V-USB och SHT-11

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

V-USB och SHT-11

Inlägg av PHermansson »

Har snöat in totalt på V-USB nu tror jag :) Det jag funderar på nu är om det är möjligt att läsa av en temp/fuktsensor som SHT11 via USB-porten. Jag har läst på en del och ska fundera vidare, tänkte bara om någon hade några idéer.
Det som kan ställa till det är följande:

-I V-USB-koden måste en usb-pollningsrutin köras med jämna mellanrum. I Wikin anges att man inte får vänta mer än 10mS mellan pollningarna.
-SHT-111 kommunicerar via ett I2C-liknande protokoll, men det är inte kompatibelt. Det verkar dock relativt enkelt att bit-banga, problemet är att klockfrekvensen inte får överstiga 1 megahertz, samtidigt som MCU:n kommer att köra i 16,5MHz. Jag misstänker att det kommer att kräva delays, frågan är om allt hinns med i en tidslucka?

Lite intressant kod för SHT11: http://www.avrfreaks.net/index.php?modu ... highlight=
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: V-USB och SHT-11

Inlägg av TomasL »

Tror ärligt talat inte det kommer att fungera, timingen på en I2C lina behöver vara hyffsat noggran.

Bättre att hiva in en USB-Pic emellan.

Dessutom, är inte USB differentiell? och då går det garanterat inte
Senast redigerad av TomasL 23 mars 2010, 22:51:43, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

10ms måste ju vara en evighet i sammanhanget. Om vi säger att du kör med 400 kHz i2c-klocka hinner du med 4000 klockcykler mellan pollningarna, alltså runt 400 bytes.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Differentiell? Hur menar du?

Tanken är att bygga en USB1.1-enhet där USB-kommunikationen sköts med mjukvara. Hårdvaran består av en ATTiny25 eller 45 och några få kringkomponenter.
För att datorn inte ska tappa bort USB-enheten måste kommunikationen upprätthållas konstant, man kan som mest vänta 10mS innan en kommunikationsrutin (USB-pollning) körs.
Men det är sant, 10mS borde räcka för att hämta data från SHT11, om inte annat får man väl köra en usb-poll mitt i någonstans.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hm, tror du blandar ihop det eller var mycket otydlig.
Fick den uppfattningen att du skulle hänga på SHiT (kunde inte låta bli :D )-sensorn direkt på USB bussen, utan mellanled.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nejnej, det låter ju inte särskilt rimligt att det skulle fungera... :)
Det ska alltså sitta en MCU emellan som hämtar data från SHT11 och skickar dem via USB till datorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jamen dåså, då är det ju "i princip" bara att ta en lämplig USB-Processor, USB-Pic eller USB-Atmel (finns det nån sån?), ladda in lämplig stack och I2Cprata med givaren vid behov.
Pollning mm tror jag knappast du behöver bry dig om, det sköter väl stack och drivrutinerna om per automatik.

Gissar att det "enda" du behöver göra är att läsa av sensorn och placera det på nått lämpligt sätt så att stacken kan komma åt dina data.
Gissar att det i princip bör bli samma sak som man gör i en webserver, dvs man implementerar en callback i stacken, som anropar mätfunktionen eller så.
bearing

Inlägg av bearing »

PHermansson pratar om V-USB som är en mjukvaruversion av USB-interfacet för AVR-processorer. Mjukvaran gör det möjligt för I princip vilken AVR som helst (med FIX: minst 2kb flash), att kommunicera via USB-port.

Den mest tidskritiska delen av V-USB är interruptbaserad, men man måste även anropa rutinen usbpoll() med jämna mellanrum.
Senast redigerad av bearing 24 mars 2010, 18:04:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Precis.
Sen klarar man sig allt ett tag med 2kB också, mitt A/D-läsarprojekt kvalar in på under 1800 byte.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, jag skrev fel, jag har också kört grejer på under 2k, t.ex. en USB-bootloader.
Skriv svar