Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Hejsan hejsan! Det här är en tråd där man kan följa mitt chipamp-bygge. Jag har vart intresserad att bygga en chipamp ett tag nu... (Det var Olle här på forumet som inspirerade mig)... så nu är jag äntligen igång och jobbar med det som ska bli min förstärkare.
Prylarna jag kommer använda är:
*Chassiet och medföljande tillbehör (Beställt från MrMister)
*Transformator (Special-lindad, från MrMister)
*Förstärkar-PCB och Strömförsörjnings-PCB (Från MrMister)
*Dessa två kylflänsar (Den lilla till likriktar-dioderna, och den stora till LM3886 Chippen)
*Och självklart LM3886T-chippena (från MrMister)
Som jag inte har tagit nå kort på.. Men dom får ni se sen monterade!
*Vanlig RK-kabel till allt förutom Signalvägar...
*Vanlig skärmad audiokabel till signalvägar... antingen 1, 2, 4 - ledare innanför skärmen. Har ni bra argument för vilken typ jag ska använda?
*23-polig brytare för volymjustering (har dock inte beställt än)
Det tror jag var dom viktigaste grejerna... (sen är det ju självklart massa småprylar som jag inte nämnt).
Prylarna jag kommer använda är:
*Chassiet och medföljande tillbehör (Beställt från MrMister)
*Transformator (Special-lindad, från MrMister)
*Förstärkar-PCB och Strömförsörjnings-PCB (Från MrMister)
*Dessa två kylflänsar (Den lilla till likriktar-dioderna, och den stora till LM3886 Chippen)
*Och självklart LM3886T-chippena (från MrMister)
Som jag inte har tagit nå kort på.. Men dom får ni se sen monterade!
*Vanlig RK-kabel till allt förutom Signalvägar...
*Vanlig skärmad audiokabel till signalvägar... antingen 1, 2, 4 - ledare innanför skärmen. Har ni bra argument för vilken typ jag ska använda?
*23-polig brytare för volymjustering (har dock inte beställt än)
Det tror jag var dom viktigaste grejerna... (sen är det ju självklart massa småprylar som jag inte nämnt).
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Jag har just byggt ihop en chipamp av samma grejjor som du beskriver, allt på en bit spånskiva bara för att testa. Det funkar bra. Några reflektioner:
1. Om du ska jorda chassiet (vilket du ska) så se till att använda en isolationsbricka av något slag mellan kylflänsen och chippet. Annars så kommer du koppla ihop skyggsjorden med den negativa matningspänningen (chippet har den på metallen med skruvhålet, men du kanske har den isolerade varianten). Detta kan annars få förödande konsikvenser när du kopplar ihop din förstärkare med något...
2. Satte du fast buntbanden före eller efter du lödde kondingarna? Om du gjorde det efter så riskerar du att bryta sönder kortets lödningar (och paddar).
3. Är en 23-polig omkopplare nödvändig? Kan annars rekomendera en Alps-RK27 (aka blue velvet) potentiometer.
4. Med en trafo på 300VA riskerar du att pajja säkringen i centralen när du kopplar in (slår på) förstärkaren. Min förstärkare pajjar säkringen varje gång (har då en 500 VA trafo). En mjukstartskrets löser problemet.
5. Har nätintaget inbyggt avstörningsfilter? Annars rekomenderas detta.
6. Hur stora är kylflänsarna? Den till likriktarbryggan känns opropotioneligt stor ut. Har du räknat något på detta? Jag kör utan kylfläns på min likriktarbrygga, men då har jag inte plågat förstärkaren heller.
Lycka till med bygget!
EDIT: Jag kan inte stava
1. Om du ska jorda chassiet (vilket du ska) så se till att använda en isolationsbricka av något slag mellan kylflänsen och chippet. Annars så kommer du koppla ihop skyggsjorden med den negativa matningspänningen (chippet har den på metallen med skruvhålet, men du kanske har den isolerade varianten). Detta kan annars få förödande konsikvenser när du kopplar ihop din förstärkare med något...
2. Satte du fast buntbanden före eller efter du lödde kondingarna? Om du gjorde det efter så riskerar du att bryta sönder kortets lödningar (och paddar).
3. Är en 23-polig omkopplare nödvändig? Kan annars rekomendera en Alps-RK27 (aka blue velvet) potentiometer.
4. Med en trafo på 300VA riskerar du att pajja säkringen i centralen när du kopplar in (slår på) förstärkaren. Min förstärkare pajjar säkringen varje gång (har då en 500 VA trafo). En mjukstartskrets löser problemet.
