Axel till elmotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ErikHK

Axel till elmotor?

Inlägg av ErikHK »

Jag har nyligen införskaffat mig en 230 VAC elmotor till ett projekt jag håller på med, och har precis lyckats koppla den rätt så den faktiskt snurrar, men jag har ingen axel till den. Hålet till växellådan ser ut såhär från ena hållet och såhär från andra, första hålet är cirka 13-14 mm i diameter. Är detta något standardhål eller måste jag göra en custom-axel på något vis? Axeln kan vara allt från 10-30 cm lång, och kan i princip bara vara en stav som sticker ut, så länge den passar i hålet liksom.
Senast redigerad av ErikHK 21 februari 2010, 19:06:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Axel till elmotor?

Inlägg av Glenn »

det förstya hålet är väl en vanlig axel med ett spår för krysskil ?

Det andra är väl nåt special, fast ganska lättanvänt med sexkant..
ErikHK

Inlägg av ErikHK »

Det är det säkert, är väldigt okunnig inom området, men tycker mig känna igen den ändå.. Var kan man få tag i en sån tro? Nån vanlig byggaffär eller liknande? Typ Beijer, K-rauta etc?

Såhär ser den ut uppifrån för övrigt, sexkantshålet till höger och det där kilhålet till vänster.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det ingående eller utgående axeln på växellådan du talar om?
Hålet för ingående, det med kilspår, brukar vara gjort så motoraxeln passar direkt.
Även bultflänsen på motorn brukar passa direkt på flänsen till växellådan.

Vad är det för fabrikat på växeln?
Utgående verkar ju vara gjord för sexkantaxel.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Säter: har du tittat rätt på bilderna? Både det runda och sexkantiga ser ut att vara utgående axlar. Det är en vinkelväxel som syns på den senaste länken.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har sett liknande vinkelväxlar och det var på nån man kunde stoppa in en vev och vrida för hand.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Å fan, är det en vinkelväxel.
Det är ju så extrema närbilder så man tappar uppfattningen om vad det är.

Hursomhelst, Mölndals Industriproduter AB verkar ha lösa axlar, dock enbart med kil.
ErikHK

Inlägg av ErikHK »

När ni säger att det är en sexkantsaxel så verkar det som att den är väldigt vanlig? Bör det då inte finnas såna axlar att få tag på ganska lätt, utan att beställa från nåt industriföretag?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur många vanliga "Svenssons" tror du håller på med motoraxlar? Det som kan finnas på Jula eller möjligtvis Swedol (De "vanliga" affärer jag kan tänka mig som ens kan ha i närheten av vad du söker) är nog i 99% av fallen något som behövs till deras prylar eller väldigt std-komponenter, att du skulle hitta en sexkantsaxel där finner jag föga troligt. Men kolla runt med mekaniska firmor och eller stålgrossister du, vissa säljer till privatpersoner också.

EDIT: Kan du inte stoppa in en bult bakvägen eller en förlängningsmutter i sexkantshålet?
eplusn

Inlägg av eplusn »

Jag tycker det ser ut som om någon form av hemmabyggd konverter från kilspår till sexkant.
Skruva bort den från vinkelväxeln så har du nog bara kvar ett runt hål med kilspår.
Material till axeln kan du köpa på http://www.ironbill.se men du behöver någon som kan fräsa ett kilspår på axeln.

Edit: Det skulle inte förvåna mig om sexkantaxeln är till för en manuell vevbackup vid strömavbrott.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Jag tycker det ser ut som om någon form av hemmabyggd konverter från kilspår till sexkant."

Ja visst verkar det så. :humm:
Till och med tycker jag det ser ut som en vanlig hylsa från en hylsnyckelsats. Skymtar man inte fyrkanthålet?

Prova att ta ur hylsan.
Ska du köra med sexkant, kanske du kan kapa en insexnyckel och använda som drivning.
ErikHK

Inlägg av ErikHK »

Verkar vara en vanlig hylsa som ni säger, antar att det bara är att ta med sig motorn (eftersom jag inte vet storleken på hylsan) till t.ex. K-rauta o hitta en skruv som passar? Nu måste den ju visserligen vara ganska lång, vet att dom har långa gängor där, kan dom då göra en skruv åt mig då tro? Eller måste jag köpa en fri gänga och ett huvud o gå någon annanstans?
Senast redigerad av ErikHK 21 februari 2010, 19:07:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu hänger jag inte med i resonemanget.

Alltså, sexkanthylsan sitter väl på utgående axel?
Motorn ska väl monteras på ingående, den som är vänd mot en, i 3:e bilden.

Det hemgjorda röret som sitter på samma som sexkanrhylsan, behövs det?
Annars blir det enklare om du river bort det.

Det hade varit bra med en bild på hela växeln som inte är så inzoomad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om jag förstått rätt är bägge bilderna på utgående. Det är en vinkelväxel, de två bilderna är alltså på varsin ände av utgående axel och motorn sitter vinkelrätt mot denna axel.

Så det första jag skulle göra är ju att lossa de där två skruvarna och se om det går att få bort hylsan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Om jag förstått rätt är bägge bilderna på utgående. Det är en vinkelväxel"
Jo det har jag förstått. Men det kan inte vara där man ska sätta elmotorn.
Skriv svar