Bitmaps på hexadecimal nivå
Bitmaps på hexadecimal nivå
Har under eftermiddagen försökt lära mig hur bmp-bilder representeras på hexadecimal nivå, detta dels genom att öppna mycket små bmp filer i en hex-editor och dels genom sökningar på google. Ingendera har genererat tillräckligt med information.
Så till min fråga, är det någon som kan länka en sida där detta förklaras väl eller som orkar förklara själv?
(Om jag förstått det rätt så börjar alla bilder med 36 byte med information så som bredd, höjd mm och det är just den biten jag förstår minst av)
Så till min fråga, är det någon som kan länka en sida där detta förklaras väl eller som orkar förklara själv?
(Om jag förstått det rätt så börjar alla bilder med 36 byte med information så som bredd, höjd mm och det är just den biten jag förstår minst av)
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
Har du kollat på följande sida? http://www.fileformat.info/format/bmp/spec/index.htm
Där finns en specifikation av filformatet.
Här finns en fin tabell på headern, inklusive offsets: http://atlc.sourceforge.net/bmp.html
Där finns en specifikation av filformatet.
Här finns en fin tabell på headern, inklusive offsets: http://atlc.sourceforge.net/bmp.html
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
Tack för två snabba svar!
Har bara snabbt kollat igenom länkade sidor, men sourceforge artikeln och wikipedia artikeln verkar innehålla det jag letar efter. Måste erkänna att jag missat wikipedia artikeln. Får skylla på att jag fastnade på den mer allmänna artikeln om bitmaps.
Har bara snabbt kollat igenom länkade sidor, men sourceforge artikeln och wikipedia artikeln verkar innehålla det jag letar efter. Måste erkänna att jag missat wikipedia artikeln. Får skylla på att jag fastnade på den mer allmänna artikeln om bitmaps.
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
Jag fick också en träff till en wikipediasida, men inte till den som anrhm länkade till. Mycket bra sida!
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
Och när man har passerat headern får man lite fler roliga överraskningar... (Jag hade för övrigt för mig att headern var 54 bytes...)
Mest mystisk är det faktum att bilden är lagrad upp och ner, man kan fundera på varför...
Mest mystisk är det faktum att bilden är lagrad upp och ner, man kan fundera på varför...
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
AndLi: En ren spekulation: Kan det bero på att det skulle vara enkelt att skifta in bitarna rätt in i RAMDACen?
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
Har för mig att BMP-strukturerna finns i något av windows standardbibliotek. En tråkig grej med BMP-structen är att några fält är endast 1 word stor, vilket gör att hela programmet måste använda word-access på strukturer och arrayer. Det går långsammare än 32-bit-access.
Re: Bitmaps på hexadecimal nivå
> Får skylla på att jag fastnade på den mer allmänna artikeln om bitmaps.
Notera att "bitmaps" inte är detsamma som "bmp".
Bitmaps säger bara rent generellt av varje "bit" i bilden är
"mappad" (d.v.s ungefär representerad) i filen (eller hur den ny är lagrad).
"bmp" är ett visst specifikt sätt att koda en bitmap i en fil.
Så har du "bara" läst beskrivningar av "bitmaps" så är det ju ganska
naturligt att de inte beskrev just bmp-formatet (som är ett specialfall
av bitmaps)...
Notera att "bitmaps" inte är detsamma som "bmp".
Bitmaps säger bara rent generellt av varje "bit" i bilden är
"mappad" (d.v.s ungefär representerad) i filen (eller hur den ny är lagrad).
"bmp" är ett visst specifikt sätt att koda en bitmap i en fil.
Så har du "bara" läst beskrivningar av "bitmaps" så är det ju ganska
naturligt att de inte beskrev just bmp-formatet (som är ett specialfall
av bitmaps)...