Jag har i uppgift att skapa en kapacitansmätare baserad på kretsen i figuren nedan.
R är fast (1k ohm) och C, i intervallet 0.1nF < C < 1microF ska kunna bestämmas.
Jag ska använda en manuell funktionsgenerator med symmetrisk fyrkantsspänning på cirka 50Hz.
Jag vet att principen bygger på att mäta stigtiden på utgången av lågpassfiltret och att stigtiden tr bestäms av följande uttryck:
tr (10%->90%) = 2.2*R*C
Till min hjälp har jag LabView, ett digitalt oscilloskop samt en funktionsgenerator.
Det innebär väl då alltså att jag kopplar upp kretsen i LabView och gör mätningen av stigtiden där?
Programmet ska ha en frontpanel med återfjädrande tryckknapp benämnd "MÄT" som ska starta mätningen och en digital display som visar resultatet av mätningen.
Så tanken är alltså att man ska skicka fyrkantsvågen från funktionsgeneratorn till datorn med LabView där man har byggt ett program som mäter stigtiden, tr hos vågen och plottar vågen samt dess stigtid i en digital display i LabView?
I så fall, när och vart kommer oscilloskopet in i bilden?
Är det någon som har tips om hur programmet i LabView ska byggas?
Hur man mäter stigtiden, hur man ordnar med displayen, hur man får signalen från funktionsgeneratorn till LabView.
Jag är tacksam för all hjälp!
Nedan ser ni kretsen som kapacitansmätaren ska vara baserad på.