Hårddiskras? nätadapter sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Oscbe112

Hårddiskras? nätadapter sökes

Inlägg av Oscbe112 »

Hej folket.

Flickvännens externa hårdisk (WD Elements) har slutat fungera oturligt nog precis när hon rensade sin dator inför formatering! så nu ligger det bla. bilder från senaste Canada resan på den icke fungerande hårdisken :(

Efter en snabb googling visar det sig att dom haft stora problem med sina nätadaptrar och vi hoppas givetvis att detta är felet. Mätte dock upp adaptern och spänningen stämmer (12/5V) men den kanske bågnar vid inkoppling för då slocknar nämligen statuslampan på adaptern och allt är dött. Har även läst att om bara hårdisken är okey så ska det gå bra öppna upp den och koppla in direkt i stationära.

Nu undrar jag dock först om det finns nån vänlig själ här i linköping som har en fungerande disk och adapter att få testa med

Bild

//Oscar
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Re: Hårddiskras? nätadapter sökes

Inlägg av StaXico »

Kan tipsa om att öppna lådan och ta ut disken, då kan du ansluta den till en dator utan någon speciell nätadapter.
EDIT: Var lite snabb där utan att se att du själv föreslagit detta. Men det är lätt gjort, så vänta inte på någon med nätadapter för länge.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Ja det blir sista testet men tänkte testa utan att bryta garantin först :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Du bryter väl inte garantin för att du öppnar den? Eller sitter där klistermärken ivägen? I sådant fall så är det ju mindre bra..
Men sitter där inga klistermärken ivägen så kan ingen se att du öppnat den om du är försiktig.

Lättaste och smartaste sättet är nog att sätta in i en stationär, eftersom du inte vet om det är nätadaptern eller
kontrollerkortet som strular. Är det kontrollerkortet så kan även informationen på hårddisken bli korrupt och det
vill man ju inte förstås.

Är det sen så att hårddisken fungerar och ni lyckas kopiera över information till den nyinstallerade datorn, då är
det ju bara att lämna in skiten för att få ut nytt sedan ;)

Enda jag litar på från WD är deras hårddiskar, inte något annat av deras andra skit ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min WD My Book lade av för att halvår sedasn - trodde disken dött, men lyckades komma åt hårddisken och satte den i ett annat externt chassi och den funkade.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Klistermärke finns :doubt:

Tänkte testa med ett datoragg igår som jag hade liggandes men det small vid inkoppling till elnätet så det var nog inte friskt, ska testa min stationära strömförsörjning så fort jag får tid.

Låter bra soundbrigade :tumupp: ,, själv har jag en my book som gått konstant i flera år nu :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan förresten ha ett aggregat liggande men det ska nog användas till min CDROM-spelare ...
Skriv svar