Små elektromagneter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Truant

Små elektromagneter

Inlägg av Truant »

Jag håller på med ett projekt där jag använder mig av små gejdrar.
Det är i ett xy-bord som man kan dra med handen.

För att det inte ska röra sig när man arbetar tänkte jag lösa det genom att använda små elektromagneter inmonterade i skenan.

Det jag har svårt att hitta nu är just dessa elektromagneter, jag tänkte se här om någon har bra tips på vart jag skulle kunna hitta sådana.

Utrymmet jag har är ju högst begränsat och det rör sig om 6x8x30mm.
Matning: helst 4,5 eller 6V.
Det jag behöver är ju egentligen bara en spole samt järnkärna, men jag letar efter en färdig elektromagnet inte bygga en själv.

Hoppas någon av er har något bra tips på vart man kan köpa dessa!

Mvh
/Martin
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Små elektromagneter

Inlägg av lgrfbs »

Du kan ju kolla i relän.
Truant

Inlägg av Truant »

Tack för tipset!

har en liten uppföljare som har med jobbet att göra, funderar på att använda denna lösning på framtida produkter och om det ska gå behöver jag dock hitta återförsäljare.
Känns som det här är något som borde finnas som standard men jag lyckas inte hitta det.
(både för privat och jobb)

(tänkte om någon vet spolar med fördimensionerade hål som man bara kan placera en p-magnet i och avaktivera den med ström o.s.v.)

ska se vilka reläer jag kan slakta!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ett annat tips är kolla växelmotorerna till modelljärnvägen visseligen går de på 12V-16V typ och kostar typ 150-350Kr styck men varje växelmotor har två elmagneter i sig.
Truant

Inlägg av Truant »

Tack!

De växelmotorerna har dock lite onödigt hög uteffekt.
Min tanke är att köpa en enkel batterihållare för 3-4 AA batterier och då får jag ju runt 900mAH med helt vanliga batterier.
Funderar även på att kika på 12-24V elektromagnter men bara driva dem med 6V, eftersom jag behöver så låg hållkraft så behöver jag heller inte så stark magnet.

Nu tror jag att livslängden kommer vara fullt tillräckligt ändå, men det känns bara dumt att ödsla energi i onödan :)
Skriv svar