Är det nån som vet hur man bygger en automatisk fläktkontroller som höjer och sänker varvtalet på en fläkten beroende på temperaturn på en givare som man placert ut.
På elfa finns det en liten termostat som man kan användaa men den tror jag bara slår på och av fläkten.
Det hade varit bättre om den ställer varvtalet steglöst.
Visst, det finns fabrikstillverkade fläktkontroller med denna funktion men skulle det vara alltför avancerat att bygga en själv??
Kanske skulle det också skulle kunna gå att förbikoppla den automatiska funktionen och ställa hastigheten med ett par potentiometrar.
Man skulle kanske kunna ha ett par dioder som visar ungefär hur hög spänningen är.
Det vore kul om nån kunde komma på nån ide och lägga ut ett elschema.
Jag är inte så kunnig på sånt här så var snäll och inte skriva några förkortningar som jag förmodligen inte skulle förstå. Jag är inte heller så duktig på att hitta komponenter i ELFA-katalogen så det vore bra om någon hade lust att skriva upp en lista.
Automatisk fläktkontroll
-
- Schnegelwerfer
Re: Automatisk fläktkontroll
Visst kan jag göra det!storcken89 skrev:Är det nån som vet hur man bygger en automatisk fläktkontroller som höjer och sänker varvtalet på en fläkten beroende på temperaturn på en givare som man placert ut.
På elfa finns det en liten termostat som man kan användaa men den tror jag bara slår på och av fläkten.
Det hade varit bättre om den ställer varvtalet steglöst.
Visst, det finns fabrikstillverkade fläktkontroller med denna funktion men skulle det vara alltför avancerat att bygga en själv??
Kanske skulle det också skulle kunna gå att förbikoppla den automatiska funktionen och ställa hastigheten med ett par potentiometrar.
Man skulle kanske kunna ha ett par dioder som visar ungefär hur hög spänningen är.
Det vore kul om nån kunde komma på nån ide och lägga ut ett elschema.
Jag är inte så kunnig på sånt här så var snäll och inte skriva några förkortningar som jag förmodligen inte skulle förstå. Jag är inte heller så duktig på att hitta komponenter i ELFA-katalogen så det vore bra om någon hade lust att skriva upp en lista.
Om du vill så kan jag PM:a kontaktinfo till min konsultfirma, så tar vi det på löpande taxa. Det borde kosta dig runt 2000:- för bara schemat skulle jag tro.

-