Få ljus från dynamon på cykeln även när man är stilla.
Få ljus från dynamon på cykeln även när man är stilla.
Hejsan,
Jag cyklar en hel del till jobbet och nu har jag tröttnat på att batterierna alltid tar slut så jag har satt på en gammal dynamo som jag hade liggandes på cykeln. Den enda nackdelen är ju att det slutar lysa så fort som man saktar in vid ett trafikljus eller så och då syns man ju inte så bra och man ser inte eventuella isfläckar framme vid övergångsstället. Så nu tänkte jag försöka lösa det med en kondensator eller nåt batteri som laddas upp som gör att man har kanske en minut eller två med lagrad energi som orkar driva lampan. Någon som har gjort något liknande som har nåt bra tips. Det är ett tag sedan jag höll på att räkna på kondensatorer och sånt så jag vet inte riktigt hur jag ska attackera problemet.
Strålkastar lampan är 6V, 2.4 Watt och mig veteligen så var baklampan 6V 0.6 Watt. Jag använder enbart strålkastaren. Någon som lite snabbt kan slänga in dessa i en formel och få fram vilken sorts kondensator och vilket motstånd man ska använda.
Tacksam för all hjälp och alla tips är välkomna!
Mvh Johan Sjögren
Jag cyklar en hel del till jobbet och nu har jag tröttnat på att batterierna alltid tar slut så jag har satt på en gammal dynamo som jag hade liggandes på cykeln. Den enda nackdelen är ju att det slutar lysa så fort som man saktar in vid ett trafikljus eller så och då syns man ju inte så bra och man ser inte eventuella isfläckar framme vid övergångsstället. Så nu tänkte jag försöka lösa det med en kondensator eller nåt batteri som laddas upp som gör att man har kanske en minut eller två med lagrad energi som orkar driva lampan. Någon som har gjort något liknande som har nåt bra tips. Det är ett tag sedan jag höll på att räkna på kondensatorer och sånt så jag vet inte riktigt hur jag ska attackera problemet.
Strålkastar lampan är 6V, 2.4 Watt och mig veteligen så var baklampan 6V 0.6 Watt. Jag använder enbart strålkastaren. Någon som lite snabbt kan slänga in dessa i en formel och få fram vilken sorts kondensator och vilket motstånd man ska använda.
Tacksam för all hjälp och alla tips är välkomna!
Mvh Johan Sjögren
Glöm konding!
Du ska ha mycket speciella grejor innan det blir användbart med konding.
Satsa på laddningsbara batterier.
Personligen hade jag byggt ett batteripaket som pallade trycket till tur-retur och grejat en bra laddare som kan ladda "over-night".
En lösning om du verkligen vill ha generatorn är att ta ett reed-relä som drivs av generatorn och sedan byta mellan generator och batterier på det vis.
Generatorn är synnerligt ineffektiv men det är ditt val.
Du ska ha mycket speciella grejor innan det blir användbart med konding.
Satsa på laddningsbara batterier.
Personligen hade jag byggt ett batteripaket som pallade trycket till tur-retur och grejat en bra laddare som kan ladda "over-night".
En lösning om du verkligen vill ha generatorn är att ta ett reed-relä som drivs av generatorn och sedan byta mellan generator och batterier på det vis.
Generatorn är synnerligt ineffektiv men det är ditt val.
I AOE:s dubbelnummer 9-10/2004 finns det med en krets för detta ändamål. Det som används där är en LED och "Goldcup"-kondensator med en kapacitans på 1F. Man skulle nog kunna vidarutveckla det hela med hjälp av PWM.
Edit: då kanske man dessutom kan nöja sig med den här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... 012737.htm
art. nr 67-642-37
0,47 uF
Edit: då kanske man dessutom kan nöja sig med den här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... 012737.htm
art. nr 67-642-37
0,47 uF
Nu var det ju frågan om att se isfläckor osv och tydligen använda de befintliga lampor. Det ger 2,4W @ 6V = 400mA till framlampan och 100mA till baklampan.
Som steg 1 hade jag bytt baklampan till LED, den ska bara synas, inte lysa upp vägen och till det fungerar LED helt fint och sparar en hel del ström.
Nu vet jag ju inte hur lång tid du är ute och cykla per dag men jag skulle gissa att det är under 1 timme tur & retur.
Vid att välja ett batteripaket som klarar den tiden utan problem blir största problemet att göra ett paket som kan monteras/demonteras enkelt och säkert så laddningen blir en barnlek.
Batterierna bör vara minst 1Ah/6V, det skulle ge ca 2 timmers ljus per laddning. Själv köpte jag en laddare + 8 NiMH 2Ah AA-batterier (LR6) till 198:- och de hade varit perfekta till detta. Mascot (http://www.mascot.no) har en NiMH-laddare som är bra.
Man kan ju också välja ett tyngre batteripaket som har laddning till hela veckan, det är bara att räkna på hur stort det ska vara.
Att ha generator på cykeln fungerar inte enligt mitt tycke (lite snö = avstängd) fast typen som sitter i navet på framhjulet är intressanta men för dyra.
Som steg 1 hade jag bytt baklampan till LED, den ska bara synas, inte lysa upp vägen och till det fungerar LED helt fint och sparar en hel del ström.
Nu vet jag ju inte hur lång tid du är ute och cykla per dag men jag skulle gissa att det är under 1 timme tur & retur.
Vid att välja ett batteripaket som klarar den tiden utan problem blir största problemet att göra ett paket som kan monteras/demonteras enkelt och säkert så laddningen blir en barnlek.
Batterierna bör vara minst 1Ah/6V, det skulle ge ca 2 timmers ljus per laddning. Själv köpte jag en laddare + 8 NiMH 2Ah AA-batterier (LR6) till 198:- och de hade varit perfekta till detta. Mascot (http://www.mascot.no) har en NiMH-laddare som är bra.
Man kan ju också välja ett tyngre batteripaket som har laddning till hela veckan, det är bara att räkna på hur stort det ska vara.
Att ha generator på cykeln fungerar inte enligt mitt tycke (lite snö = avstängd) fast typen som sitter i navet på framhjulet är intressanta men för dyra.
Senast redigerad av Icecap 20 februari 2005, 13:41:26, redigerad totalt 1 gång.
Dessutom så blir det ju trögare å trampa med dynamo.....man får se upp så man inte förtar sig 
DIY Bike Light Resources!!!!!!!!!!!!
http://www.geocities.com/sunsetstrip/co ... ndex2.html

DIY Bike Light Resources!!!!!!!!!!!!
http://www.geocities.com/sunsetstrip/co ... ndex2.html
Många intressanta tankar.. Tanken om att sätta lysdioder bakåt känns klockren. Men sen så är jag inte så förtjust i att ha stora batteripack på cykeln. Framförallt för att det blir ganska uppenbart att det finns batterier. Jag vill hålla det ganska rent så att det inte blir attraktivt för småungar och så som vill sabba. Fast lyktan är ganska stor så det går nog att klämma in ett lite batteripack i den. Ska grunna vidare på idén. Kom gärna med fler tips.
/Johan
/Johan
Finns det något sätt man skulle kunna ha batterier som backup. Alltså att dynamon driver lampan så länge som man cyklar snabbt och att ett batteri hoppar in och driver lampan när man cyklar långsamt eller står still. På så sätt behöver man ju inte ladda batterierna särskilt ofta. Man kanske rent av kunde använda generatorn i dynamon till att ladda batterierna lite långsamt. Om man inte använder en vanlig baklampa utan sätter dioder där så får man väl lite energi över?