behöver hjälp till ett nätverk
behöver hjälp till ett nätverk
i huset har jag ADSLmodem till trådlös router-från routern till 2datorer och skrivare
har dragit ca 70meter cat6 kabel till verkstaden från routern där har jag en switch kopplad till 3datorer
och ska koppla en trådlös enhet i switchen
men jag vet inte vilken typ
kan någon rekomendera vad jag ska köpa
har hört om bridge
men har bara hittat access point
har dragit ca 70meter cat6 kabel till verkstaden från routern där har jag en switch kopplad till 3datorer
och ska koppla en trådlös enhet i switchen
men jag vet inte vilken typ
kan någon rekomendera vad jag ska köpa
har hört om bridge
men har bara hittat access point
Re: behöver hjälp till ett nätverk
ja jag vill ha trådlöst i verkstaden också och man kan
väl koppla det till switchen
det är den trådlösa enheten jag inte vet vad man ska ha
väl koppla det till switchen
det är den trådlösa enheten jag inte vet vad man ska ha
byt ut switchen du har i verkstaden mot en trådlös router med switch i vilket de flästa har typ 4st portar. Konfigurera den som bridge/ap
routern i verkstaden använder du inte som router utan mer som en switch!
Det du behöver om du ska koppla in dig som du beskriver i första inlägget är en accesspunkt.
En trådlös router är dock billigare i dagsläget, och då ersätter den även switchens funktion som nämnts.
Det man behöver göra är att stänga av dhcp-servern i den nya routern, sen kopplar du din långa kabel i en av lanportarna, wanporten används inte alls (om den inte går att konfigurera om till en lanport.)
En trådlös router är dock billigare i dagsläget, och då ersätter den även switchens funktion som nämnts.
Det man behöver göra är att stänga av dhcp-servern i den nya routern, sen kopplar du din långa kabel i en av lanportarna, wanporten används inte alls (om den inte går att konfigurera om till en lanport.)
Den router jag köpte har t.o.m. en inställning för att användas som accesspunkt (och då verkar det som om WAN-porten fungerar precis likadant som LAN-portarna).
-
....och vilket fabrikat/modell är det då? Kunde vara intressant att veta.
Det låter ju väldigt smidigt, Nerre. Då kan man nyttja även den sista porten som annars skulle blivit oanvänd i det här läget. Och varför skulle man inte ha en sån här inställning? Det låter ju rätt givet nu när man hör det. Jag har själv en WRT54 stående hemma som bara agerar accesspunkt eftersom routingen sköts på annat håll.
Det var nån billig Belkin som jag hittade i rea-hyllan på Elgiganten.
Det går också att kör andra router i vanlig router mode men man måste välja andra nätverk segment då.
Så om första routern är på 192.168.1.0/24 den andra skulle bli på 192.168.0.0/24 och datorer bakom den kan se alla på 192.168.1.0 nätverk.
Så om första routern är på 192.168.1.0/24 den andra skulle bli på 192.168.0.0/24 och datorer bakom den kan se alla på 192.168.1.0 nätverk.
Det går också utmärkt att göra denna inställning på WRT54(G/GS/GL) om man kör alternativ firmware som tex openwrt.
För den som tycker det är jobbigt att installera OSS kod på routerhårdvaran finns det färdiga bryggor mellan WLAN-kabelethernet att köpa: http://www.dustinhome.se/pd_5010329105.aspx#
Behöver du fler ethernetportar för kabel på "verkstadssidan" så koppla in vilken switch som helst med en korsad kabel till den enda porten på bryggburken ovan (en modern switch kräver inte ens det utan känner av hur kopplingen ser ut själv)
Behöver du fler ethernetportar för kabel på "verkstadssidan" så koppla in vilken switch som helst med en korsad kabel till den enda porten på bryggburken ovan (en modern switch kräver inte ens det utan känner av hur kopplingen ser ut själv)