Spänningsföljare som inte fungerar
Spänningsföljare som inte fungerar
Har en LM348 OP där jag kopplat ihop st 13 och 14 dvs utgång och - ingång. På st12 + ingången mäter jag bara några mV (brus?) en spänningsdelare är kopplad här dock ingen spänning på. Jag har kontrollerat att inga kortslutningar förekommer mot resten av kortet. Vad jag inte begriper är att jag har 1.82 V på utgången men ingen inspänning. Det är ju en spänningsföljare jag kopplat in. Har kollat att dessa 1.82V inte kommer in på utgången. Vad kan få en spänningsföljare med OP att bete sig så här? OP matas med +5V.
Re: Spänningsföljare som inte fungerar
Och du vet att den op-amp är en rail-2-rail?
T.ex. LM741 kan inte komma "närmre" spänningsmatningen än ett par volt och det låter som en ganska bra förklaring här.
T.ex. LM741 kan inte komma "närmre" spänningsmatningen än ett par volt och det låter som en ganska bra förklaring här.
Vad menas med rail-2-rail?
Om in spänningen är noll volt borde inte också ut spänningen vara det?
Dock denna OP ska enligt databladet vara funktionsmässigt identisk till en UA741 som du nämner. Men jag förstår inte varför den inte skulle kunna komma närmre matningsspänningen än 2V.
Och borde inte spänningsföljaren i så fall fungera mellan 0 (som nu) och 2V?
Om in spänningen är noll volt borde inte också ut spänningen vara det?
Dock denna OP ska enligt databladet vara funktionsmässigt identisk till en UA741 som du nämner. Men jag förstår inte varför den inte skulle kunna komma närmre matningsspänningen än 2V.
Och borde inte spänningsföljaren i så fall fungera mellan 0 (som nu) och 2V?
Att spänningen inte kommer närmre matningen beror på hur utgångssteget är byggt helt enkelt.
Rail-2-rail betyder att utgången kan komma mycket nära matningen (båda VSS & VDD) om det är utgången som är rail-2-rail, vissa har bara ingången som rail-2-rail vilket då betyder att op-ampen fungerar bra så länge ingångarna är inom VSS till VDD, vissa äldre typer op-amp kan hitta på en massa konstigheter när ingångarna kommer nära matningen.
Så nej, det är inte så enkelt som du verkar tro om inte man väljer alldeles rätt op-amp.
Och är det en 741-kompatibel op-amp är problemet helt säkert just detta som jag beskrev. Det finns även ett sätt att kolla upp det: läs databladet!
Rail-2-rail betyder att utgången kan komma mycket nära matningen (båda VSS & VDD) om det är utgången som är rail-2-rail, vissa har bara ingången som rail-2-rail vilket då betyder att op-ampen fungerar bra så länge ingångarna är inom VSS till VDD, vissa äldre typer op-amp kan hitta på en massa konstigheter när ingångarna kommer nära matningen.
Så nej, det är inte så enkelt som du verkar tro om inte man väljer alldeles rätt op-amp.
Och är det en 741-kompatibel op-amp är problemet helt säkert just detta som jag beskrev. Det finns även ett sätt att kolla upp det: läs databladet!
Databladet säger indirekt att LM348 orkar till minst +-12-13V vid +-15V matning, så det fattas ~2V vilket verkar stämma.