Styra cirkulationspump från dator
Styra cirkulationspump från dator
Jag skulle villja kunna slå av/på strömmen till mina cirkulationspumpar i värmesystemet med hjälp av en dator ( i det här fallet ett FOX Board). Skulle väl lätt kunna lösas med ett mekaniskt relä som styrs med lågspänning, men jag vill helre styra med hjälp av Triac. Nån som har en fungerande ritning på hur en sådan Triacmodul skulle kunna se ut?
Pumparna är på 230 volt.
Pumparna är på 230 volt.
-
Re: Styra cirkulationspump från dator
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 42#p565242
Jag hade inga triacar liggandes så körde med det jag hade.
Jag hade inga triacar liggandes så körde med det jag hade.
Såhär VET jag att det fungerar: 37-411-10
Klicka HÄR för länk till nya hemsidan.
Klicka HÄR för länk till nya hemsidan.
Senast redigerad av Icecap 11 april 2010, 18:21:09, redigerad totalt 1 gång.
Tackar för svaren så här långt. Kanske ska upplysa om att jag är tämligen amatör på området så jag behöver nog lite heltäckande svar. 
Techno: Varför ett ?
Icecap: Jo, den komponenten är som gjord för det här, men väldigt dyr. Går det inte att använda en vanlig Triac? En sån får man ju för under 20-lappen.
Daniel: Kan du beskriva i ord vad du gjort (typ du säger att du inte använt Triac, vad har du då använt?)

Techno: Varför ett ?
Icecap: Jo, den komponenten är som gjord för det här, men väldigt dyr. Går det inte att använda en vanlig Triac? En sån får man ju för under 20-lappen.
Daniel: Kan du beskriva i ord vad du gjort (typ du säger att du inte använt Triac, vad har du då använt?)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jo för att artikelnumret som Icecap länkar till finns inte säger Elfas sida hos mig, har kollat många ggr
Ok, det funkar om man använder den andra länken i hans inlägg - den till ELFAs nya sida.
Nja... blind o blind... den andra länken var där inte då du skrev frågatecken.
Liten fråga.. vad för cirk,pumpar. finns ju en jä*la massa som e på just 1fas. å ännu fler 3fas.
Det är:
1 st Grundfos UPS 25-60 (För solvärmen)
2 st Grundfos UPE 25-45 (För radiator- resp. golvvärmekretsen)
Samtliga är 1-fas.
1 st Grundfos UPS 25-60 (För solvärmen)
2 st Grundfos UPE 25-45 (För radiator- resp. golvvärmekretsen)
Samtliga är 1-fas.
ups pumpen e inte så känslig men tänk på att den inte ska starta/stanna mer än 6-7ggr per timme.
upe pumpen (antagligen en 25-40 magna?? knappar på den??) kan du starta / soppa från plintarna inne i "dosan" nr 7 och 8.
den tåler inte att man bryter matningen så där bra.
(kan detta pga att ja jobbar med pumpar/styrningar, och är aukturiserad för GF)
upe pumpen (antagligen en 25-40 magna?? knappar på den??) kan du starta / soppa från plintarna inne i "dosan" nr 7 och 8.
den tåler inte att man bryter matningen så där bra.
(kan detta pga att ja jobbar med pumpar/styrningar, och är aukturiserad för GF)
Pumparna är 12 år gamla så det är inte Grundfos nya. Dom här går inte att styra "utifrån" (vad jag vet). Finns inga knappar på utsidan (UPE pumparna alltså). Tanken är att stänga av UPE pumparna automatiskt vid en viss utetemp, så det blir väl några få gånger per år samt att konditionsköra dom en gång i veckan då dom är avstängda. Nu gör jag det manuellt, dvs tar ur sladden ur vägguttaget på när dom inte behöver köras, d v s på sommaren. 
Solpumpen vet jag inte hur många gånger per dag som den slås av och på. Intressant dock att det finns styrsystem att köpa för solvärmeanläggningar där man styr flödet i anläggningen genom att slå på och av pumpen vilket då borde bli väldigt frekvent (åtskilliga gånger i minuten), men det är inte min tanke att göra (än). Men har någon en bra lösning på hur jag varvtalsstyr en vanlig cirkulationspump utan att förstöra den så kan det ju vara intressant. Då kan man optimera solvärmen att leverera även lite sämre dagar.

Solpumpen vet jag inte hur många gånger per dag som den slås av och på. Intressant dock att det finns styrsystem att köpa för solvärmeanläggningar där man styr flödet i anläggningen genom att slå på och av pumpen vilket då borde bli väldigt frekvent (åtskilliga gånger i minuten), men det är inte min tanke att göra (än). Men har någon en bra lösning på hur jag varvtalsstyr en vanlig cirkulationspump utan att förstöra den så kan det ju vara intressant. Då kan man optimera solvärmen att leverera även lite sämre dagar.
ja då e vi på ett annat spår.. finns små fins Frekvensomvandlare för 1fas att tillgå. det kan en ide, eller så investrera i nya varvtalsstyrda pumpar, kommer du tjäna på i längden, dom e mer energisnåla och helt suveräna att styra externt.. både digitalt och analogt.
kan ju vara en ide när man nu ska titta åt miljövänlighets synpunkt så e d ju inte optimalt att köra me 12år gammla pumpar i en fin solfångaranläggning
iden me temp styrning är ju bra, men istället för att stänga helt så kör man på lägre varvtal ju lägre temp det blir.
kan ju vara en ide när man nu ska titta åt miljövänlighets synpunkt så e d ju inte optimalt att köra me 12år gammla pumpar i en fin solfångaranläggning

iden me temp styrning är ju bra, men istället för att stänga helt så kör man på lägre varvtal ju lägre temp det blir.
-
Jag styr med vanliga relän. precis som om man slår dem av och på. det räcker grymt långt. Men i ditt fall så vill du kanske styra flödet också? Isåfall är det lite mer avancerat.
mina relän kostade nog 4 sek styck.
mina relän kostade nog 4 sek styck.