"TV-hiss"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

"TV-hiss"

Inlägg av Bonehead »

Halloj allihop.

Behöver lite hjälp med ett eventuellt projekt jag klurar på.. Målet är att göra en sorts 'låda' där en 42" plasma ska komma upp ur, jag vet att det finns färdiga lösningar för detta men av två anledningar skippar jag sånt:

1. Svindyrt
2. Otroligt tråkigt!

Det jag funderar på/behöver hjälp med är hur jag skall ordna så att motorn dras igång mjukt istället för att hårt on/off tillslag. Till exempel rampa upp hastigheten till 100% inom 2 sekunder sen i närheten av toppläge sakta ner till 0% inom 1-2 sekunder eller dylikt, finns det en någorlunda enkel lösning till detta?

Behöver ni mer information så är det bara skriva lite ;) Tacksam för all hjälp!

Edit: Kanske skulle legat i allmänt, osäker. :?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: "TV-hiss"

Inlägg av Icecap »

Det finns redan en tråd om detta, den är inte helt ny men en sökning skulle nog få fram den.

Att rampa upp och ner är inget speciellt svårt, det går att göra på en del sätt, det svåra är nog mekaniken.

Jag minns att det var ett förslag på att ha en kontravikt vilket skulle få TV'n att vara "viktlös" men sånt kanske du har tänkt på redan.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Är det för hemmabruk eller?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Icecap: Upphängning och drivning är mer eller mindre redan färdig planerat, har funderat på motvikt men inte ansett att det har stor betydelse för konstruktionen.
Edit: Tror jag hittat rätt tråd men verkar inte finnas något om rampning, vilket var min huvudsakliga fråga.

Gildebrand: Ja, det ska bli en gåva åt min bror.
Senast redigerad av Bonehead 24 mars 2010, 19:52:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan ju vara en idé att du beskriver vilken typ motor du avser att använda, det känns ganska onödigt att man måste dra det ur dig...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det en likströmsmotor eller stegmotor? Kör du med en likströmsmotor kan du ju alltid använda en PWM styrd H-brygga från en microprocessor (PIC/AVR) eller till och med en 555:a med lite finurlig konstruktion... Tänker närmast på att man kan använda switchar en bit från topp/bottenläget som får pulserna från en 555:a att ändras så att den går mjukare/långsammare sista biten. Men det enklaste och bästa är nog en microprocessor :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Icecap: Jag vill verkligen inte låta ohyffsad, men det är inte alltid man vet exakt vilken information som är relevant eller inte...

Motorn som kommer användas är en nerväxlad likströmsmotor, hade tänkt att använda mikrobrytare för ändlägena på något sätt(beror på övriga styrningen hur dom implenteras)

Har funderat i µC banor(hållt på med arduino en del) men även där blir rampningen lite överkurs för en nybörjare, fast det blir nog tveklöst enklast att justera in det i slutändan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Snyggast skulle vara en µC och en varvräknare för att ha koll på när det ska rampas upp och ner. Så kan du få den att stanna snyggt på exakt rätt ställe. Du behöver en ändläges brytare för att synka räknaren.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om man inte ska använda en µprocessor så är det nog enklast att använda en analog lösning med en kraftig transistor och något filter som slår på den mjukt över någon sekund eller så. Men det hänger lite på hur stor motor du har om det är en möjlig väg att gå.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Du skriver att du har erfarenhet av Arduino, detta är ju ett perfekt tillfälle att ta steget upp till riktig AVR...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag gick igenom faktabanken i huvudet och kom på att Chribbe76 använt rampning till sin SMD-fixer. :)
Här har han skrivit hur han gjorde. Det kanske kan ge lite idéer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att rampa med en µC är enkelt.

Först skapar man en PWM-styrning, i detta fall kan man använda ett relä till att växla riktning varför en enkel N-MOSFET kan styra kraften till motorn.

Själva rampningen styr man vid att ha en räknare kopplat till en timer-interrupt, sedan ställer man t.ex. till att den kan stega från 0 till 255 (=100%) på 2 sekunder, det kan ske vid att låta timern köra med 10Hz och addera 25 per gång. För att rampa ner subtraherar man såklart.

Detta räknavärde kör man sedan till PWM-funktionen och *pooof* har man en rampning.

Självklart kan man addera/subtrahera mindre steg och låta timer-interrupten gå snabbare, den balans får man hitta men det är ju ett programmeringsproblem.

Jag styr själv en motor på det vis och det fungerar perfekt, den hissar dock inget TV.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Icecap: Det låter som ett väldigt smidigt utförande, tack!

Även stort tack till övriga för er hjälp :)
Skriv svar