Jag försöker komma på ett sätt att göra ett hjälpservo för vajrar(tex. gasvajer, bromsvajer mm). Alltså när man drar i vajern så hjälper servot till. Jag tänkte att jag skulle använda ett RC-servo.
Problem:
1. Vad kan jag använda för typ av sensor för att känna draget i vajern?
2. Jag vill att vajern ska fungera som vanligt om servofunktionen inte är aktiverad eller om den är trasig. Tips på hur man kan lösa det?
Jag har kommit på massor med lösningar som inte kommer fungera så bra. Bl.a. att man har en vinkelgivare kopplat till servot via en fjäder som sträcks när man drar i in-vajern. Servot ska alltid försöka hålla samma vinkel som givaren. Vajern man drar i sitter på vinkelgivaren och vajern ut sitter på servot. Givaren och servot kan ha en mekanisk länk som träder in om vikelskillnaden blir stor(tex om servot inte orkar eller om systemet är avstängt)och på så vis sammanlänka in- och ut-vajrar med varann.
Problemen med detta är att RC-servon är väldigt tröga att dra i(de mår inte så bra av det heller) samt att det är en lite invecklad konstruktion(vilket inget gör något om detta skulle vara den bästa lösningen)
Fan va rörig beskrivningen blev. Hoppas att ni förstår hur jag menar, fråga annars. Dock är jag mest intresserad av om någon kommer på en enklare lösning.
Hjälpservo för vajer?
Re: Hjälpservo för vajer?
Kan du inte bara göra en Y-klyka av vajern så servot drar ena klykspetsen och pedalen den andra. Spänningen kan man mäta med ett hjul/mikrobrytare innan pedalvajern kommer till klykan.
Vajern som då går till sevot slackar helt enkelt bara om inte servot hjälper till.
Problemet är dock att servot ju inte kan "släppa" vajern om strömmen försvinner när det hjälper till men jag antar att du inte tänker använda detta i några som helst farliga konstruktioner där personskador kan bli resultatet.
Vajern som då går till sevot slackar helt enkelt bara om inte servot hjälper till.
Problemet är dock att servot ju inte kan "släppa" vajern om strömmen försvinner när det hjälper till men jag antar att du inte tänker använda detta i några som helst farliga konstruktioner där personskador kan bli resultatet.
Senast redigerad av v-g 14 februari 2010, 19:59:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälpservo för vajer?
beror ju lite på hur klumpigt man man får göra det
men om man drar originalwiren mellan tre små hjul, som låter wiren gå litesom ett v, när wiren spänns så ökar trycket på mittenhjulet, lämpligt att mäta med trådtöjningsgivare
servot drar i wiren efter detta blocket med hjälp av en wire, om servot inte är igång så bör returfjädern vara starkt nog att dra tillbaka servot
men om man drar originalwiren mellan tre små hjul, som låter wiren gå litesom ett v, när wiren spänns så ökar trycket på mittenhjulet, lämpligt att mäta med trådtöjningsgivare
servot drar i wiren efter detta blocket med hjälp av en wire, om servot inte är igång så bör returfjädern vara starkt nog att dra tillbaka servot