airview usb spektrumanalysator

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

airview usb spektrumanalysator

Inlägg av grym »

på begäran börjar jag en tråd om det

det helt enkelt en usb spektrumanalysator, för 2.4 Ghz , troligen en avknoppning från vanliga usbnätverkskort

tänkte börja med tråden nu och fyller på den efterhand som jag provar

tanken för min del är att kunna snabbkolla hur ledigt utrymmen är i eterna utan att ha med någon av mina vanliga spektrumanalysatorer

kör den nu på min vanliga 2 ghz p4, med programmet uppe tar den nästan 100% cpu, ska prova att köra den både på långsammare dator och en lite snabbare

nu känns det lite seegt men skärmen uppdaterar sig per sekund i varjefall, inte så fort att man kan aktivt leta med en riktantenn, enligt datorn kör den nästan 4 svep per sekund, men det kommer inte upp på skärmen i den takten

jag tog en med extern antenn, det är en simpel sak, men har en adapter på väg så jag kan ansluta till dom vettigare antennerna jag har liggandes
hoppas verkligen att det är mmcx, annars får jag leta ny adapter

två skärmdumpar, länkar bra för att hålla bildern i originalstorlek

en bild med vattenfalls på övre tredjedelen, byter frekvens i nätverket och har full överföring till en bärbar

en kul sak är markören i mittersta diagrammet , den lilla röda punkten visar att den nästan alltid får träff på den frekvensen
det är en peak från en kamgenerator som är i närheten, medvetet gjort och låååg effekt

http://dl.dropbox.com/u/2439325/ef/AIRV001.JPG

byter frekvens på rautern och väntar lite innan jag byter på den bärbara
syns när det börjar bli trafik på det hela

http://dl.dropbox.com/u/2439325/ef/AIRV002.JPG

jag återkommer när jag kan prova den lite bättre, som jämförelser med riktig spektrumanalysator och med vettig antenn

men den verkar vara ett enkelt sätt att kolla eteraktiviteten, och riktning om man kan ha en bättre antenn
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: airview usb spektrumanalysator

Inlägg av AndLi »

Jag var tvungen att kolla om den jag har numera säljs under annat namn, för gui:et till programmet var ruskigt likt
Chanalyzer 3 vilket är programmet till WiSpy 2.4
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Du får gärna berätta vad det är för manick och vart den kan införskaffas ?

Jag är ute efter något i arbetet för att kunna kolla förutsättningar för WLAN på 2,4ghz.
Ett jätteplus vore om man kunde lokalisera störningskällor :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag använder meta geeks grejor. (http://www.metageek.net/)
Funkar, du kan definitivt använda det för att hitta störkällor, vill du vara riktigt hightech så byter du antennen mot en med riktningsverkan. Annars kommer man långt med att se när signalstyrkan minskar/ökar.

Mina kommer från en av de svenska återförsäljarna, men de är tydligen billigare att köpa direkt från USA.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en usb sticka,
från
http://www.dynamictradingco.net/

den är väldigt vettig att logga spektrumet under ett par timmar

sedan så byter man till riktad antenn och börjar leta var dom olika sakern är

för loggning är det helt klart smidigare än en vanlig spektrumananlysator, då den sparar enligt bild

däremot så är den ganska långsam i svepet , 4 per sekund, och långsammare på skärmen så man får vara slö på handen med riktantennen, men det funkar
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Trevliga grejer, skulle gärna ha något sådant privat. Någon med erfarenheter av Fluke Networks prylar ?
I jobbet är jag helst av allt ute efter en fristående enhet, som ett riktigt "Instrument"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en hel del handhållna spektrumanalysatorer, men priset är , inte så kul
men om företaget tycker det är värt så
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Hittade ett upp till 2,7ghz på Elfa, men tänkte mer något instrument som är inriktat just på 2,4ghz WiFi.
Priset är inget som prioriteras. Om jag har en specifik modell av t ex Fluke att leta efter, så är det inte omöjligt att vi kan få låna hem en för utvärdering.

Vi har väldigt mycket jobb inom fibersvetsning och innehar ett par stycken svetsar i 100k kr klassen.
Så finns det bara marknad för det så brukar det inte vara några problem med pengarna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hittade den där USB stickan för externa antenn som ingår 60USD http://www.dynamictradingco.net/2_4GHz_ ... w2-ext.htm.
Eller 44USD med enbart intern antenn http://www.dynamictradingco.net/product_p/airview2.htm.
Men frakten suger pung.
Via oregad USPS 55 USD eller UPS för 114 USD.
Oreggad frakt känns ju inte så där vidare bra, inte ens ett inlämningskvitto för 55 USD???
Så om ingen är intresserad av samköp för att snitta ned frakten så skiter jag nog i det hela.

Eller en annan källa...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag är ÅF för Airmagnet. Dom har verktyg både för PC, tablet och pocket PC.
Det finns också en specialbyggd Aspire One som levereras färdigkonfigurerad.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Trevligt, jag hittade denna:
http://www.airmagnet.com/products/spectrum_analyzer/

Spektrum analysator, vi har motsvarande instrument för kabel TV system, men den kommer bara upp i 2ghz.
Så "Airmagnet Spectrum Analyzer" i en komplett enhet, inget man sätter i en konventionell laptop med Windows i, det är något vi skulle vara intresserade av :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då är det nog inte Airmagnet du vill ha utan en Fluke, för att citera:
Generally, conventional analyzers use expensive, dedicated hardware with tiny screens and do not include higher-level analytic applications to help the user identify interfering devices. The AirMagnet Spectrum Analyzer uses a standard laptop PC and special Spectrum Analyzer adapter, covers all of the basic functionality of dedicated SA tools, and harnesses the power of an advanced PC application for more useful information.
Priset blir ju också en fjärdedel av motsvarande fluke, med lite bonusfunktioner som fluken inte klarar.

Express Field kit är ju en komplett enhet, men det är byggt på en netbook.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okay jag förstår, tillkommer det någon form av licens utöver hårdvaran ? Eller är det fritt fram att mäta på efter inköp ?

Express field kit verkar helt klart mångsidigt, har du några ungefärliga prisuppgifter på den ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Express field kit kostar runt 60k, då ingår hårdvaran och licens på dom tre programmen som nämns på sidan, det är alltså fritt fram att mäta.
Om du vill ha mer info kanske det är bättre att ta det via mail.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag hör av mig till dig mrfrenzy, om det blir aktuellt. Jag har fått lite att "grunna på" :)

Fluke har en (skall släppa en ?) "AirCheck WiFi Tester", inte alls samma detaljer som Express Field Kit men tror den skulle passa våra behov väldigt bra.
Vi kör i dagsläget väldigt mycket kabelbundna datanät, men hör allt fler som frågar oss om vi skulle kunna mäta lite på deras trådlösa, går långsamt, opålitligt osv...
Skriv svar