Kapacitansmätare baserad på lågpassfilter m.h.a. LabView

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nutshell

Kapacitansmätare baserad på lågpassfilter m.h.a. LabView

Inlägg av Nutshell »

Ohoj!

Jag har i uppgift att skapa en kapacitansmätare baserad på kretsen i figuren nedan.
R är fast (1k ohm) och C, i intervallet 0.1nF < C < 1microF ska kunna bestämmas.
Jag ska använda en manuell funktionsgenerator med symmetrisk fyrkantsspänning på cirka 50Hz.

Jag vet att principen bygger på att mäta stigtiden på utgången av lågpassfiltret och att stigtiden tr bestäms av följande uttryck:
tr (10%->90%) = 2.2*R*C

Till min hjälp har jag LabView, ett digitalt oscilloskop samt en funktionsgenerator.
Det innebär väl då alltså att jag kopplar upp kretsen i LabView och gör mätningen av stigtiden där?
Programmet ska ha en frontpanel med återfjädrande tryckknapp benämnd "MÄT" som ska starta mätningen och en digital display som visar resultatet av mätningen.

Så tanken är alltså att man ska skicka fyrkantsvågen från funktionsgeneratorn till datorn med LabView där man har byggt ett program som mäter stigtiden, tr hos vågen och plottar vågen samt dess stigtid i en digital display i LabView?
I så fall, när och vart kommer oscilloskopet in i bilden?

Är det någon som har tips om hur programmet i LabView ska byggas?
Hur man mäter stigtiden, hur man ordnar med displayen, hur man får signalen från funktionsgeneratorn till LabView.
Jag är tacksam för all hjälp!

Nedan ser ni kretsen som kapacitansmätaren ska vara baserad på.

Bild
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Du skall väl skicka signalen till oscilloskopet som är kopplat till datorn.
Har du två kanaler på oscilloskopet kan du använda den ena kanalen för att trigga mätningen sedan är det väl bara att kolla hur lång tid det tar innan kondensatorn är laddad i labView
Nutshell

Inlägg av Nutshell »

Varför måste jag skicka signalen till oscilloskopet? Det går väl ut på att LabView mäter stigtiden själv och räknar fram vad kapacitansen är och plottar det i sin "digitala display" som skulle ingå?
Jag skickar signalen till datorn med LabView väl?
Förstår fortfarande inte riktigt oscilloskopets inblandning. Möjligtvis för det som står här nedan.

Ja, det står faktiskt som tips att det eventuellt är fördelaktigt men inte nödvändigt att koppla utsignalen från fuktionsgeneratorn direkt till oscilloskopets andra kanal och trigga på denna.
Det står också inom parentes att :TRIG:SOUR_ kanske kan vara till någon hjälp.
Vad innebär det att trigga nu igen då?
När/vart har jag hjälp av :TRIG:SOUR_ ?
Jag är helt totalt ny inför LabView.

Det står även några andra kommandon som kanske kan vara till hjälp, t.ex.
:AUT
:MEAS:SOUR CHAN_
:SYST:KEY 41

Vad betyder dessa?

Tacksam för hjälp!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag vet inte mycket om labview, men på något sätt måste du ju få in signalen i datorn och om du inte har någon ytterligare speciell utrustning för det så måste det väl vara oscilloskopet som är kopplat till datorn och sköter insamplingen?
Nutshell

Inlägg av Nutshell »

Det är ändå inte uppenbart för mig. Jag har föreställningen av att oscilloskopet bara "visar" hur en signal som kommer in ser ut, amplitud, frekvens o.s.v.
Den enda utrustning jag har är LabView, funktionsgeneratorn samt oscilloskopet.
Du säger koppla funk.gen. till oscilloskop som är kopplat till datorn?
Ok. Verkar kanske rätt vettigt.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

LabWiew är bara en mjukvara som fungera som ett användargränssnitt för olikamätinstrument du kan inte använda labView utan något datainsamlingsinterface som tex ett oscilloskop, men oscilloskopet kan mycket väl bara vara ett instickskort i datorn.
Skriv svar