PNP: positiv spänning E - B?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

PNP: positiv spänning E - B?

Inlägg av jesse »

Jag har en koppling där jag lagt en PNP-transistor som emitterföljare med kollektor mot jord och där basen normalt får en kontinuerlig spänning på +5V. Späningen på emittern varierar mellan 0 och +5 volt, och får sin positiva spänning via ett 100k motstånd. Det innebär alltså ibland att spänningen på basen är +5V samtidigt som emitter kan ligga så lågt som 0V.... alltså 5 volt "backspänning" på VBE.

Det är väl precis vad en transistor tål mellan emitter-bas. (Vet inte exakt vilken jag ska använda, men liknande BC547B blir det väl, fast ytmonterad.)

Är detta olämpligt eller helt OK? bör jag sätta nån diod kanske på basen eller är det onödigt?
Givetvis har transistorn en funktion också - vid något enstaka tillfälle kommer basspänningen att sjunka till 0V och då ska emittern följa med och dra ner spänningen där till 0V (kollektorspänningen varierar normalt)

Transistorn i fråga heter Q2 nedan. Kretsen ska skicka igenom signalen oförändrad upp till ca 4.4 volt. Om spänningen överstiger 4.4 volt ska utspänningen bli noll. (ett skydd mot felaktig insignal)

Jag undviker helst 1M motstånd, men här måste ingången ha en pull-down på 100k så då blir värdena höga. Jag ser attmånga av er amvänder 1M motstånd ofta i era kretsar, men då gäller det väl att man inte pillar på kortet...

(grön kurva = Vin. Blå kurva (nästan osynlig) är Q2 emitter (Vut). Röd kurva är Q2 basen.)
Bild
Mindmapper

Re: PNP: positiv spänning E - B?

Inlägg av Mindmapper »

Så länge inte basen bara går ner mer än till 0V. Dvs inte går negativt. Samtidigt som emittern går mer positivt än +5V, så ska det inte vara någon fara. Men finns det chans att mer än +5V kommer utifrån då kan transistorn ligga i farosonen.

vid något enstaka tillfälle kommer basspänningen att sjunka till 0V och då ska emittern följa med och dra ner spänningen där till 0V (kollektorspänningen varierar normalt)
Om basen är 0V kan inte en emitterföljare dra ner emittern till 0V, utan bara till ca +0,6V.

Ser inte att denna begränsar till max +4,4V på utgången. Kan inte en zener användas för att begränsa spänningen? Men då uppfylls inte att utspänningen blir 0V. Hur länge ska utspänningen vara 0V om +4,4V överskrids?

Det är alltid svårt att resonera bakfram som i PNP sammanhang tycker jag. :doh:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

+5V levereras av spänningsstabilisator, så det duger nog.

>Om basen är 0V kan inte en emitterföljare dra ner emittern till 0V, utan bara till ca +0,6V.
japp.. det räcker. bara det går under ca 0.9 volt.

>Ser inte att denna begränsar till max +4,4V på utgången.
>Kan inte en zener användas för att begränsa spänningen?

Kanske det blev en missuppfattning om hur den ska fungera:
Zenerdiod funkar inte eftersom tanken är att spänningen ut ska följa inspänningen exakt via BAT54-dioden vilket i verkligheten är en ideal diod byggd av en OP och har därmed inget spänningsfall. Men om U-in överstiger 4.4 volt så är det ett tecken på fel i signalen (t.ex att givaren förlorat kontakten med jord) och då räcker det inte att utspänningen sänks till 4.4 volt, utan då ska utspänningen regleras ner till 0 volt.

Också om man drar ur kontakten till U-in så skall U-in sänkas tilll 0 volt. Det kanske jag skulle kunna lösa med ett pull-up motstånd egentligen, (eftersom redan 1000k-motståndet på basen till Q1 fungerar som pull-up) vilket skulle ge +5V på ingången vilket i sin tur skulle ge ut 0.6 volt. Men det känns lite för osäkert... om glappet t.ex är av naturen "högohmigt" så kanske spänningen dras upp till 4.2 istället för 5 och då är det katastrof. Därför måste jag ha ett pull-down på ingången. Med ett 100k-motstånd till jord på ingången får jag då max 0.4 volt på ingången om den är oansluten (med 1M på basen på Q1) , vilket jag tycker duger.... (strömmen "genom" den ideala dioden är ju noll på den sidan, då det bara är en ingång på en OP)

Signalen kommer från en gaspedal och då vill man inte ha fullvarv vid fel. :shock:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En crowbar då!
Tyristor som triggas med hjälp av en zenerdiod, som ger ström till gaten när spänningen överstiger 4,4V.
Skriv svar