5. Har nätintaget inbyggt avstörningsfilter? Annars rekomenderas detta.
6. Hur stora är kylflänsarna? Den till likriktarbryggan känns opropotioneligt stor ut. Har du räknat något på detta? Jag kör utan kylfläns på min likriktarbrygga, men då har jag inte plågat förstärkaren heller.
Lycka till med bygget!
EDIT: Jag kan inte stava
Senast redigerad av anders_bzn 17 februari 2010, 09:32:39, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Kylfläns på likriktaren, låter som lite overkill?
Sen funderar jag på om 23 steg i volymkontrollen räcker? Beror ju lite på hur det kopplas iofs, men själv skulle jag satsat på en potentiometer. Vad gäller kabel så brukar det enligt min erfarenhet inte vara så viktigt med skärmad kabel inuti apparaten, viktigare att se till att jorda rätt ("stjärnjordning").
Ser i alla fall ut att bli ett snyggt bygge, bättre än min "man tager vad man haver" chipamp. Den har dock spelat i typ 6 år nu utan problem...
Sen funderar jag på om 23 steg i volymkontrollen räcker? Beror ju lite på hur det kopplas iofs, men själv skulle jag satsat på en potentiometer. Vad gäller kabel så brukar det enligt min erfarenhet inte vara så viktigt med skärmad kabel inuti apparaten, viktigare att se till att jorda rätt ("stjärnjordning").
Ser i alla fall ut att bli ett snyggt bygge, bättre än min "man tager vad man haver" chipamp. Den har dock spelat i typ 6 år nu utan problem...
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Kul att du bygger gainclone!
Angående säkringar i proppskåpet och 300VA tror jag att det precis klarar sig om man har gamla porslinsäkringar, men att det går sämre med automatsäkringar. Det är iallfall min erfarenhet med mina 300VA-toroider. Säkringarna hemma är 10A och det går.
En snygg lösning är att bygga en liten krets med mjukstart för transformatorn. Detta kan du bygga till på slutet när allt annat är klart om du vill.
Placera nätdelskortet och förstärkarkorten ganska nära varandra så du kan dra korta kablar för matningsspänning mellan dem!
Dra inte kablar med svag signal allt för nära nätspänningen eller trafon. Skilj gärna lite på signalkretsarna och 230V-delen.
Exempelvis är det dumt att sätta RCA-kontakterna precis vid nätbrunnen
Det här blir nog ett snyggt bygge!
Angående säkringar i proppskåpet och 300VA tror jag att det precis klarar sig om man har gamla porslinsäkringar, men att det går sämre med automatsäkringar. Det är iallfall min erfarenhet med mina 300VA-toroider. Säkringarna hemma är 10A och det går.
En snygg lösning är att bygga en liten krets med mjukstart för transformatorn. Detta kan du bygga till på slutet när allt annat är klart om du vill.
Placera nätdelskortet och förstärkarkorten ganska nära varandra så du kan dra korta kablar för matningsspänning mellan dem!
Dra inte kablar med svag signal allt för nära nätspänningen eller trafon. Skilj gärna lite på signalkretsarna och 230V-delen.
Exempelvis är det dumt att sätta RCA-kontakterna precis vid nätbrunnen
Det här blir nog ett snyggt bygge!
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Tackar för svaren!
anders_bzn:
1. Jag ska jorda chassiet och jag har den oisolerade varienten (LM3886T = oisolerad (TF = isolerad)). Jag kommer använda TO3P självhäftande isolerskivor.. Elfa art: 75-646-85 . Dom ska nog passa skitbra om man klipper till dom lite
2. Det var ett tag sen jag lödde korten.. men jag vill minnas att jag buntade ihop kondingarna före lödning. Är dock inte helt säker. BRA OBSERVATION!
3. Nödvändig och nödvändigt.. För mig som inte är audiofil, spelar det nog ingen större roll. Det är väl mer känslan att ha en 23-polig omkopplare
Men jag börjar känna mer och mer att jag vill använda en vanlig, lite bättre potentiometer. Det verkar lite omständigt med en 23-polig omkopplare.
4. Jag tror att det är lugnt med säkringen. Jag har 10A trög (porslin)säkring. Om det skulle skita sig, skruvar jag i en 13A istället.. Om inte det skulle funka får jag helt enkelt bygga en mjukstartskrets.
5. Nej, nätintaget har icke inbyggt avstörningsfilter. Jag tvekar på att jag får plats med en nätbrunn med filter.. för det blir väldigt tight i chassiet. Det kommer du kunna se på bilderna jag lägger upp om ett tag. Hur bygger man ett enkelt störningsfilter?
