Styra Nexa från Bang & Olufsen remote
Styra Nexa från Bang & Olufsen remote
Som titlen lyder så har en kompis bett om hjälp med att styra sina Nexa-vårtor med sin BeO-remote.
Han har en sådan här: http://www.lintronic.dk/TT455-RT-238.htm som interface.
Tanken är att övertala TT455-RT-238 att skicka data via RS-232 för att sedan plocka upp det i en PIC (16f628 eller liknande) och sedan
styra Nexa-kontrollern med reläer eller en 74HC4066. Ännu snyggare vore dock att skicka data från picen till en TX433N sändarmodul, genom att
porta E85s kod till PIC http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=105.
Projektet verkar vara genomförbart på endera sättet. Någon som har synpunkter? Är det någon av er som har jobbat med lintronic-burken?
Den verkar högst kompetent och skulle nog klara all kodning fram till sändaren, men då är det förstås de på lintronic som måste göra jobbet med kodningen.
Edit: förtydligande
Han har en sådan här: http://www.lintronic.dk/TT455-RT-238.htm som interface.
Tanken är att övertala TT455-RT-238 att skicka data via RS-232 för att sedan plocka upp det i en PIC (16f628 eller liknande) och sedan
styra Nexa-kontrollern med reläer eller en 74HC4066. Ännu snyggare vore dock att skicka data från picen till en TX433N sändarmodul, genom att
porta E85s kod till PIC http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=105.
Projektet verkar vara genomförbart på endera sättet. Någon som har synpunkter? Är det någon av er som har jobbat med lintronic-burken?
Den verkar högst kompetent och skulle nog klara all kodning fram till sändaren, men då är det förstås de på lintronic som måste göra jobbet med kodningen.
Edit: förtydligande
Re: Styra Nexa från Bang & Olufsen remote
Sådärja nu pratar pic NEXA-protokoll med hjälp av en TX433N. Det var busenkelt att porta koden till pic (Mikroc). Enda problemet var att NEXA-motttagaren är av den nya självlärande typen.
Men den är bakåtkompatibel så tillvida att det gick att lära den enligt det gamla protokellet. Jag fick dock justera tidsenheten från 320 uS till 350 uS. Den långa blev då förstås 350 x 3 uS. Jag har hittills använd en dator för att skicka styrsignaler. Återstår således att övertala TT455-RT-238an att tala ASCII med rätt inställningar och gärna någon form av EOL-tecken. Sedan kan man säkert optimera både tidsenheter och antenn. Jag provade på cirka 10 meter och det fungerade halvknackigt. På närmare håll fungerade det däremot klockrent. Bilder och kod lämnas om intresse finns.
Men den är bakåtkompatibel så tillvida att det gick att lära den enligt det gamla protokellet. Jag fick dock justera tidsenheten från 320 uS till 350 uS. Den långa blev då förstås 350 x 3 uS. Jag har hittills använd en dator för att skicka styrsignaler. Återstår således att övertala TT455-RT-238an att tala ASCII med rätt inställningar och gärna någon form av EOL-tecken. Sedan kan man säkert optimera både tidsenheter och antenn. Jag provade på cirka 10 meter och det fungerade halvknackigt. På närmare håll fungerade det däremot klockrent. Bilder och kod lämnas om intresse finns.
Sådär nu är projektet klart. Ganska cool att styra belysningen från valfri fjärrkontroll eller vilken insignal som helst. Slutgiltigt blev det
Lintronic-burken som tar emot ir på vafri frekvens. Den sänder sedan en ascii-kod till en pic 16f628a som i sin tur kodar om till nexa protokollet.
Picen sänder sedan signalen via en TX433N till Nexa-mottagarna. Det är det gamla Nexa-protokollet, men de nya är ju bakåtkompatibla så jag ser egentligen
inte det som något problem. Nästa steg, om det blir något, är att rationalisera bort Lintronik-burken och styra Picen direkt ifrån Beo-remoten.
Just nu funderar jag på hur man skall optimera sändningen från TX433N-modulen. Enligt tillverkarens förslag till antenn vara ca 33 cm, men jag har i mina tester
fått något bättre resultat med en kortare antenn (ca 15 cm). Några frågor:
1. Ger TX433N-modulen högre uteffekt vid högre matningsspänning?
2. Kan/bör man öka uteffekten på en TX433N?
En revidering gällande tidsenheterna: Jag får identiskt resultat på allt mellan 320 och 400 us i den korta pulsen med en matchande lång puls.
Jag upptäckte också att en införskaffad RX433-modul ger märkbart längre tider än vad som sänds.
Lintronic-burken som tar emot ir på vafri frekvens. Den sänder sedan en ascii-kod till en pic 16f628a som i sin tur kodar om till nexa protokollet.
Picen sänder sedan signalen via en TX433N till Nexa-mottagarna. Det är det gamla Nexa-protokollet, men de nya är ju bakåtkompatibla så jag ser egentligen
inte det som något problem. Nästa steg, om det blir något, är att rationalisera bort Lintronik-burken och styra Picen direkt ifrån Beo-remoten.
