LC-meter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

LC-meter

Inlägg av jesse »

Hittade denna LC-meter. Tycker den verkar enkel och vettig. Tänkte jag skulle bygga en sådan, fast jag byter ut PIC:en mot en AVR , eftersom det enda jag kan programmera är AVR. Om jag får den att fungera bra så kan jag etsa lite fler kretskort om nån vill ha. Vet att det fanns en tråd ganska nyligen om något liknande, med samköp eller vad det var, men den hittade jag inte nu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: LC-meter

Inlägg av JimmyAndersson »

Här är nog tråden du tänker på.

Om det inte blir något av det samköpet så kan jag tänka mig ett kretskort,
om det följer med en förprogrammerad AVR (eftersom jag bara har erfarenhet av PIC.) :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hittade ni någon mjukvara till "denna" LC-meter (den senaste jesse länkade till), eller tänkte ni skriva SW från scratch?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Jag hittade inte heller något, verkar bli till att skriva ifrån scratch då, för min del så är det dock PIC som gäller, vet inte ett dyft om AVR...Hmmmm, kanske borde lägga ner lite krut på just den frågan någon gång, vore ju inte helt fel att kunna jobba med båda typerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På den sidan står det "PIC16F84A Pre-programed Microcontroller IC", så det finns nog ingen tillgänglig mjukvara.

Den har ett riktigt snyggt chassi. Var hittar man sådana?
Chassit som säljs är bara ett "Generic Case".
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det verkar illa med källkod, och inte förklarar dom någon algoritm heller, så projektet är visst bara "delvis" öppet... Men designen såg fin ut och om man fattar principen ska det väl gå att sno ihop ett program.
Thallion

Inlägg av Thallion »

Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ja, den var väldigt lik den förra. Och med kod! Om jag orkar göra ett kretskort till den så hoppas jag det finns nån här som kan programmera pic:en åt mig sedan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om du fixar ett PCB åt mej kan du få en färdigprogrammewrad PIC av mej ;)
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

jesse: Här är en gammal tråd RLC-meter för en tjuga. Kolla projektet "An LMS Impedance Bridge" som jag länkar till där.

Du får bygga den interfacekretsen och sedan en kretslösning som gör det möjligt att byta Rm-värde (10, 100, 1k, 10k, 100k)
på ett smidigt sätt med en knapptryckning. En enkel indikering av valt mätområde med lysdioder hade varit snyggt också.
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

En annan variant med AVR:

http://home.ict.nl/~fredkrom/pe0fko/LCMeter/

På holländska, men det är ju inte så svårt att förstå. Eller så finns det Google Translate.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Förfärligt så hans kretskort såg ut! Ritningen var också lite stökig, men jag kände ju ingen den från "pic-varianten"... klart jag ska köra med AVR. Så den blir det nog. Då har jag ju en källkod jag kan modifiera vid behov.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finns väl en speciell benämning på denna typ av bygge :humm: Man tar helt enkelt ett o-etsat laminat för att få stort OCH helt jordplan till sitt bygge, på detta löder man sedan komponeterna (benen som skall till jord) direkt på kopparytan och ansluter resten via sladdar och "kråkbo-pricipen" 8)
Borre

Inlägg av Borre »

Här har du en till, dock utan källkod.
http://hem.passagen.se/communication/lc.html
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det verkar som om alla använder sig av ungefär samma koppling med en LM311 och ett par reläer för att switcha mellan referens- och mätobjekt. Reläer sticker ju i ögonen för en halvledarfreak som jag. Kollade på ett schema om det skulle gå att ersätta reläet med en mosfet med lågt motstånd, men dels vet jag inte hur ett lågt motstånd skulle påverka noggrannheten, dels verkar det vara växelström som går ut, antagligen med en amplitud större än diodens framspänningsfall (i mosfeten), och då blir det krångligt. I så fall behövs dubbelriktade mosfetar med höga spänningar på gaten, dessutom en negativ. Går ju att åstadkomma om man orkar, men jag tror inte jag orkar testa det om det senare skulle visa sig att kapacitanser och resistanser i mosfeten påverkar för mycket. Möjligtvis kan man ju experimentera med detta när LC-metern är klar.
Skriv svar