6. Den stora kylflänsen är 160 x 100 x 40mm och den lilla kylflänsen är 100 x 37,5 x 15 mm.
Det kan hända att den lilla flänsen är större än nödvändigt för sitt syfte. Observera att jag kommer bara använda en likriktarbrygga (istället för två som dom flesta verkar göra).. Så då blir det väl att dom får jobba lite hårdare. Jag har absolut inte räktnat någonting på den kylflänsen utan jag kände helt enkelt för att behandla mina 4 st MUR820 med respekt Dom skulle nog klara sig helt ok utan kylfläns.
PHermansson:
Som sagt.. antagligen overkill med kylfläns till likriktaren
Det där med 23 steg i volymkontrollen har jag ingen erfarenhet av... Men jag kan tänka mig att då och då blir det så att man vill ha volymen mitt emellan två lägen
Det kommer säkert komma lite frågor från mig om ett tag, om hur exakt jordningen ska gå till...
mr.olle.norell
"Placera nätdelskortet och förstärkarkorten ganska nära varandra så du kan dra korta kablar för matningsspänning mellan dem!"
Det blir nog tyvärr ganska svårt.. eftersom chassiet är utformat som det är, och jag kommer sätta förstärkarkorten på kylflänsen monterad på locket.. Så det kommer få lov att bli en "navelsträng" med kablar för att man ska kunna öppna och arbeta med förstärkaren.
"Dra inte kablar med svag signal allt för nära nätspänningen eller trafon. Skilj gärna lite på signalkretsarna och 230V-delen.
Exempelvis är det dumt att sätta RCA-kontakterna precis vid nätbrunnen"
Jag ska göra mitt bästa... jag har fixat en liten skärmvägg att ha halvvägs runt trafon för att dämpa lite magnetfält och dylikt. Det som jag blev lite förvånad över är att chassiet (som kommer från Kina) faktiskt är välplanerat ur "signalvägs-layoutens" synpunkt. Nätbrunnen ligger så långt ifrån RCA-kontakterna som möjligt. Och på framsidan ligger på/av-knappen så långt ifrån volymjusteringen. Observera felstavningen på "input" av kinsererna
Här kan du se:
anders_bzn:
1. Jag ska jorda chassiet och jag har den oisolerade varienten (LM3886T = oisolerad (TF = isolerad)). Jag kommer använda TO3P självhäftande isolerskivor.. Elfa art: 75-646-85 . Dom ska nog passa skitbra om man klipper till dom lite
2. Det var ett tag sen jag lödde korten.. men jag vill minnas att jag buntade ihop kondingarna före lödning. Är dock inte helt säker. BRA OBSERVATION!
3. Nödvändig och nödvändigt.. För mig som inte är audiofil, spelar det nog ingen större roll. Det är väl mer känslan att ha en 23-polig omkopplare
Men jag börjar känna mer och mer att jag vill använda en vanlig, lite bättre potentiometer. Det verkar lite omständigt med en 23-polig omkopplare.
4. Jag tror att det är lugnt med säkringen. Jag har 10A trög (porslin)säkring. Om det skulle skita sig, skruvar jag i en 13A istället.. Om inte det skulle funka får jag helt enkelt bygga en mjukstartskrets.
5. Nej, nätintaget har icke inbyggt avstörningsfilter. Jag tvekar på att jag får plats med en nätbrunn med filter.. för det blir väldigt tight i chassiet. Det kommer du kunna se på bilderna jag lägger upp om ett tag. Hur bygger man ett enkelt störningsfilter?
6. Den stora kylflänsen är 160 x 100 x 40mm och den lilla kylflänsen är 100 x 37,5 x 15 mm.
Det kan hända att den lilla flänsen är större än nödvändigt för sitt syfte. Observera att jag kommer bara använda en likriktarbrygga (istället för två som dom flesta verkar göra).. Så då blir det väl att dom får jobba lite hårdare. Jag har absolut inte räktnat någonting på den kylflänsen utan jag kände helt enkelt för att behandla mina 4 st MUR820 med respekt Dom skulle nog klara sig helt ok utan kylfläns.
PHermansson:
Som sagt.. antagligen overkill med kylfläns till likriktaren
Det där med 23 steg i volymkontrollen har jag ingen erfarenhet av... Men jag kan tänka mig att då och då blir det så att man vill ha volymen mitt emellan två lägen
Det kommer säkert komma lite frågor från mig om ett tag, om hur exakt jordningen ska gå till...
mr.olle.norell
"Placera nätdelskortet och förstärkarkorten ganska nära varandra så du kan dra korta kablar för matningsspänning mellan dem!"
