Nytt bygge Cnc Svarv
Nytt bygge Cnc Svarv
Tänkte att jag skulle försöka bygga mig en liten styrd svarv av grejerna jag har liggandes.
Har inga ritningar eller något sådant att visa eller följa, utan bygget kommer byggas på inpuls och snilleblixtar som jag får när jag står där.
Det jag har att bygga med är förtillfället:
2st gejdrar L:630mm B:20mm H:15mm med 4 vagnar
2st THK SR15 ca:220mm med 4 vagnar
3st 1100mm RM1605 (16 / 5mm) kulskruvar med muttrar
1st 500mm RM2005 (20 / 5mm) kulskruv med mutter
80mm 3 backs chuck (på väg från England)
Styrning:
Kort från Jojje alt Gecko 540
Motorer
Nema 23 57STH51
Saker som behövs köpas:
Spindelmotor. Storlek och sort har jag ej bestämt än. Så billigt som är ett krav just nu.
Kanske en VFD, tror jag det heter.
Lager till spindel (Har ni några liggandes som kan passa så hojta till)
Saker som behövs tillverkas:
Allt som kan behövas för att få ihopp en svarv.
Största utmaningen ligger nog i att få till en bra spindel.
Har inga ritningar eller något sådant att visa eller följa, utan bygget kommer byggas på inpuls och snilleblixtar som jag får när jag står där.
Det jag har att bygga med är förtillfället:
2st gejdrar L:630mm B:20mm H:15mm med 4 vagnar
2st THK SR15 ca:220mm med 4 vagnar
3st 1100mm RM1605 (16 / 5mm) kulskruvar med muttrar
1st 500mm RM2005 (20 / 5mm) kulskruv med mutter
80mm 3 backs chuck (på väg från England)
Styrning:
Kort från Jojje alt Gecko 540
Motorer
Nema 23 57STH51
Saker som behövs köpas:
Spindelmotor. Storlek och sort har jag ej bestämt än. Så billigt som är ett krav just nu.
Kanske en VFD, tror jag det heter.
Lager till spindel (Har ni några liggandes som kan passa så hojta till)
Saker som behövs tillverkas:
Allt som kan behövas för att få ihopp en svarv.
Största utmaningen ligger nog i att få till en bra spindel.
Re: Nytt bygge Cnc Svarv
Detta skall bli mycket intressant att följa, ta många bilder nu bara 

Lite som jag har lärt mig under resans gång.
Gecko är utan tvekan! Dom ökade min maskin från 1200mm/min till 5500mm/min. 24vdc. Dessutom är det 5 gånger mer precision.
Varför inte börja med lite enklare spindel? 2 lager bockar och en 3 fas motor. Du får gärna komma på studie besök om du vill
Ang motor till spindlen. Servo är klart överlägset men därav prislappen men. Jag kör med en 3 fas motor med VFD. Funkar riktigt bra. Jag köpte en ny 0.55kw 2830rpm flänsmonterad motor för 407kr exkl moms. Inte dyrt tyckte jag. Hojta till om du vill att jag ska fixa en till dig. Vi har riktigt bra priser på elmotorer på jobbet. Dock satsa på 1.5kw - 2.2kw eller nått sånt. MINST!
Gecko är utan tvekan! Dom ökade min maskin från 1200mm/min till 5500mm/min. 24vdc. Dessutom är det 5 gånger mer precision.
Varför inte börja med lite enklare spindel? 2 lager bockar och en 3 fas motor. Du får gärna komma på studie besök om du vill

Ang motor till spindlen. Servo är klart överlägset men därav prislappen men. Jag kör med en 3 fas motor med VFD. Funkar riktigt bra. Jag köpte en ny 0.55kw 2830rpm flänsmonterad motor för 407kr exkl moms. Inte dyrt tyckte jag. Hojta till om du vill att jag ska fixa en till dig. Vi har riktigt bra priser på elmotorer på jobbet. Dock satsa på 1.5kw - 2.2kw eller nått sånt. MINST!
Kanske GD VSD-E DualDC vore ett alternativ? Eller varför inte köra två separata med steppers och ha klart underlag för tex. BLDC servon i framtiden och köra semi closed med stppers nu? Varför behöver du så många axlar som en G540 ger dig?
Morgons
Har du din motor på din fräs, eller har du byggt en svarv som du inte talat om för oss?
Jag kan ju köpa din motor för en billig penning så kan du köpa en större.
Kan kanske ta extra motorn som var till träfräsen jag sålde åt din far.
Det var ju bra rpm på den.
Stenberg
Fattar inte mycket av vad du skrev.
Men det jag förstod var det sista med Geckon.
Har den till min fräs.
Har du din motor på din fräs, eller har du byggt en svarv som du inte talat om för oss?
Jag kan ju köpa din motor för en billig penning så kan du köpa en större.
Kan kanske ta extra motorn som var till träfräsen jag sålde åt din far.
Det var ju bra rpm på den.
Stenberg
Fattar inte mycket av vad du skrev.