Just nu funderar jag på hur man skall optimera sändningen från TX433N-modulen. Enligt tillverkarens förslag till antenn vara ca 33 cm, men jag har i mina tester
fått något bättre resultat med en kortare antenn (ca 15 cm). Några frågor:
1. Ger TX433N-modulen högre uteffekt vid högre matningsspänning?
2. Kan/bör man öka uteffekten på en TX433N?
En revidering gällande tidsenheterna: Jag får identiskt resultat på allt mellan 320 och 400 us i den korta pulsen med en matchande lång puls.
Jag upptäckte också att en införskaffad RX433-modul ger märkbart längre tider än vad som sänds.
-
Du kan ju alltid sätta en Ir-Motagare direkt på Picen. (Om det nu var en sådan remote)
Ivf har du lust får du gärna slänga upp koden. Sitter själv med mikroc och har lite sådanna projekt på gång. Inte börjat än utan samlar info och exempelkod ännu
Ivf har du lust får du gärna slänga upp koden. Sitter själv med mikroc och har lite sådanna projekt på gång. Inte börjat än utan samlar info och exempelkod ännu

Japp en irmottagare på PICen blir nästa steg, det är därför jag letar efter en TSOP7000 eller något som kodar av i 455 kHz.
Kod kommer, jag vill bara snygga till den lite.
Kod kommer, jag vill bara snygga till den lite.
Ursäkta att jag drar upp denna tråd, men jag går i tankebanorna att bygga en nexa sändare (för andra gången, men nu vet jag lite bättre vad det handlar om)
Jag undrar om du har hunnit snygga till koden? ;P
Samt om du vill berätta lite hur du kopplade upp dig mot din TX433N, är det bara att snacka direkt på data in?
Jag undrar om du har hunnit snygga till koden? ;P
Samt om du vill berätta lite hur du kopplade upp dig mot din TX433N, är det bara att snacka direkt på data in?
-
Kod: Markera allt
#define nexa_tx_pin GPIO.F2
const unsigned short nexa_house_code[28]={
2,2,2,2,2,1,2,2,2,2,3,1,2,3,2,1,2,2,3,2,2,1,2,3,1,3,2,0};
const unsigned short nexa_addr[16][5]={
//den sista 0:an är bara för min kod
{2,2,2,1,0},{2,2,1,2,0},{2,1,3,1,0},{2,1,2,2,0},
//Man kan ändra om så den inte behövs.
{1,3,2,1,0},{1,3,1,2,0},{1,2,3,1,0},{1,2,2,2,0},
{3,2,2,1,0},{3,2,1,2,0},{3,1,3,1,0},{3,1,2,2,0},
{2,3,2,1,0},{2,3,1,2,0},{2,2,3,1,0},{2,2,2,2,0}};
void nexa_send_trit(unsigned short trit)
{
while(trit--)
{
nexa_tx_pin=1;
delay_us(266);
nexa_tx_pin=0;
delay_us(266);
}
delay_us(1280-266);
}
void nexa_send_start_bit()
{
nexa_tx_pin=1;
delay_us(266);
nexa_tx_pin=0;
delay_us(2640);
}
void nexa_send_command(unsigned short addr, unsigned short state)
{
unsigned short i,rep;
for(rep=0;rep<5;rep++)
{
nexa_send_start_bit();
i=0;
while(nexa_house_code[i])
nexa_send_trit(nexa_house_code[i++]);
if(state)
{
nexa_send_trit(1);
nexa_send_trit(3);
}
else
{
nexa_send_trit(2);
nexa_send_trit(2);
}
i=0;
while(nexa_addr[addr][i])
nexa_send_trit(nexa_addr[addr][i++]);
delay_us(10200);
}
}
Du kallar bara send_nexa_command med enhet och på/av
Tackar.
Jag behöver bara skicka data utan att modulera den?
Behöver jag nån hårdvara mellan picen och http://www.electrokit.se/download/tx433n_datasheet.pdf
Verkar inte så på databladet men det kanske beror på kretsen?
Så TX433N sköter alltså ASK moduleringen helt själv?
Förlåt för kanske dumma frågor men det är första gången jag gör något trådlöst.
Jag behöver bara skicka data utan att modulera den?
Behöver jag nån hårdvara mellan picen och http://www.electrokit.se/download/tx433n_datasheet.pdf
Verkar inte så på databladet men det kanske beror på kretsen?
Så TX433N sköter alltså ASK moduleringen helt själv?
Förlåt för kanske dumma frågor men det är första gången jag gör något trådlöst.
-
Nej, bara koppla in sändaren. Dock använder jag inte kjells, jag tog en nexa-fjärr och tor ut radio-delen och kör direkt emot den.
Tänkte att då vet jag ju iaf att radio-delen funkar.
Tänkte att då vet jag ju iaf att radio-delen funkar.