Kontakter som passar 2,54 mm stiftlister
Kontakter som passar 2,54 mm stiftlister
Hej!
Är på jakt efter små kontakter 1-pol, 2-pol eller 4-pol som passar standardstiftlister 2,54 m.m
Har fått för mig att standard flatkablar med kontakt passar med de stiftlisterna men skulle vilja lite labbvänligare kopplingsmöjligheter.
Den typ av kontakter som brukar sitta på vanliga PC-moderkort för högtalare, hårddisklampa etc skulle vara klockrent, men frågan är vad de kallas?
Har försökt att snoka runt på Elfa efter den typen av kontakter men utan större framgång.
Tacksam för tips!
Är på jakt efter små kontakter 1-pol, 2-pol eller 4-pol som passar standardstiftlister 2,54 m.m
Har fått för mig att standard flatkablar med kontakt passar med de stiftlisterna men skulle vilja lite labbvänligare kopplingsmöjligheter.
Den typ av kontakter som brukar sitta på vanliga PC-moderkort för högtalare, hårddisklampa etc skulle vara klockrent, men frågan är vad de kallas?
Har försökt att snoka runt på Elfa efter den typen av kontakter men utan större framgång.
Tacksam för tips!
Re: Kontakter som passar 2,54 mm stiftlister
Det jag tror du syfter på är Picoflex, produceras av Molex.
Elfa säljer en del av dem.
Farnell har nästan alla (företag)
Alternativt är det Hiroses kontakter du tänker på:
http://www.hirose-connectors.com/connec ... c1=A1&c3=3
Hirose har jag däremot ingen koll på hur man får tag på som privatperson.
Jag skulle rekommendera att ändå gå över till 1,27mm delning och använda typen PicoBlade
Kika in på molex.com -> connectors -> board to wire.
Samt Hiroses sida.
Där kan du om inte annat hitta en beskrivning på vad det är du söker!
PS. tips när du köper PicoBlade eller dylikt är att elfa har färdigcrimpta sladdar, när du jobbar med 2,54mm pitch är det inte så svårt att krimpa på, men när du kommer ner på ,127 eller 0,5mm pitch så blir krimpningen jobbig och då tycker jag det är värt att köpa färdigrimpta sladdar. DS.
/Martin
Elfa säljer en del av dem.
Farnell har nästan alla (företag)
Alternativt är det Hiroses kontakter du tänker på:
http://www.hirose-connectors.com/connec ... c1=A1&c3=3
Hirose har jag däremot ingen koll på hur man får tag på som privatperson.
Jag skulle rekommendera att ändå gå över till 1,27mm delning och använda typen PicoBlade
Kika in på molex.com -> connectors -> board to wire.
Samt Hiroses sida.
Där kan du om inte annat hitta en beskrivning på vad det är du söker!
PS. tips när du köper PicoBlade eller dylikt är att elfa har färdigcrimpta sladdar, när du jobbar med 2,54mm pitch är det inte så svårt att krimpa på, men när du kommer ner på ,127 eller 0,5mm pitch så blir krimpningen jobbig och då tycker jag det är värt att köpa färdigrimpta sladdar. DS.
/Martin
Kontakter till R/C-servon tror jag har rätt delning.
Nu är dom 3-poliga men ska du bara ha 2 poler
så kanske det är användbart i alla fall.
Nu är dom 3-poliga men ska du bara ha 2 poler
så kanske det är användbart i alla fall.
Om man kan tänka sig att crimpa själv finns ju 43-566-06 på Elfa. Jag skulle behöva ett gäng själv... De färdiga kablarna på Kjell är ju rena rånet, tror det är electrokit som har dem billigare, eller nån av de andra annonsörerna här på forumet.
BlueInt, jag har inte lyckats hitta 2polig IDC, vet inte ens om jag sett 4polig
Kombinera stiftlister?
Sitter ju sådant här på varenda PC-moderkort. Iaf 2-pol kontaktdel.
Sitter ju sådant här på varenda PC-moderkort. Iaf 2-pol kontaktdel.