Styra cirkulationspump från dator
Styra cirkulationspump från dator
Jag skulle villja kunna slå av/på strömmen till mina cirkulationspumpar i värmesystemet med hjälp av en dator ( i det här fallet ett FOX Board). Skulle väl lätt kunna lösas med ett mekaniskt relä som styrs med lågspänning, men jag vill helre styra med hjälp av Triac. Nån som har en fungerande ritning på hur en sådan Triacmodul skulle kunna se ut?
Pumparna är på 230 volt.
Pumparna är på 230 volt.
-
Re: Styra cirkulationspump från dator
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 42#p565242
Jag hade inga triacar liggandes så körde med det jag hade.
Jag hade inga triacar liggandes så körde med det jag hade.
Såhär VET jag att det fungerar: 37-411-10
Klicka HÄR för länk till nya hemsidan.
Klicka HÄR för länk till nya hemsidan.
Senast redigerad av Icecap 11 april 2010, 18:21:09, redigerad totalt 1 gång.
Tackar för svaren så här långt. Kanske ska upplysa om att jag är tämligen amatör på området så jag behöver nog lite heltäckande svar. 
Techno: Varför ett ?
Icecap: Jo, den komponenten är som gjord för det här, men väldigt dyr. Går det inte att använda en vanlig Triac? En sån får man ju för under 20-lappen.
Daniel: Kan du beskriva i ord vad du gjort (typ du säger att du inte använt Triac, vad har du då använt?)

Techno: Varför ett ?
Icecap: Jo, den komponenten är som gjord för det här, men väldigt dyr. Går det inte att använda en vanlig Triac? En sån får man ju för under 20-lappen.
Daniel: Kan du beskriva i ord vad du gjort (typ du säger att du inte använt Triac, vad har du då använt?)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jo för att artikelnumret som Icecap länkar till finns inte säger Elfas sida hos mig, har kollat många ggr
Ok, det funkar om man använder den andra länken i hans inlägg - den till ELFAs nya sida.
Nja... blind o blind... den andra länken var där inte då du skrev frågatecken.