Dags för nästa komponentfråga.
Jag tänker använda JFET till att bygga en VCA och
testar med BF245C som har lämpliga data vad gäller Rds(on)
och Idss (bättre än BF245A och BF245B) men stor spridning
mellan data på Vgs(off) som kan ligga mellan -0.5V och -8V
(gäller alla BF245).
Det går ju givetvis köpa en stor påse och hoppas på att några
har lämpliga värden mindre än ca: -4V men det bästa vore att
de hade den specen. -2V skulle också kunna vara lämpligt.
JFET med mindre spridning av Vgs(off) - finns det?
Re: JFET med mindre spridning av Vgs(off) - finns det?
Man måste göra konstruktioner som klarar stora marginaler på Vgs tyvärr. Tom Bob Pease har uttalet sig att han ogillar FET-transistorer då många parametrar varierar kraftigt.
Tyvärr kommer man nog billigast och bäst undan med någon av dom billigare SSM-kretsarna från Analog Device. Har även sätt att Rane har använt VCA-kretsar från SSM-serien till impedanselement så helt dåliga kan inte dom modernaste vara.
Tyvärr kommer man nog billigast och bäst undan med någon av dom billigare SSM-kretsarna från Analog Device. Har även sätt att Rane har använt VCA-kretsar från SSM-serien till impedanselement så helt dåliga kan inte dom modernaste vara.
Jag kan även varmt rekommendera LMH6505.
Det är en bredbands hf-pryl med ganska litet utsignals-swing.
Har du använt den i audiosammanhang ?
Har du använt den i audiosammanhang ?
Annars finns det 2 trevliga VCA frå Silan SA2159 resp SA5241 som ger log A-kurva
ut och har hyffsat låg distortion om utsignalen håller sig runt 1Vrms. De är avsedda
för spänningsstyrd volymkontroll.
De skulle kunna vara tänkbara i mitt projekt. Det beror också på pris och om de
finns att få tag på.
ut och har hyffsat låg distortion om utsignalen håller sig runt 1Vrms. De är avsedda
för spänningsstyrd volymkontroll.
De skulle kunna vara tänkbara i mitt projekt. Det beror också på pris och om de
finns att få tag på.
Jag har använt den i ljudsammanhang ja, likaså LMH6503 se http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &hilit=vco
6503 arbetar som en konkret VCA (styrd av antennen) och 6505 arbetar som log förstärkare till skalan (dvs DC - <5Hz) tack vare sin förträffliga linjäritet så inget risk att den inte skulle klara LF.
En annan trevlig sak med dessa kretsar är att DC-offsetnivån förändras inte VS. gain, vilket den gör i princip alla diskreta kopplingar med J-fet, Bipolär transistor/OP-förstärkar VCA'er - något som var vitalt i just min koppling som i princip inte fick ha någon DC-offset överhuvudtaget. Varken i opåverkat läge eller med ett visst gain. LMH6505 skötte sig extremt bra på den här punkten.
6503 tror jag finns på Elfa, 6505'an fick jag sampla från National. Kan nog ha någon liggandes ev.
Vill inte säga att den är just en hf-pryl, visst den klarar av det men funkar lika bra på audionivåer. Swingen går ju att ställa in med motstånd. Iof klarar den inte så jättehöga output-swings men det är ju enkelt löst genom att hänga på ett OP-steg.
6503 arbetar som en konkret VCA (styrd av antennen) och 6505 arbetar som log förstärkare till skalan (dvs DC - <5Hz) tack vare sin förträffliga linjäritet så inget risk att den inte skulle klara LF.
En annan trevlig sak med dessa kretsar är att DC-offsetnivån förändras inte VS. gain, vilket den gör i princip alla diskreta kopplingar med J-fet, Bipolär transistor/OP-förstärkar VCA'er - något som var vitalt i just min koppling som i princip inte fick ha någon DC-offset överhuvudtaget. Varken i opåverkat läge eller med ett visst gain. LMH6505 skötte sig extremt bra på den här punkten.
6503 tror jag finns på Elfa, 6505'an fick jag sampla från National. Kan nog ha någon liggandes ev.
Vill inte säga att den är just en hf-pryl, visst den klarar av det men funkar lika bra på audionivåer. Swingen går ju att ställa in med motstånd. Iof klarar den inte så jättehöga output-swings men det är ju enkelt löst genom att hänga på ett OP-steg.