Men det jag förstod var det sista med Geckon.
Har den till min fräs.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag menar ska du ha en traditionell support bädd eller 'slant-bed' typ?
Hur ska du bygga upp stommen? Plåt - balkar - gjutet - gammal avdankad support?
Hur krafitig spindelmotor ska du ha?
Hur ska du bygga upp stommen? Plåt - balkar - gjutet - gammal avdankad support?
Hur krafitig spindelmotor ska du ha?
Ok då är jag med.
Blir en traditionell.
Vad det blir för matrial beror på vad som blir över på jobbet.
Hur kraftig motor jag ska ja vet jag inte än.
Får väll titta förbi Morgons och se vad han kan erbjuda.
Här är en svarv som jag kommer hemmta inspiration ifrån.
http://i109.photobucket.com/albums/n48/ ... the012.jpg
Blir en traditionell.
Vad det blir för matrial beror på vad som blir över på jobbet.
Hur kraftig motor jag ska ja vet jag inte än.
Får väll titta förbi Morgons och se vad han kan erbjuda.
Här är en svarv som jag kommer hemmta inspiration ifrån.
http://i109.photobucket.com/albums/n48/ ... the012.jpg
Vilken typ av lager har du tänkt dig till spindeln och vilken storlek?
Hur gör du för att synka spindel och ledskruv, behöver man inte någon form av växellåda?
"Hur gör du för att synka spindel och ledskruv, behöver man inte någon form av växellåda?"
Nja, växellåda är inte så lämpligt på CNCsvarv. Du har ju Z-axel förbunden med styrsystemet.
Tecno påstod i en annan tråd, att det funkar ihop med Mach3 via en givare på spindeln.
Fast jag fattar inte hur man ska kunna gänga med enbart en puls per varv?
Nja, växellåda är inte så lämpligt på CNCsvarv. Du har ju Z-axel förbunden med styrsystemet.
Tecno påstod i en annan tråd, att det funkar ihop med Mach3 via en givare på spindeln.
Fast jag fattar inte hur man ska kunna gänga med enbart en puls per varv?
Jag tycker också att det låter knepigt att slå gängor utan bättre synk.
Det blir bara problem om man har en kraftigt underdimensionerad spindelmotor och/eller försöker skära för mycket på en gång. Mach3 kör igång spindeln och väntar på att varvtalet skall stabilisera sig, sedan räknar den ut hur fort den behöver köra Z axeln för att få korrekt stigning, väntar på sync-signalen från spindeln och därefter uppdaterar den Z-axelns matning 1 gång per spindel-varv. Tröghetsmomentet i spindel och chuck hjälper till att förhindra snabba variationer i varvtalet.
Med det sagt så är det inte problem-fritt, det har på senare tid varit mycket "trafik" kring just gängning och många har haft problem. Detta har varit relaterat till hur Mach3 mäter tid, CPU-cycler, PCI-busshastighet etc men jag har ingen svarv själv så jag har inte följt med i diskusionen till 100%.
Lite sökning på Youtube kommer visa flera "Mach3-svarvar" som gängar alldeles utmärkt.
/Henrik.
Med det sagt så är det inte problem-fritt, det har på senare tid varit mycket "trafik" kring just gängning och många har haft problem. Detta har varit relaterat till hur Mach3 mäter tid, CPU-cycler, PCI-busshastighet etc men jag har ingen svarv själv så jag har inte följt med i diskusionen till 100%.
Lite sökning på Youtube kommer visa flera "Mach3-svarvar" som gängar alldeles utmärkt.
/Henrik.
Dumpstercnc har lagt upp lite filmer på youtube på en hemmabyggd svarv som är värd att titta på.