OP-amp sökes

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

OP-amp sökes

Inlägg av jesse »

Jag säker en OP-amp som ska drivas med enkel matning 5 volt och som klarar insignaler från 0.05 till 4.5 volt och kan ge ett sving på 0.05 till 4.4 volt ut. Den får gärna vara långsam , slewrate minst 10 volt per sekund :D ehh...

ska användas till DC signaler och bör finnas 4 st OP i en SOIC-14 kapsel.

LM324 hade fungerat om den inte hade haft så dålig "hög" sving på utgången kommer väl upp i 3.5 volt vid 5V matning. Går ju att skapa 8-9 volt matning med en chargepump, men det är ju lättare om man har en OP som funkar med 5 volt.

Inga höga krav annars. Några millivolt offset eller lite brus spelar ingen roll.

Hur är det med de som kallas "rail to rail"... det brukar väl bara gälla ingångarna? fortfarande kan dessa ha rejäl drop-out på utgången?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: OP-amp sökes

Inlägg av TomasL »

Du har både Rail2Rail ingång och utgång på en hel del OP, kika i Elfakatalogen, finns nog ett tjog eller så.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sökte faktiskt i ELFA på "rail to rail" och fick napp direkt: 73- 868-63 MCP6004-E/SL från Microchip. Tidigare när jag letat (på andra platser, då ELFA-hemsidan var kass) har de inte redovisat rail-to rail så man var tvungen att gå in i databladet på varenda krets - och de flesta hade bara r-r på antingen ingångar eller utgångar.

länk till kretsen hos DigiKey: MCP6004-I/SL-ND

(edit: tog bort elfa-länken då dessa inte fungerar längre. lade till DigiKey-länk istället)
Senast redigerad av jesse 27 april 2010, 22:22:50, redigerad totalt 1 gång.
Urban

Inlägg av Urban »

Du kan ju använda den som jag har problem med i lite högre frekvenser.
MCP604, den är dessutom pinkompatibel med 324an.
Finns hos bla. Farnell (art.nr 9758720)

/Urban
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Förutom att den var 2.5 ggr så dyr som 6004 så hade den inte rail-to-rail input. Verkar som om den klarar max VCC minus 1 volt. Dom undviker gärna att skylta om sådant i databladet om det inte är perfekta värden. Hittade på sidan 12 i databladet:
Figure 4-3 shows a unity gain buffer. Since VOUT is the same voltage as the inverting input, VOUT must be kept below VDD–1.2V for correct operation.
Urban

Inlägg av Urban »

Jaha så står det ja.
Eftersom jag själv använt denna och har problem vid lite högre frekvenser så labbade jag med uppkopplingen här om dagen.
Jag ville ju använda den som buffertförstärkare (enligt min egen tråd) men fick inte detta att fungera vi 38kHz.
Därför provade jag att helt enkelt koppla en potentiometer på ingången (för att kolla buffertfunktionen vid DC)
Då varierade jag inspänningen från 0 till 5V.
Den följde med från ca 50mV till 4,4 volt ut.
Detta stämmer ju inte med databladet så det kanske var att pressa den lite hårt.
Hur som helst så var det resultatet jag fick.

/urban
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jo, det stämmer med databladet. Att utgången klarar att ge upp till 5 volt betyder inte att ingången klarar av att ta in 5 volt... Enligt databladet kan det bli "fel" om spänningen på ingången är högre än VCC minus 1.2 volt, dvs 3.8 volt... så att det funkade upp till 4.4 volt är ju bättre än specificerat.

Men det är ju lite att luras att skriva rail-to rail utgångar utan att skriva i klartext var gränsen för insignalen går (Om man inte läser grafer och andra detaljer längre ner, då får man reda på det).
Truant

Inlägg av Truant »

Vad sägs om AD8534ARZ

http://se.farnell.com/analog-devices/ad ... dp/1660993

rail-to-rail
Vin = 5V
Vout = 0,1V(max) <-> 4,9V(min)

Det är precis rail-to-rail du söker när du ska gå till max på både in och ut.
Sitter och letar efter vilken AD8*** jag hade i det senaste medicintekniska projektet, ska kolla när jag kommit fram till jobbet,
de har väldigt bra egenskaper och är inte så extremt dyra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack för tipset! Bra att minnas om jag behöver en R-R-OP till nåt mer krävande. Det jag ska göra nu är simpelt, den ska bara följa en DC spänning så offset, brus, slew rate, fasvinklar med mera är helt ovidkommande (testade kopplingen med en LM324 och det fungerade utmärkt - fast jag fick använda en charge pump för att få 7 volt matning.) Men jag kommer att köpa MCP6004, de kostar bara 3.90/st och fungerar med 5 volt matning - det låter bra tycker jag. :P
Truant

Inlägg av Truant »

Ja ska du inte ha mer väljer du helt rätt!

om du är intresserad så är det AD8553 som jag starkt kan rekommendera med tanke på dess egenskaper i förhållande till pris (dock ej för höga frekvenser, det är denna OPs enda stora begränsning).

lycka till!
Skriv svar