Regler för elektronikkonstruktioner...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nibman

Regler för elektronikkonstruktioner...

Inlägg av nibman »

Jag har alltid undrat vad en hobbyist får lov att göra och inte göra när det gäller elektronik, jag syftar på apparater som drivs av nätspänning och där nätspänning styrs av ett relä eller liknande. Vad säger reglerna?

Om jag skulle vilja tillverka en apparat som har möjlighet att styra nätspänning via relä eller liknande, får jag då lov att sälja den? Får jag lov att sälja den i liten skala till privatpersoner och företag? Krävs någon sorts behörighet? Krävs någon sorts certifiering innan det är lagligt att sälja den? Vad för behörighet och vilken sorts certifiering handlar det om i så fall?

Rubrik (var: Regler...) /adm
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Regler...

Inlägg av danei »

I princip får du inte göra något alls. Allt måste CE märkas. Så länge du inte säljer något så är det ingen som bryr sig så länge det inte händer något.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Om man säljer som byggsats, hur fungerar det då?
Tar följdfrågan direkt: När blir det byggsats istället för färdig produkt?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

För "eget bruk" får du göra det mesta, så länge du inte kopplar in det hela fast i huset. Du hamnar ju i dubbel knipa om det går fel, då du är både ansvarig och har fått dig själv eller en släkting grillad.

För att sälja är det flera normer som måste uppfyllas. I ditt fall är det antagligen lågspänningsdirektivet och EMC. Har du roterande delar kan även maskindirektivet vara aktuellt. Och det finns fler specialare om du gör något udda. Att godkänna en mindre produkt kan väl kosta i storleksordningen 30 - 100 kkr.

Det fanns även lite undantag om du gör en byggsats. Det finns en tråd om det här någonstans.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får inte strunta i EMC bara för att det är för eget bruk. Det är inte okej rent regelmässigt, men jag har inte hört talas om någon som har fått problem.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Som jag har uppfattat det så innebär CE-märkning innebär tillverkaren intygar att produkten uppfyller EU-direktiven. Det är alltså inte som tidigare att produkter måste testas av någon typ Semko. Däremot är det bra att kunna visa upp ett testprotokoll från ett ackrediterat testlabb, ifall någon ifrågasätter om dina produkter verkligen uppfyller direktiven.
nibman

Inlägg av nibman »

Ok, tack för svar så långt..

Så hur fungerar det om jag tillverkar en apparatbox som drivs av en batterieliminator, alltså ej nätspänning i min appratbox längre. Då kan det väl inte behövas något certifikat eller liknande längre? Det borde vara fritt fram att sälja hur mycket jag bara orkar, eller?

Om jag till denna apparatbox kopplar en annan box där det finns relä som jag tydligt och klart märker ut att de endast kan bryta spänning under 50V AC eller DC (läste någonstans att det ligger utanför kravområdet), då borde det också vara fritt fram, eller? Nätspänning cirkulerar då inte längre i min reläbox.

Så låt säga att någon som köpt min appratbox vill bryta 230V eller 400V 3-fas, så behöver de relä eller kontaktor installerat av behörig elektriker som drivs av en spänning på 12V / 24V AC/DC eller liknande som min apparatbox styr. Skulle detta vara tillåtet?

Till min box medföljer givetvis säkerhetsanvisning som säger tydligt och klart att man INTE får lov att koppla nätström till den. Ligger då inte ansvaret på användaren?

Var går gränserna?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EMC har ingen med spänningar att göra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, EMC-direktivet gäller även om prylen drivs av klenspänning. Och är det rörliga delar så gäller även maskindirektivet (vill minnas att det inte tar nån hänsyn till kraften hos de rörliga delarna, men är den svaga krafter är det såklart enklare att påvisa överensstämmelse med direktivet).