Det blir nog tyvärr ganska svårt.. eftersom chassiet är utformat som det är, och jag kommer sätta förstärkarkorten på kylflänsen monterad på locket.. Så det kommer få lov att bli en "navelsträng" med kablar för att man ska kunna öppna och arbeta med förstärkaren.
"Dra inte kablar med svag signal allt för nära nätspänningen eller trafon. Skilj gärna lite på signalkretsarna och 230V-delen.
Exempelvis är det dumt att sätta RCA-kontakterna precis vid nätbrunnen"
Jag ska göra mitt bästa... jag har fixat en liten skärmvägg att ha halvvägs runt trafon för att dämpa lite magnetfält och dylikt. Det som jag blev lite förvånad över är att chassiet (som kommer från Kina) faktiskt är välplanerat ur "signalvägs-layoutens" synpunkt. Nätbrunnen ligger så långt ifrån RCA-kontakterna som möjligt. Och på framsidan ligger på/av-knappen så långt ifrån volymjusteringen. Observera felstavningen på "input" av kinsererna
Här kan du se:
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Här kommer lite bilder:
Chassiet tomt och orört.
Provade lite med trafon och PSUn... skärmväggen monterad.
Bara skärmväggen:
Förberett förstärkarkorten lite...
Satt på monteringsvinklar
Fick lov att flytta lite kondingar
För att jag senare ska kunna spänna fast chippen med sånna här
Ganska taffligt gjort.. med det får duga!
Har dremlat ut hål åt kylflänsarna..
Fyf*n va mycket spån och grejs det blev... Dels från chassiet och dels från dremelskivorna
Här kommer också en bild på framsidan av chassiet
Jag har skrapat bort lite text.. som jag tyckte inte skulle vara kvar.
Finns det någon som vet hur jag ska kunna "skriva" text på chassiet? Det ska helst bli snyggt också
Chassiet tomt och orört.
Provade lite med trafon och PSUn... skärmväggen monterad.
Bara skärmväggen:
Förberett förstärkarkorten lite...
Satt på monteringsvinklar
Fick lov att flytta lite kondingar
För att jag senare ska kunna spänna fast chippen med sånna här
Ganska taffligt gjort.. med det får duga!
Har dremlat ut hål åt kylflänsarna..
Fyf*n va mycket spån och grejs det blev... Dels från chassiet och dels från dremelskivorna
Här kommer också en bild på framsidan av chassiet
Jag har skrapat bort lite text.. som jag tyckte inte skulle vara kvar.
Finns det någon som vet hur jag ska kunna "skriva" text på chassiet? Det ska helst bli snyggt också
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Du kanske kan använda toner-transfer-metoden. Dvs skriva ut spegelvänt på glansigt tidningspapper eller dyligt med laserskrivare och stryka fast med strykjärn.
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Ska titta lite närmare på toner-transfer
Här kommer lite bilder på likriktaren och dess navelsträng!
Verktyg som användes för att göra hål och gänga... allt från classe
-Superduperbra borr:
Svängjärn och M5 tapp
Cool bild (in action)
Gängad och avgradad
På med dom modifierade isolerskivorna
På med dioderna och tillhörande fästanordning
Uppifrån
Färdliglödd och med strumpa på
Kontakten som ska in i PSU-kortet
En liten överblick på röran
Här kommer lite bilder på likriktaren och dess navelsträng!
Verktyg som användes för att göra hål och gänga... allt från classe
-Superduperbra borr:
Svängjärn och M5 tapp
Cool bild (in action)
Gängad och avgradad
På med dom modifierade isolerskivorna
På med dioderna och tillhörande fästanordning
Uppifrån
Färdliglödd och med strumpa på
Kontakten som ska in i PSU-kortet
En liten överblick på röran
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33067
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Projektet har stått stilla ett litet tag nu p.g.a plugg och annat.
Jag har kommit fram till att jag struntar i den 23-poliga brytaren och köper en pot istället... Funderar på art
64-145-02 hos elfa. Någon som har erfarenhet?
Det är skulle jag vilja ha lite hjälp med: Driva en lysdiod med växelspänning..
Är det så enkelt som det här typ: http://freecircuitdiagram.net/wp-conten ... ed-Led.gif ?
Eller någon annan som har bättre förslag?
Jag vill helst inte linda på en extra lindning på trafon och sedan likrikta..
