Problem med ITR8307

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Truant

Problem med ITR8307

Inlägg av Truant »

Försöker mig på att få igång en ITR8307 som är en liten IR-reflektor.
En IR-diod samt en fototransistor.
Datablad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 534472.pdf

IR-dioden ska ha 5V backspänning och framspänningen ska ligga på 1,2 till 1,4V, samt 50mA.
Jag har idag en drivning på 12V (tänkte köra samma drivning som till dioderna).
Så jag kopplade sonika in 12V över dioden med ett lastmotstånd på 220Ohm.
jag får då ett framspänningsfall på 1,2V över dioden och strömförbrukning på 52mA.

När jag då mäter motståndet över transistorn så får jag ingen reaktion iöverhuvudtaget, vilket gör att det verkar som dioden inte sänder ut något.
Försökte även med att använda en annan fototransistor (som reagerar på 940nm) som jag har prövat och vet fungerar, även denna får ingen som helst reaktion när jag placarar den så nära IR-dioden jag bara kan.

Är det något jag helt missat?
Jag som trodde jag kunde elektronik....

Tacksam för svar
/Martin
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Problem med ITR8307

Inlägg av vfr »

12V över dioden med ett lastmotstånd på 220Ohm

Ett schema hade varit guld värt! Det låter ju som att du kopplat 12V direkt över dioden och motståndet parallellt. Annars skulle jag inte kalla det för ett "lastmotstånd". Motståndet skall ligga i serie med dioden. Då är benämningen antingen seriemotstånd eller strömbegränsningsmotstånd.

Fast å andra sidan så säger du att du har en strömförbrukning på 52mA och det låter ju inte alls orimligt för en koppling med ett seriemotstånd. Så börja med ett schema så alla får klart för sig vad du egentligen gjort...
Truant

Inlägg av Truant »

får vi se om det funkar att lägga upp bild.

Ja du har helt rätt i att jag skrev fel benämning.

Bild

EDIT: slänger med länk
http://pici.se/564689/?size=fullsize
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

53mA låter lite mycket. 20mA är nog lämpligare.
Har du kopplat annars som bilden på sidan 5 längst ner + strömbegränsningsmotstånd till dioden. pull-up 10k eller likande på transistorn.
Truant

Inlägg av Truant »

50mA är det som står i databladet.

själva efterkopplingen spelar ingen roll eftersom jag inte får någon reaktion alls av fototransistorn
(mäter motståndet över utgångarna), men har även prövat både med pull-up och pull-down kopplingar för att se om jag kan få någon spänningsskillnad utan resultat.

verkar ju som sagt att dioden inte skickar ut något (eftersom jag har en fototransistor jag vet fungerar och testar med)
Thallion

Inlägg av Thallion »

Titta på dioden genom en digitalkamera - då kan du vanligen se om den lyser.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Mobilkameran funkar bra också
Truant

Inlägg av Truant »

Tack för tipset om mobilkameran!

det underlättade ju i felsökningen.
IR-dioden lyser fint, det som visade sig vara problemet är att transistorn jobbar i mega-ohm området, ett pull-up/down i storleksklassen 1-10K hjälpte inte mycket, men när jag ändrade till 500k-2M Ohm så började det fungera utmärkt.

(hade multimetern inställd på 200K Ohm innan och då kom den aldrig ner under det).

Så nu fungerar det finfint! problemet som återstår nu är att den bara detekterar föremål på under 3mm avstånd.
Den kan jag alltså inte använda för att detektera mina flaskor eftersom de har rundade bottnar.

Ska se om jag kan skruva upp strömmen lite till. Kan ju inte sätta en skiva undertill på flaskorna eftersom de ska belysas underifrån.

Ett steg närmare en intelligent barhylla!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det framgår ju ganska tydligt i databladet hur kollektorströmmen avtar med avståndet, och över 3mm så är det inte mycket kvar, men om du använder en transistor att förstärka med kanske det kan funka. Kan TECNOs tachometerkoppling vara något? Vet inte om det skulle funka bättre?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det står mycket tydligt i databladet att "absolut maximum rating" är 50mA.
Men det är väl inget att bry sig om! :vissla:

Vill man att livslängden ska bli kort gör man som du gör. Dvs överskrider eller lägger sig nära absolut max gränsen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Min koppling fungerar bra, men bara på korta avstånd. Har för mig att mina ligger på ca 1mm. En i Blomqvist svarven och en i Aldrin fräsen för spindel styrning av varvtal med en puls/varv.

edit//
Det är av högsta vikt ATT man har hög kontrast för att få ett distinkt omslag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag var iväg till MicroKit (lokala Elfa-ÅF) på lunchen och köpte ett par ITR8307 för att labba med, ska försöka mäta hur snabbt min lilla höghastighetsspindel snurrar, bara för att få in siffran i MACH3, inte för att jag har någon egentligen nytta av informationen...
Det är tecnos koppling jag tänker testa med.

EDIT: Sorry för trådkapningen
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tänk på att du ska få till det i avskärmat utrymme dvs för ströljus. Se till att ha minst 40ms pulslängd för att Mach skall trivas. Ett krav på hög kontrast ( jag vet jag tjatar ) så mina reflex remsor Caddar jag och skriver ut med laser som jag sen monterar på roterande axeln med dubbelhäftande tape. OBS!! Vita skall vara VITT och ej solkigt med tumavtryck eller annat slabb :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

40ms blir ju bara max 7500rpm (40ms puls, 40ms paus per varv) det är ju alldeles för lite i detta fall. Eller har jag räknat helt galet nu?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:oops: 40µs ska det ju vara, missade AltGr +m

Här en scope bild från tidernas begynnelse då man kunde köra med flera slots, men idag BARA 1-puls/varv!
Bild

http://tecno.se/CNC/images/scope%208%20slot.jpg

Ursäkta OT men det kanske kan hjälpa till lite
Skriv svar