Ersättning till effektmotstånd som brunnit [Problemet löst!]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasP

Ersättning till effektmotstånd som brunnit [Problemet löst!]

Inlägg av JonasP »

Min miniborrmaskin (Proxxon FBS230/E) har lagt av med en liten knall. Det är åtminstone ett effektmotstånd som har brunnit, frågan är vad det är för något. Som syns på bilden står det W22 22R 5% på det. Kan det vara 22 ohm 5% 22W? Känns inte helt rätt, 22 W är ju ganska mycket och motståndet är bara 20 mm långt och 7 mm i diameter så det känns inte rimligt.

Vad ska jag testa och ersätta det med?

Bild
Senast redigerad av JonasP 16 mars 2010, 22:58:47, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper

Re: Ersättning till brunnet effektmotstånd

Inlägg av Mindmapper »

Helt klart är det 22ohm.
Effekten är jag osäker på men skulle tro det är 3W.

Edit
Lite googling ger att jag förmodligen har fel på effekten
RESISTOR, WW 7W 5% 22R - W22 22R JI - WELWYN
RESISTOR, WW 7W 5% 22R; No. of Pins:2; Power Rating:6W; Resistance:22ohm; Resistance Tolerance:± 5%; Resistor Case Style:Axial; Resistor Element Type:Wirewound Vitreous Enamel; SVHC:No SVHC;
Series:W22; Temperature Coefficient:± 75ppm/°C; Voltage Rating: Resistor Case Style: Axial SVHC: No SVHC No. of Pins: 2 Resistance: 22ohm Voltage Rating: 200V dc Power Rating: 6W Temperature Coefficient: ± 75ppm/°C Resistance Tolerance: ± 5% Resistor Element Type: Wirewound Vitreous Enamel Series: W22
JonasP

Inlägg av JonasP »

Tack för det! Du lyckades bättre med googlingen än jag. Nu gäller det bara att lista ut vad mer som kan ha gått åt. Har hittills, förutom motståndet, hittat en diod som inte är frisk.
JonasP

Inlägg av JonasP »

Nu fungerar den igen! Hade ett 22 ohm 7 W i bra att ha lådan. Satte in det och bytte också 2 st 1N4007 som var trasiga samt byglade en bit bortbränd kopparbana.
Pleop

Re: Ersättning till effektmotstånd som brunnit [Problemet löst!]

Inlägg av Pleop »

Hej, har samma problem som trådskapare, dock inte någon extra liggandes. Ärvde den av min morfar som gick bort för 4 år sedan. Så all hjälp uppskattas :)

Någon som vet vart man kan hitta ett som motsvarar det gamla? 22 ohm 7 W

Inga problem med beställa från utlandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar