5v 100mA utgång, 24V 100mA

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Anders_33

5v 100mA utgång, 24V 100mA

Inlägg av Anders_33 »

Jag håller på att lär mig mer kring Microcontroller, i mitt fall lite olika PIC.
Men nu har jag en ide att jag skulle vilja styra 2 olika utgånga där behovet i det ena fallet är 5v 100mA, i det andra fallet så är det 24v 100mA ut.
Jag har dock ingen kunskap (men vill lära) om hur jag skall koppla in detta mot micrcontroller.
Jag har tänkt att ha en spänningsmatning på 24VDC, med spänningsregulator till microcontrollern och elektronikkretsen.
Är det någon som har ett kopplingsexempel eller tips på någon bra bok för att lära sig mer om elektronik?
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 5v 100mA utgång, 24V 100mA

Inlägg av TomasL »

Du kan inte mata processorn med 24 V, beroende på processor är maximal spänning 3,3V eller 5V.

Beträffande utgångsström finns det två värden som är intressanta, och du får inte överskrida något av dem.
Det ena värdet är den totala strömmen som kretsen kan hantera.
Det andra värdet är den maximala strömmen per utgång.

Det innebär att den totala strömmen genom samtliga portben sammantaget aldrig får överstiga kretsens totala ström.
En god regel är att lägga sig på ett betryggande avstånd från de maximala strömmarna, säg 50% eller så.

Vidare är det högst lämpligt att använda sig av nån typ av driver för lasterna, kan vara en så enkel sak som en extra transistor på utgången eller en komplett drivkrets, till exempel ULN2003 eller liknande.
DÅ är risken betydligt mindre att du steker processorn, och de spänningar och strömmar du skall hantera begränsas av transistorns/drivkretsens data.
Använder du en transistor, kopplar du helt enkelt basen via ett motstånd, säg 10k eller så, direkt till porten i fråga.
Använder du en drivkrets, till exempel ULN2003, kan du koppla dess ingång direkt till porten.
Dessutom innehåller i regel dessa drivkretsar även frihjulsdioder för att skydda kretsen när man driver reläer och dyligt.
Skall du använda en transistor för att driva reläer och andra impendantiva laster måste du även använda frihjulsdioder (nödvändigt) och eventuellt RC-snubbers för att klippa eventuella störningar .
Anders_33

Inlägg av Anders_33 »

Tackar så mycket för dina svar Tomas.
Jag hade tänkt använda en spänningsregulator för matning av processorn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns lite olika sätt att koppla beroende på hur du vill koppla in dina laster... Om lasten t.ex. måste ha ena sidan ansluten till jord ,eller om den kan kopplas mellan plus och en transistor(utgång). Det är mycket lättare om lasten inte behöver vara ansluten till jord, för då fungerar Tomas exempel ovan.

Ett relä t.ex. kan du ofta koppla mellan + och transistorn, men om du har en lampa i en bil så kanske den måste matas med positiv spänning då den andra änden på lampan är direktansluten tilll jord. I så fall behövs ofta en transistor till.

Den här frågan är så vanlig att den kommer om och om igen... här är standardsvaren, med ritningar, förklaringar och allt. :)
Skriv svar