Mitt nuvarande ställbara labbagg ger som maximalt 10A vilket har känts lite lite i vissa sammanhang så något som ger lite mer kräm men kanske inte är lika flexibelt stod på önskelistan.
Vad vore bättre än att kombinera denna önskan med nätagget jag hade?
Inget!
Få nätagget att funka helt fristående var inte så lurigt. Jag kollade runt lite på kretskortet och fann snart optokopplaren som styr av/på av switchdelen. Får man den att dra så verkar allt funka som det ska.
Men pga att den var kopplad till en krets som heter "2M2 1001DS" och inget mer så var det ganska lönlöst att försöka få den att starta på tilltänkt vis. Tjuvkoppling var lösningen!
Dra ström från "alltid på"-spänningen som finns genom en brytare bara och vips funkar det precis som man vill!
Har inte provat strömgränsen ännu men den verkar sitta separat med egna komparatorer och mosfetar som ska stänga av strömmen till kontakterna. Jag litar på att den funkar som den ska tills dess att jag faktiskt testar.
Specifikationerna på agget:
Betydligt stadigare än 10A.
Jag tog tyvärr inga före-bilder så ni får gissa utifrån dessa hur det såg ut.
Borra upp ett befintligt lysdiodshål till brytaren:
Det blev perfekt!
Eftersom att det är något slags servergrejs är det inga vanliga kontakter på baksidan utan stift. Således behöver det monteras dit en vettig kontakt som går att använda:
Ni som tycker att det ser lite vanskligt ut med den där uppspänningen av skruvstycke i skruvstycke gör alldelens rätt i att vara skeptiska då den lossnade en gång. Men efter en åtdragning med stora rörtången satt den fast under resten av fräsningen.
Hur klarar man sig utan en fräs egentligen? Det är ju inte möjligt att göra något alls utan en. Jag är kär.
Mycket fint blev det. Om man inte ser hur det ser ut under kanten på kontakten.

Hålla rätt på skruvarna under långmek:
Skruvade fast kretskortet i en bit 2"4 som var för stor för skruvstycket så jag var tvungen att ta lös en back för att få dit det. Sen funkade det fint.
Åter igen. Hur gjorde man när man var utan fräs?
Löda dit kablar från kretskort till kontakt:
Ångrar valet av kabel lite. Men det är lite jobbigt att göra något åt i efterhand. Man tager vad man haver liggandes framme. Men ganska snyggt blev det väl ändå?
Fronten monterad och klar med allt innehåll i:
Baksidan monterad och klar med smältlim för strömkablarna. Rann lite mer än jag önskade men det är inte ivägen så vem bryr sig egentligen?
Skulle kanske haft någon bättre anslutningskontakt för strömmen. Det är 3 stift vardera till + och -. Hittar nog på något när tillfälle ges.
Och fläktarna låter faktiskt lite för att vara så små. 2x50mm. Good work Dell!
Ganska kompakt och bra paket för den effekten. Jag är mycket nöjd.
Nu ska jag bara komma på något att ha den till...