mini-mini-projekt: Filmhörna.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

mini-mini-projekt: Filmhörna.

Inlägg av squiz3r »

Tjenare.

Jag har alltid velat ha en soffa och tv på mitt rum så att man kan sitta och chilla med kompisarna, men det har aldrig blivit av eftersom 1. mitt rum är en krokig gång, ingen tillräckligt stor plats för att få plats med det, 2. mitt rum ser väldigt mycket ut som en verkstad :eh:. Men för några månader sedan 'flyttade' min syrra hemifrån, och ska va borta i ett år, så nu bestämde jag mig för att lägga beslag på hennes rum fram tills att hon kommer hem igen.

Efter en rejäl städning såg det ut såhär.
Bild

Och andra sidan:
Bild

Eftersom en vettig soffa kostar 6-10 papp så tänker jag vänta med att köpa soffa tills vi har flyttat, så det fick bli lite DIY. Jag började med att bygga upp en grund utav sittdynor, sedan lade jag en madrass på och en massa kuddar som rygg-/armstöd. Tillslut klädde jag in det hela så hade jag en fin soffa som inte kostat ett enda korvöre :).
Bild

Ett TV-bord tillverkade jag av ett oljat(?) hyllplan(?) som jag hittade här hemma. Det fick stå på två kartonger till lödstationer. Tyvärr har jag ingen TV eller extra skärm, så det får bli att flytta min vanliga 20-tummare mellan datorerna när jag ska kolla på film (sponsring någon? :wink: :lol:)
Bild

Ute på vinden hittade jag också våran stereo, som bara används när vi har fest, så det fick bli att låna den som ljudsystem. Dock hade jag ingen audiosladd, så jag fick löda ihop en egen. Jag hittade en audiokontakt, ett par hörlurar (med en audiokontakt på) och en utav de där finfina sladdarna som DeVille här på forumet säljer (som jag faktiskt fick gratis sist jag var där uppe :)). Detta blev tillslut en audiokabel, kvaliten på den kan vi ju diskutera....
Bild

Resultatet. Stereon är med dubbla subwoofers, okänd uteffekt men mycket mera än vad jag behöver trotts att jag vill ha rätt högt ljud när jag kollar på film. Skärmen är lite liten, men den duger fint.
Bild

Det var allt, inte mycket elektronik men men... :)

PS. Soffan var riktigt skön!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: mini-mini-projekt: Filmhörna.

Inlägg av JimmyAndersson »

:bravo:

Mycket lyckat projekt! :tumupp:
Jag tycker det är kul med projekt där man tar vad man har och kombinerar till något bra. :)

När jag såg den fjärde bilden så tyckte jag att bildskärmen var för lågt ner
(jag tillhör dem som vill ha skärmen/TV'n i ögonhöjd och har lite svårt för moderna superlåga TV-möbler),
men när man ser den färdiga helheten så hade det sett konstigt ut om bildskärmen hamnat högre upp.

Kul att det faktiskt ser ut som en soffa och "riktig" TV/media-hörna. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Soffan är rätt låg också (man sjunker ner en bit när man sätter sig i den) men det hade nog inte varit fel om skärmen var en dm högre upp eller nått sånt. Ska testa om jag kan ställa lådorna på högkant eller om det blir ostabilt/ser konstigt ut :).

Det är rätt bekvämt att använda det också, trädlöst tangentbord bredvid sig, trådlösa musen fungerar faktiskt (mot all förväntan) perfekt att köra på soffan, på det där fluffiga, och stereon har också en fjärrkontroll.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

SNYGGT!

jo dom stereosarna låter riktigt bra för att vara i plast. tror att dom är specade 2x20Watt. om jag inte tar fel.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Shit! Helt riktigt, rifa, subwoofrarna är på 20w stycket och de andra högtalarna på 15w vardera. Men det måste vara en jävla effektivitet på dem, jag överdriver inte om jag säger att det låter nästan lika högt och bra som 1kW systemet vi har vid TV'n (fast där är ju 5 kanaler) :)

Sen är det ju nice att det är helt vättentåligt, stöttåligt, sandtåligt osv. :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är det förstärkarna eller högtalarna som är specade till X Watt? Och är det kontinuerligt eller pulseffekt? :doubt:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Du skulle haft leopardfärgat överkast så ser det ännu mer porrigt ut, sedan kanske lite röd belysning också ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sm2wmv: Röd belysning och svart skinsoffa kommer i mitt nya rum när vi flyttat ut i ödemarken :mrgreen:.

soundbrigade: På hemmabiosystemet är det specificerat 1000w RMS total output. Men det ljudsystemet är jag faktiskt lite besviken på... Nått man inte kan säga om denna stereon! Nu när folk inte sover i huset så testade jag dra på lite mera, och volymen går upp till 50, när jag var uppe i 40 kändes det ordentligt otrevligt o öronen (fast jag hade sänkt basen mycket då) också började mamma som var i andra sidan av huset klaga på att det lät som jordbävning där nere :lol:. Helt fantastisk vad dem har lyckats med!!

Nu har jag i alla fall haft en trevlig filmkväll i min leopardsoffa, fungerade toppen :D.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sen att du oftast inte använder mer än någon enstaka watt vid normal lyssning är ju en annan sak... min 8W förstärkare klarar att spela redigt högt den med ska du se
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min kines på 2,5W fuller rummet med MYCKET ljud. Men så har jag väldigt känsliga högtalare
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag testade att vrida på lite på min stereo, okej, ganska rejält :D VU mätarna peakde hela 10Watt. men då började högtalarna som är specade 80Watt och dista. och det vibrerade i diskbänken på nedervåningen :D och jag började må illa. Ganska tufft vad man kan göra med så lite effekt :P :P
Senast redigerad av Electricguy 27 februari 2010, 11:43:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

När du letar möbler, så kolla med second hand om budgeten är snål! :P

Jag hittade en jättefin skinsoffa för 800, den är fanimig i nyskick... :) Ett fint höj och sänkbart soffbord för 450... osv. De e najs!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

bonecrime: Finns det second hand affärer för möbler, eller menar du köpa från privatpersoner? Jag har kollat lite på blocket, men där verkar inte finnas vettiga saker, i alla fall inte om man inte är bered att betala nästan lika mycket för en beg. som för en ny... Dock köppte jag ett väldigt fint soffbord i svarttonat glas och rostfritt, kostade bara 500kr eftersom de hade utförsäljning eller nått på Jysk. :D

Ett TV-bord bygger jag nog ihop själv då jag inte har hittat några praktiska sådana. Får väll bli oljat eller lackat.

Funderar på vad jag ska köpa för TV också... Jag vill ha minst 32" och minst HD ready såklart. Verkar kosta knappt 5k om man köper nytt. Jag hittade däremot en väldigt trevlig Samsung på blocket, nästan ny, men hon hade inget kvitto kvar, så det fick va :/. Några tips?
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Japp det finns second-hand butiker som säljer möbler. Finns 4 st här i Gävle som jag känner till, men har inte en aning om hur det är där du bor.
burken

Inlägg av burken »

tänk på att "hd-ready" inte är full hd när du ska köpa tv :)
hd ready är 720p och full hd är 1080p har jag för mig
Skriv svar