twistad kabel eller inte? rs485

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

twistad kabel eller inte? rs485

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag håller på att lägga ett rs485 nätverk i mitt rum, total längd på slingan är ca 20m, data hastigheten är ca 2kbps
Jag kan lika gärna gå ner till 300bps, eller lägre, spelar ingen större roll.
Det är en MAX485CSA som varje nod använder (max 10 noder) och vcc är 5V.
Jag undrar hur viktigt det är med twistad kabel, det är ju billigare med otwistad men är det fel att köra otwistat?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: twistad kabel eller inte? rs485

Inlägg av Icecap »

Jag förstår att detta nätverk inte kommer att ha livsuppehållande funktion varför TP inte är totalt viktigt.

Det viktiga är egentligen att de ligger "mycket samlade" och är lika långa (inom rimliga gränser), tar du 2 lösa trådar och en borrmaskin kan du enkelt göra ett TP, det behövs inte många varv. Men om man t.ex. tänker sig att de ligger i en tunnare kanal (fräst spår i en list, små VP-rör eller liknande) är de rimligt samlade och det ska nog fungera skapligt bra.

Förlägger du dem med 230V ledningar kan du lika väl ta TP direkt, störningarna blir stora annars. Och i vanliga nätverkskablar finns det ett antal TP-par som man kan använda, 20m kabel ger ju 6 par TP á 20m och då blir priset inte så våldsamt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är så enkelt att ALL kabel är tvinnad (undantaget är rak flatkabel och lampsladd). Tvinnar man inte ledarna blir kabeln styv och bångstyrig.

Protte
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jo, men inte twistad. Alltså 2 kablar som går runt varandra. TP
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja.... Prutte har faktisk rätt. Kablar med fler än 1 ledare har ofta en tvinnat förläggning av ledarna av just den anledning han anger, sedan är det frågan om det är vad man menar med TP i detta sammanhang.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Twist var ju en dans där man vred sig fram och tillbaka men twisted pair då ä två trådar vridna om varandra åt samma håll hela tiden. Vad vi numera kallar TP är kabel där man har liten stigning 1-2 cm per varv, telekabel (EKKX) kan ha 5-10 cm för ett varv.

Prutte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, alla mångledare är i regel tvinnade, men TP står för Twisted Pair, dvs ParTvinnad kabel, det innebär att de är tvinnade två och två, inte hela bunten i en enda "skruv".

Mångledarna är tvinnade (egentligen skruvad) men det är ingen TP-kabel.

I stort sett all kabel är skruvad, i mantlad kabel för att underlätta förläggning, samt även i viss mån för att släcka diverse fält, minska impedanser.
Gammal tele-luftledning gick i fyrskruv, samma med kraftnäten (treskruv osv) för att dels släcka fält och dels för att impendansen skall bli lika.

Inte helt ovanligt att man tvinnar nätkabel för att släcka fält.

Eftersom partvinnad kabel är så billig, och vanligt förekommande, förstår jag inte varför TS inte vill använda den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Även en hjärna kan vara nog så tvinnad :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Annars så brukar man säga att någon är vriden.

Prutte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, tvinnad, aka Twisted Mind
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

I de datahastigheter du planerar att använda och med de längder du talar om så spelar det ingen som helst roll om du inte lägger den väldigt nära andra ledare som har kraftiga strömmar genom sig konternuerligt eller disskonternuerligt med frekvenser motsvarande din datahastighet.
På fartygsidan så används NMEA-1 dvs typ RS422 i 4k8 kb/s singel talker/multiple listner (stjärnnät i alla möjliga utförande korta och långa stubbar helt utan varje form av impedansanpassning eller avslutningar) och då är kabellängderna runt 300-500m och man skiter högaktningsfullt i vad för kabel eller hur dom drar den... Men det funkar
Oroa dig inte det kommer att funka.
Sen att det i teorin skulle funka ännu bättre (ännu mera marginaler) med tvinnad kabel + termineringar mm är en annan sak.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ok, då snålar jag in på kabeln.
Jag tänkte ha 3 ledare, A,B,gnd
Men ska man ha med gnd? På många bilder om man googlar på rs485 så är det ingen gnd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dom jag har sett anges GND med en omvänd T i varje ända som tecken på att GND måste med hela vägen. Och det behövs! RS485 kan köra med common-mode skillnad på runt ±5V varför man behöver GND med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Normalt kör man väl skärmen som jord, i vilket fall som helst så behövs den för potentialutjämning.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ok, trodde nästan det, då får det bli 3 ledare.
Skriv svar