Jag har kommit fram till att jag struntar i den 23-poliga brytaren och köper en pot istället... Funderar på art
64-145-02 hos elfa. Någon som har erfarenhet?
Det är skulle jag vilja ha lite hjälp med: Driva en lysdiod med växelspänning..
Är det så enkelt som det här typ: http://freecircuitdiagram.net/wp-conten ... ed-Led.gif ?
Eller någon annan som har bättre förslag?
Jag vill helst inte linda på en extra lindning på trafon och sedan likrikta..
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Blir lite industriell look på det hela med stora skruvar och feta stålbitar.
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Jag tror nog 300VA borde fungera utan mjukstart. Jag har ett mixerbord med inbyggt slutsteg här med 500VA toroidtrafo utan mjukstart och jag har inga problem med att säkringen går. Lamporna blinkar till lite i och för sig när man slår på den En gång på ett ställe hade jag problem med att den ville lösa ut 10A dvärgbrytaren i centralen, men på de flesta ställena jag har använt den har det fungerat utan problem.
Jag skulle rekommendera att du säkrar av sekundärerna med varsin 8A trög säkring ( 150VA / 20V = 7,5A ) för det kan vara svårt att få dit en primärsäkring som är liten nog att skydda transformatorn från nedströms kortslutningar.
Snyggt bygge men kanske lite overkill med externa kylflänsar vid så låg uteffekt
Varför inte köra lysdioden från den likriktade spänningen på c:a 28V? Ett annat alternativ är ju att köra den från en av 20V sekundärerna via motstånd och diod om du vill att den ska slockna direkt. Den där kretsen du länkade med kondensatorn är inte särskilt bra för med bara kondensator som begränsar strömmen så vill zenerdioderna på att paja vid första bästa transient på elnätet.
Jag skulle rekommendera att du säkrar av sekundärerna med varsin 8A trög säkring ( 150VA / 20V = 7,5A ) för det kan vara svårt att få dit en primärsäkring som är liten nog att skydda transformatorn från nedströms kortslutningar.
Snyggt bygge men kanske lite overkill med externa kylflänsar vid så låg uteffekt
Varför inte köra lysdioden från den likriktade spänningen på c:a 28V? Ett annat alternativ är ju att köra den från en av 20V sekundärerna via motstånd och diod om du vill att den ska slockna direkt. Den där kretsen du länkade med kondensatorn är inte särskilt bra för med bara kondensator som begränsar strömmen så vill zenerdioderna på att paja vid första bästa transient på elnätet.
- rectumfrier
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
- Ort: Falun
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Jag ska säkra av sekundärerna med 8 A
Tycker du att det är overkill med kylflänsarna?... Jag blev lite nojjig förut angående värmen (kanske i onödan), så det fick bli externa
Hur ska jag koppla in lysdioden ifall jag vill ha den på en av sekundärerna? Är det bara att slänga in LED:en och ett motstånd i serie? Eller ska jag lägga in någon diod som skydd?
Blir nog att jag beställer lite prylar från elfa idag eller imorn
Tycker du att det är overkill med kylflänsarna?... Jag blev lite nojjig förut angående värmen (kanske i onödan), så det fick bli externa
Hur ska jag koppla in lysdioden ifall jag vill ha den på en av sekundärerna? Är det bara att slänga in LED:en och ett motstånd i serie? Eller ska jag lägga in någon diod som skydd?
Blir nog att jag beställer lite prylar från elfa idag eller imorn
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
En fundering kring likriktarna
Säg att spänningsfallet över en diod är 0,7V vilket nog är rimligt.
Säg att man drar 1A ström.
P=(U*U)/R=0.49W
Alltså utvecklas i det fallet en halv W i värme per diod.
Visst kan man räkna så?
Nu är väl förbrukningen väldigt varierande med musiken och inte 1A kont, men jag ville få en uppfattning
Säg att spänningsfallet över en diod är 0,7V vilket nog är rimligt.
Säg att man drar 1A ström.
P=(U*U)/R=0.49W
Alltså utvecklas i det fallet en halv W i värme per diod.
Visst kan man räkna så?
Nu är väl förbrukningen väldigt varierande med musiken och inte 1A kont, men jag ville få en uppfattning
Re: Rectumfriers LM3886 Chipamp (byggtråd)
Jo, om man tänker sig att diodens förlustresistans är 0,7V/1A = 0,7ohm, så stämmer väl det men å andra sidan så gäller ju även att P=U*I vilket då skulle betyda 0,7W....