Orsaken är att jag har länge tänkt på att göra nåt som styr mina kontrollerkort utan att ha datorn igång. Det har även droppat in flera mail med frågor om man kan styra en stegmotor med en uC. Någon har nog velat göra hela skiten, alltså inte blanda in mina små kort, men dom flesta vill styra ett kontrollerkort. Det är ju ganska lätt, bara Steg och Dir, men det dyker upp vissa frågor ändå. Typ ska man spara på speciella parametrar i uC eller kan man ha en init-fil som innehåller tex antal steg per varv, maxfart, vart finns ”nollan”, osv osv.
Jag skulle vilja ha en apparat som styr en motor, eller flera på en gång, som är lätt att styra. Den kan ha en fristående enhet för inställningarna. Tex där man anger vart man har Home-switchen och ha ett värde som sen läggs på. Ingen fattade nog vad jag menade, men:
Om man har en cirkelsåg och man vill styra sågbredden, så vill man kunna känna av vart är avståndet noll mellan sågklingan och motstödet? Åker man med stödet till noll, då tar det i sågklingan, så det är ju inte bra. Därför kan man lägga tex en switch 10mm ifrån, och lägga på 10 till det inställda värdet. På samma sätt vill man ha ett minvärde som stödet kan åka till. Att åka till ”Nollan” behövs annars också, tex om nåt lägger sig emellan och gör att stegmotorn inte klarar av att åka dit den ska.
En annan sak som måste bestämmas från början är vilken typ av uC ska man använda. Eftersom jag äntligen fått igång min PICkit2 och även har en Wips, så blir det PIC.
Programmet tycker jag att man kan skriva i nån typ av Basic. Stort sätt alla som programerar i Assembler, C eller nåt annat kan läsa Basic, men inte alltid tvärtom. Jag har en demo av PicBasicPro och en skarp 2.42 version av det samma. Sen har jag MicroBasicPro som klarar 2k kod om jag inte tar helt fel. Om man inte använder dom specifika sakerna som finns i PBP så spelar det kanske ingen roll vad man använder?
Jag hade även som tanke att vi kunde köra detta som ett samprojekt, där dom som vill lägger sig i med hurtiga kommentarer och snillrika ideer, men att vi försöker att hålla en struktur så det går framåt hela tiden. Helst inga typ ”om du tittar i databladet så bör du hitta hur man kan göra...” bla bla bla. Raka puckar med hårdvara och så färdiga kodförslag som man kan. Iaf jag vill inte behöva lära motorteknik på hög nivå för att köra till och från jobbet varje dag, om ni förstår vad jag menar. Klart det är viktigt att lära sig saker, men varför inte hänvisa direkt till den text man menar. Nu har jag nog trampat på många ömma tår, men det är inte alls meningen. Jag vill inte bara snöa in mig i massa faktablad om dittan å dattan.

Tror ni att det här kan vara nåt, och är det flera som vill komma ner i soffan, så vassögo å ta plats, nu siktar vi mot stjärnorna som salle sa.