Värt att notera är att om man torskar vid marknadskontroll kan det bli väldigt dyrt eftersom man kan bli tvungen att återkalla produkterna FRÅN HELA EU. Även om du bara sålt produkten i Sverige så måste du, om du inte lyckas få tag på alla sålda exemplar, annonsera inom hela EU att produkten är återkallad.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så hur fungerar det om jag tillverkar en apparatbox som drivs av en batterieliminator, alltså ej nätspänning i min appratbox längre. Då kan det väl inte behövas något certifikat eller liknande längre? Det borde vara fritt fram att sälja hur mycket jag bara orkar, eller?

Förutom EMC-kravet. Så kan vi ju ta ett exempel. Om du gör ett häststängsel som drivs av en 12V väggvårta. Någon tar den och kopplar till bilen och spänningssätter visa delar av bilen, då ligger du nog risigt till. Kan även tänka att du ligger risigt till även om du använder den som elstängsel och någon får en stöt och trillar omkull. Man kan även tänka sig att den används i stallet och blir för varm och stallet brinner upp. Kan dom härleda problemet till apparatboxen så blir det inte så kul. Vi kan flytta in scenariot i ett bostadshus där en familj blir innebrända.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Elstängselapparater är ett kapitel för sig så det är lite dåligt att ta som exempel.

Men produktansvarslagen kommer man aldrig runt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19920018.htm

Skillnaden är att produktansvarslagen gäller bara om något händer.

Men försäljningsförbud och liknande på grund av bristfällig CE-märkning kommer utan att något har hänt. En produkt behöver inte ens vara farlig för att få försäljningsförbud på grund av bristfällig CE-märkning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det blev nog ett lite extremt exempel. Men det finns så många aspekter på det hela så det kan vara bra att få lite mer än bara en tankegång. Hur ser det ut med maskindirektivet kan t.ex en mixerstav räknas falla under maskindirektivet?
digitaliz skrev:Som jag har uppfattat det så innebär CE-märkning innebär tillverkaren intygar att produkten uppfyller EU-direktiven. Det är alltså inte som tidigare att produkter måste testas av någon typ Semko. Däremot är det bra att kunna visa upp ett testprotokoll från ett ackrediterat testlabb, ifall någon ifrågasätter om dina produkter verkligen uppfyller direktiven.
Blir det kontroll får du en ganska kort tid på dig att visa upp ett testprotokoll. Så det är något som ska vara gjort redan och finnas tillgängligt. Om jag inte missuppfattat det hela.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jag jobbade tidigare på ett företag som råkade ut för en kontroll. Då fick vi testrapporter från ett labb skickade till oss och 6 månader på oss att åtgärda problemet och komma in med testrapporter, annars skulle det bli försäljningsförbud inom hela EU. Det var inget om återkallelse eller så. Iofs var det inte så mycket som avvek från gällande standard, det var bara att vi hade testat enligt och hänvisat till en utgången standard.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är det egentligen med produkter som man konstruerar för eget bruk?
T.ex om man bygger ett eget kontrollerkort till tvättmaskinen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Regler för elektronikkonstruktioner...

Inlägg av TomasL »

Kraven på överensstämmande med direktiven, dvs CE-märkning gäller enbart om produkten säljs på den öppna inre marknaden.
Kraven gäller inte om en produkt är avsedd för den egna verksamheten, dvs egentillverkad för eget bruk. Ej heller då om du som amatör tillverkar nått för dig själv, till exempel ett kontrollerkort till din tvättmaskinen.
Dock om man modifierar en befintlig produkt, faller ursprungstillverkarens ansvar bort.

Det innebär inte att man är fri från ansvar, stör produkten andras grejjor, kan man få PTS på sig.
Händer en olycka och någon eller något blir skadad(t) är man fullständigt ansvarig för detta, vilket naturligtvis kan innebära höga skadestånd, ingen försäkringsersättning om huset brinner ned osv.

I den egna verksamheten är det en hel del lagar och regler som styr, främst från arbetsmiljöverket.
Skriv svar