Kontaktor som inte smäller så man vaknar på natten?
Kontaktor som inte smäller så man vaknar på natten?
Hej. Jag bor i en lägenhet med egen uppvärmning, dvs ett relä samt kontaktor som sköter elpatron och vattenpump.
Denna kontaktor, Lovato MC9, smäller vid på/av-slag och jag har nu fått den bytt av fastighetsskötaren mot en iskra ik21-10 http://www.relek.se/privat/kontaktorer/iskra.html som dock smäller i princip lika mycket.
Jag har inget minne av att jag nånsin hört dessa smäll-ljud i villor man vistats i. Är det ovanligt med kontaktorer eller är det dåliga sådana jag har fått erfara?
Denna kontaktor, Lovato MC9, smäller vid på/av-slag och jag har nu fått den bytt av fastighetsskötaren mot en iskra ik21-10 http://www.relek.se/privat/kontaktorer/iskra.html som dock smäller i princip lika mycket.
Jag har inget minne av att jag nånsin hört dessa smäll-ljud i villor man vistats i. Är det ovanligt med kontaktorer eller är det dåliga sådana jag har fått erfara?
Re: Kontaktor som inte smäller så man vaknar på natten?
Kan bero på hårda väggar som reflekterar och förstärker ljud, plåtlådor som gör detsamma osv.
Är en gipsvägg bakom. Provade att lossa lite på hela plastpanelen som kontaktorn sitter i och visserligen blev det något tystare men fortfarande högt ljud. Är det så att det inte finns tysta kontaktorer?
> Är det så att det inte finns tysta kontaktorer?
Ja, i princip är det så.
De skulle kunna bytas mot helelektroniska switchar (SSR, halvledarrelä).
Det verkar ju väldigt rimligt i en lägenhetsmiljö...
Ja, i princip är det så.
Vår panna använder bimetallrelän. De tror jag är helt tysta.
Då jag inte alls är insatt i detta är det svårt att tyda din ironi, det är inte rimligt med halvledarrelä i lägenhetsmiljö?sodjan skrev:> Är det så att det inte finns tysta kontaktorer?
Ja, i princip är det så.
Gissar att han tycker dom borde ha tänkt till och inte valt kontaktorer i en lägenhetsmiljö. Vilken jag håller med om, verkar som dom inte tänkt till riktigt.
Viggo: jag ser inget ironi i sodjans inlägg!
Vill du ha denna funktion på ett tyst sätt ät SSR nog enda lösningen.
Vill du ha denna funktion på ett tyst sätt ät SSR nog enda lösningen.
om jag inte minns fel så finns/fanns det en kontaktor som var med lägre ljud, , kommer dock inte ihåg vart jag såg reklamen om den
men ska man ändå byta så är ssr det vettigaste
men ska man ändå byta så är ssr det vettigaste
Jag förstår, nej det känns som en väldigt dålig lösning speciellt när den sitter 3 meter från sängen.Virror skrev:Gissar att han tycker dom borde ha tänkt till och inte valt kontaktorer i en lägenhetsmiljö. Vilken jag håller med om, verkar som dom inte tänkt till riktigt.
Tack för era svar, antar halvledarrelä/SSR är samma sak. Ska ta upp detta med hyresvärden.
Vi har kontaktor i vår villa, den smäller så att det hörs... men bara om dörren till elcentralen är öppen.
Jag tror att kontaktorer per definiton låter, det handlar om att isolera utrymmet de sitter i.
Jag tror att kontaktorer per definiton låter, det handlar om att isolera utrymmet de sitter i.
Har en kontaktor till vattenpumpen (trefas) och den hör man lätt när man är o fipplar på andra sidan med tryckbrytaren.
För att få tyst på saker kanske man kunde sätta den på en tyngre platta och kapsla in den lite?
Min sitter ute i laggårn tack o lov
För att få tyst på saker kanske man kunde sätta den på en tyngre platta och kapsla in den lite?
Min sitter ute i laggårn tack o lov

Dom flesta hemmaanläggningar använder nog mest bimetalltermostater som inte låter så mycket. För jag aldrig tänkt på att kontaktorer låter 
Så i detta fallet verkar någon halvledarlösning bäst.

Så i detta fallet verkar någon halvledarlösning bäst.
Vad är det för laster/effekter då? Det kanske skulle räcka med ett större relä?
En kontaktor är ju i princip bara ett kraftigare relä, risken att fippla är ju såklart att man svetsar relät, jag skulle inte byta åtminstone inte när det inte är min anläggning.