Behöver skriva av mig en idé som dök upp i samband med att jag installerat en ny internetradiospelare/allt-i-allo dator i köket...
Idag har jag en 4x16 lcd kopplad till datorn via en usb-pic-baserad kontruktion. Datorn använder MPD för att spela mestadels internetradio, ett antal utvalda stationer ligger i spellistan och har datorn har tidigare bytt station en gång i timmen mha Cron.
Nu funderar jag på om man kan bygga en lite snyggare kapsling till LCD:n, och samtidigt få in lite fler funktioner. Knappar för att byta station och så, en potentiometer för att höja sänka volymen. Samt en lite mindre LCD.
Tanken slog mig att man skulle försöka få det hela att se ut som en förstärkare eller cd-spelare i miniatyr. En 1x16 LCD kan sitta ungefär som radiofrekvensskalan på en gammal receiver. Under denna ett rad knappar och en ratt.
Som hårdvara kan en variant av USB-LCD användas, ser ut att vara en enkelt krets med en ATTiny2313 och inte så mycket annat. Dock finns det inga knappar i den konstruktionen. Om man bygger ut koden till att polla ett antal ingångspinnar och en A/D (för volymregleringen)? Bör inte vara så svårt...
Edit :touchknappar vore tufft: http://www.e.kth.se/~pontusf/index2.html
Kontrollpanel för mediadator
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: