RF-Potentiometrar?
RF-Potentiometrar?
Finns det sådana längre? eller skall man använda digitala dito, eller kanske en LT1228?
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/1228fc.pdf
Tex för DC..10MHz, för at reglera utsignalen från min DDS-generator.
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/1228fc.pdf
Tex för DC..10MHz, för at reglera utsignalen från min DDS-generator.
-
Re: RF-Potentiometrar?
kan man inte använda en lågresistans pot med efterföljande och föregående buffersteg?
annars kanske en riktigt rejält snabb multiplicerande DAC där signalen går in på referensignalen?
kan bli knepigt att hitta aktiva kretsar som kan dämpa och har så stor bandbredd dock.
men kan du inte justera spänningsreferensen till din DDS generator IC? Eller spannet är inte tillräckligt stort?
annars kanske en riktigt rejält snabb multiplicerande DAC där signalen går in på referensignalen?
kan bli knepigt att hitta aktiva kretsar som kan dämpa och har så stor bandbredd dock.
men kan du inte justera spänningsreferensen till din DDS generator IC? Eller spannet är inte tillräckligt stort?
Kanske en spänningsstyrd förstärkare ur VCA820-familjen? Rejäl bandbredd, och förstärkningen/dämpningen (som styrs av en spänning på +-1V) kan fås linjär i antingen dB eller volt.
64-920-03
men
det gulligaste är ju att annvända stegade dämpsatser
gärna 10, 1 och 0.1 db,
ex
ebay Item number: 190361621773
inte helt lätt att hitta en omgång med alla tre modellerna samtidigt
men
det gulligaste är ju att annvända stegade dämpsatser
gärna 10, 1 och 0.1 db,
ex
ebay Item number: 190361621773
inte helt lätt att hitta en omgång med alla tre modellerna samtidigt
Perfekt! Letade som en dåre i elfakatalogen utan att hitta den.. Den är 75ohm, men den skulle i så fall sitta mellan två opampar (Ad8056) så det spelar mindre roll.64-920-03
Den får nog duga tills vidare

man skall ha lite kataloger på skithuset som man slökollar i medan nr2 rullas ut
det dyker upp rf pottar på ebay med, men jag har köpt på mig ett gäng stegade dämpsatser och vill inte gå tillbaka till något annat när man väl har provat dom

det dyker upp rf pottar på ebay med, men jag har köpt på mig ett gäng stegade dämpsatser och vill inte gå tillbaka till något annat när man väl har provat dom
Japp, det är på avträdet man hinner läsa. Det gäller att ha ett filialbibliotek där. Och riktigt gamla kataloger kan göra dubbel nytta.... 

inte annvända elektronikkataloger till sådant
aftonbladet eller expressen funkar ju, skit mot skit