Hej
Jag tänkte bygga in värme i min intercooler -Ja, jag vet det låter helt sjukt men jag bor i norrland och här får man isproppar i kylarna ifall det blir svinkallt.
Jag hade tänkt vira en värmekabel runt nedersta intercoolerslangen där vattnet samlas och sedan fryser till is. Problemet är att jag bara har hittat en 12V värmekabel och den är 5m lång och går tydligen inte att kapa.
länk till kabel
Finns det andra kablar där ute? eller något annat smart sätt att värma slangen?
Jag vill helst värma utifrån, går man in i slangen och får luftläckage kommer motorn inte gå bra.
Värmekabel 12V
Re: Värmekabel 12V
Innan du börjar, räkna gärna ut vilken effekt du behöver ha för att värma den strömmande luften 

- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Värmekabel 12V
Tror inte han vill värma luften, utan vätskan som annars fryser till is.
Köp en värmesits och linda runt! Då får du både värme och isolering!

Köp en värmesits och linda runt! Då får du både värme och isolering!


Re: Värmekabel 12V
Vad har du för bil? Många Mercedes och Citroën har ett kylarskydd som originaltillbehör, detta monteras vid minusgrader för att minska inflödet av kalluft en aning.
Re: Värmekabel 12V
Kul med så aktivt forum 
1. vilken effekt jag behöver
Jag vet inte hur mycket effekt jag behöver. Skulle tro att 75W räcker ganska långt. Det ska ju bara töa isen i slangen inte värma upp den nämnvärt. Om det tar en halvtimme spelar mindre roll. Tror inte man vill ha så hög effekt egentligen, blir det för hett så finns väl risk att det tar eld eller händer något otrevligt
2. Värmesits
Har faktiskt tänkt på såna men jag vet inte hur bra det blir. Slangen är ganska böjd och jag vet inte om man kan få till att värmedynan följer slangen så bra. Jag har dock inte kollat in värmedynor irl så det är möjligt att det skule fungera.
3 köra med kylar skydd
Har tänkt på detta också. Är förmodligen enklaste lösningen är ju bara att klippa till en bit kartong. Nackdelen är ju att få man ändå en ispropp så måste man in i varmgarage eller invänta våren.

1. vilken effekt jag behöver
Jag vet inte hur mycket effekt jag behöver. Skulle tro att 75W räcker ganska långt. Det ska ju bara töa isen i slangen inte värma upp den nämnvärt. Om det tar en halvtimme spelar mindre roll. Tror inte man vill ha så hög effekt egentligen, blir det för hett så finns väl risk att det tar eld eller händer något otrevligt
2. Värmesits
Har faktiskt tänkt på såna men jag vet inte hur bra det blir. Slangen är ganska böjd och jag vet inte om man kan få till att värmedynan följer slangen så bra. Jag har dock inte kollat in värmedynor irl så det är möjligt att det skule fungera.
3 köra med kylar skydd
Har tänkt på detta också. Är förmodligen enklaste lösningen är ju bara att klippa till en bit kartong. Nackdelen är ju att få man ändå en ispropp så måste man in i varmgarage eller invänta våren.
Re: Värmekabel 12V
Kan man inte angripa problemets källa: att det samlas vatten?
Sätt ett dräneringrör + en magnetventil så att du kan spotta ut vattnet innan det fryser.
Sätt ett dräneringrör + en magnetventil så att du kan spotta ut vattnet innan det fryser.
Re: Värmekabel 12V
problemets källa är egentligen att det är för kallt. Är kylaren för kall kommer luften att kondensera och vattnet rinner ner i slangen. Om kylaren når rätt arbetstemperatur fälls inget vatten ut. Ofta kan bilen fungera hur bra som helst men efter att den stått en natt ute så är slangen igenfrusen. Det spelar ingen roll om man har motorvärmaren på, slangen är ändå igenfrusen.
Ska man använda en magnetventil så måste man isåfall låta den öppna lite mest hela tiden.
Ska man använda en magnetventil så måste man isåfall låta den öppna lite mest hela tiden.