Undrar om någon vet om en 40-polig flexkabel (ffc-kabel) som sitter inuti tex en dvd-inspelare (mellan "moderkort" och dvd-enheten) är jämförbar, rakt av (pin-out, så att säga), med en vanlig 40-polig ide-kabel (dator-dvd). Aningen kryptiskt fråga men...
Kan man alltså löda på en ide-kontakt på en flexkabel, helt enkelt, och få det att fungera? Tanken är att ta en vanlig dvd-brännare som används i dator och slänga i den i en dvd-inspelare med hårddisk. Problemet (till en början) är att det inte sitter en vanlig ide-kontakt (till dvd-enheten) i dvd-inspelaren utan en flexkabel-kontakt. Sedan tillkommer naturligtvis eventuella problem med mjukvaran i dvd-enheten men det är en annan sak.
Det finns sidor på nätet om byte av enhet men då handlar det om att flytta över "innehållet" från enhet till enhet. Jag vill bara på ett enkelt sätt prova om/hur det funkar.
flexkabel <-> ide-kabel?
-
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: flexkabel <-> ide-kabel?
Ingen har svarat än, men jag skulle nog våga sätta en peng på att det beror helt på tillverkare och modell. Jag har svårt att tro att det finns ett generellt svar som är sant för alla DVD-enheter med flexkabel.
Vill du skapa dig en uppfattning kanske du skall kolla vad respektive pinne på IDE-kontakten skall ha för signal, och mäta vad som finns på flexkabelns motsvarande.
Vill du skapa dig en uppfattning kanske du skall kolla vad respektive pinne på IDE-kontakten skall ha för signal, och mäta vad som finns på flexkabelns motsvarande.
Vet att en kompis fått en inspelningsbar DVD av billigare märke som det bara var att plocka ut DVD'n och koppla in i datorn.
Därmed inte sagt att det alltid är så, dock är det troligt.
Tyvärr kan det vara så att man låser FW till en speciell typ av hårdvara, och då går det inte att byta, framför allt inte när det gäller brännare, då olika fabrikat använder olika typer av buffertskydd.
Tyvärr kan det vara så att man låser FW till en speciell typ av hårdvara, och då går det inte att byta, framför allt inte när det gäller brännare, då olika fabrikat använder olika typer av buffertskydd.
-
Va! Och jag som trodde att detta var ett vanligt enkelt Svenne Banan-dilemma
. Skämt åsido. Jo, även om man har "rätt" märke på dvd-brännaren så behövs det tydligen oftast rätt firmware för att det skall funka. Men jag har sett att på en del dvd-inspelare i LG:s serie: RH*** (jag har en RH257) ansluts dvd-enheten med en vanlig ide-kontakt så jag tänkte...
En passande kabel/kontakt snidar man ju till rätt snabbt men frågan är om något kan knasa ur, förutom att det inte funkar då. Jag tycker inte man borde kunna ställa till något på dvd-inspelaren men...

En passande kabel/kontakt snidar man ju till rätt snabbt men frågan är om något kan knasa ur, förutom att det inte funkar då. Jag tycker inte man borde kunna ställa till något på dvd-inspelaren men...