Hej, nyss reggad här då jag läst en del vettiga inlägg om avstörning för studios etc och har en omedelbar fråga gällande hur man får bort knäppljud i en switch som styr hastigheten på ett Leslie = roterande högtalare i ett kabinett för elorgel!
När jag skiftar hastighet alltså trycker på switchen som styr detta uppstår ett förbaskat knäppljud och jag minns sedan gammalt att man brukar lägga en konding över kontakterna men vilken typ och vilket värde i så fall?
Mvh-Mr Artrock
Vilken konding för avstörning?
-
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Vilken konding för avstörning?
Det beror väl mycket på var kontakten sitter. Är det en brytare för AC 230V eller småspänningar?
-
Hej, det handlar om småspänningar som styr hastigheten via reläboxar, men det lustiga är att jag bytte 2-vägs switch (den gamla glappade) häromdagen och då försvann knäpperierna?!?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Knäppen kan ju komma från batterierna med ... Är det AC-spolar kan ju en RC-modul över spolen släcka knäpparna, är det DC ska det sitta en diod.
även om du råkade få bort knäppljudet för tillfället så är det ändå bra att alltid göra så som soundbrigade skriver (RC eller diod) när ett relä är inblandat, annars riskerar du att knappen snabbt blir sliten och knäppljudet uppstår igen.
-
OK tackar för denna info, vad exakt är en rc-modul?
Vilket värde skall det vara på endera komponentval i detta fall???
Vilket värde skall det vara på endera komponentval i detta fall???