Hej,
Lattjat med en pannlampa då jag fick lära mig att nickel-kadmium batterier bara har 1.2 volt :/ 5x1.2 ger dock 6V vilket fyra 1.5 motsvarar. Försökt att löda i batteripackat av plast å då mellan polerna en kabel MEN så klart smälter plasten sönder innan smältpunkten för lödet nåtts.
Hur gör ni? Har en tanke om att sätta ett icke uppladningsbart batteri som nr6 som är tomt men vet inte vad det innebär. Pannlampan kostar 1000kr å har ett eget kretskort. Vill inte riskera å förstöra det.
Tips tack!
P
Byggt batteripack, lösning för 5 av 6 batterier?
-
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Byggt batteripack, lösning för 5 av 6 batterier?
Vad?
Pröva att fråga igen.... det är lite oklart vad du frågar
Swech
Pröva att fråga igen.... det är lite oklart vad du frågar
Swech
Jag tror att trådskaparen vill använda nicd(?) batterier i en lampa som normalt sett har 1.5V celler. Eller så är det tvärtom.
Snurra ledningen runt fjädertråden i batterihålleren, och löd där, då borde plasten inte smälta. Om du löder tråden på rätt ställe behöver du inte "bygla" den sista batteriplatsen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Svarva ett par batteri atrapper i aluminium
-
Hej,
Har ett 6-pack för batterier, AA, 1.5v vad de nu betecknas. Får för hög spänning med 6*1.2V å lampan/kretskortet bör brännas. Men att köra med 4*1.5v som orginal batteribacket innehåller ger för svagt ljus pga för låg spänning.
Så typ, svarva till någon i metall för ersättning av 6 batteriet har jag oxå tänkt men tänkte att detta är ett vanligt problem varför det bör finnas köpa något sådant på Elfa eller Kjell.
Lödningen utanför, blir då kallllödning. min erfarenhet är att det håller ytterst kort tid. Finns det ingen annan batteripack i någon metall?
Tackar!
Har ett 6-pack för batterier, AA, 1.5v vad de nu betecknas. Får för hög spänning med 6*1.2V å lampan/kretskortet bör brännas. Men att köra med 4*1.5v som orginal batteribacket innehåller ger för svagt ljus pga för låg spänning.
Så typ, svarva till någon i metall för ersättning av 6 batteriet har jag oxå tänkt men tänkte att detta är ett vanligt problem varför det bör finnas köpa något sådant på Elfa eller Kjell.
Lödningen utanför, blir då kallllödning. min erfarenhet är att det håller ytterst kort tid. Finns det ingen annan batteripack i någon metall?
Tackar!
Vad är det för märke på pannlampan? Jag har meckat med ganska många varianter och det skiljer sig naturligtvis beroende på om det är halogenlampa eller lysdiod. Halogen fungerar ganska bra med överspänning, lampans livslängd kanske minskar men det extra ljusutbyte man får väger över. Lysdioder brukar ha någon form av drivare och dom jag har sett har kunnat hantera ett ganska brett spann på inspänning.
Laddbara batterier brukar gå att löda på om man slipar på ytan med lite sandpapper alt. bättre flussmedel.
Laddbara batterier brukar gå att löda på om man slipar på ytan med lite sandpapper alt. bättre flussmedel.