern puls-generator (typ Smoothstepper) med de för- och nackdelar det innebär. KMotion och DSPMC är helt "steg-fria" men lutar sig på en plug-in till Mach3 (precis som Smoothstepper gör) vilket gör att vissa funktioner eventuellt inte fungerar eller fungerar annorlunda jämfört med Mach3's LPT-driver.
Terho

Inlägg av Terho »

Ska maila han då och fråga :) Men lutar mer åt Kanalog + KFlop om den är mer beprövad, säkra kort är juh och föredra :roll:

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sista svaret jag fick från Max var att han kunde fixa ett KIT för 50€ dvs kort + dsPIC monterad/programmerad och resten som lösa delar.
Känner du för att löda själv en massa småpill och sen inte veta om det funkar?

Valet va enkelt dels pga av att den datorn jag ska använda inte är så snabb och bara har 1 skrivarport som inte går att bygga ut, Kflop+Kanalog via USB.
Skriv svar